bandendruk 29'er

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
rubber-12
Mountainbiker

Re: bandendruk 29'er

Post by rubber-12 »

Hangt ook af van je type buitenband.
Met een Schwalbe snakeskin of tubeless kun je lager gaan zonder dat ie slap aanvoelt in de bochten
go2go2
Mountainbiker
Location: Niner Jet carbon, Niner Emd, Gaea voor het bos. Columbus, Chaos voor de weg

Post by go2go2 »

Rij tubeless. Achter meestal 1.5 voor ietske minder. Nooit problemen gehad.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

TL ready schwalbe 2.25 met vloeistof

1.6 voor en 2.0 achter.
Ik rijd met 0.2 minder dan op mijn 26.

80kg + zeg 12-15 kilo fiets en kleding.

Op parcours met veel wortels en hobbel ga ik 2 a 3 tienden lager, maar in bv de ardennen is dat veel te zacht.
stanvd
Mountainbiker

Post by stanvd »

weeg 76 kg rij met maxxis ikon niet meer dan 1.5 bar zonder binnenband.
als je altijd met binnenband rijd kan je die met talkpoeder inwrijven om wrijving te
verminderen tussen binnen-buitenband.
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Naast het merk/type van band, alsook het al dan niet tubeless rijden, de bandbreedte en het gewicht van de berijder, mag je één factor absoluut niet vergeten bij de te kiezen bandendruk: de ondergrond.

Hoe je het ook draait of keert, in ons overbevolkt apenlandje - vooral dan in Vlaanderen - kan je eigenlijk bijna geen 500 meter rijden zonder asfalt/tarmac/... tegen te komen.

Ik heb al ervaren dat je dan met lage bandendruk (2 bar of minder) verdomd veel energie 'verspilt' door de rolweerstand.

Ik ben dan ook een klein beetje aan 't terugkomen van die lage bandendrukken, en rij nu op het thuisfront (Vlaamse Ardennen) op 2 bar vooraan en 2.2 achteraan (85kg op een 29er fully met Maxxis CrossMark 29x2.1UST). Daar nijp ik een honderd grammekes van af wanneer het wat "zachtere" ondergrond is (modder, bos, ...)
pierrot le fou
Mountainbiker
Location: Canyon Ultimate Fc 9.0 MD, en 29-er Cannondale Fully

Post by pierrot le fou »

volgens meirhaege , tussen 1.5 en 1.8 bar druk . tubeless
bartie
Mountainbiker

Post by bartie »

de bandendruk die jullie aangeven:is dat met voetpomp of dig bandendrukmeter gemeten?
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Gewoon, met de natte vinger. Doh!?

Maakt toch niet uit?

Ik pomp m'n banden meestal op met een compressor, tenzij buitenshuis. Dan is 't, indien bij de hand, met de handpomp. Zoniet, met een CO2-patroon (mijn CO2-pompje heeft een manometer dat eerder indicatief dan accuraat is).

Manometers zijn verre van betrouwbaar, tenzij een geëikte. Maar die dingen koop je niet voor een fietsband. Gebruik idealiter altijd dezelfde manometer, zo heb je eenzelfde vergelijkingspunt.
Edlisjas
Mountainbiker

Post by Edlisjas »

eL Tee wrote:Naast het merk/type van band, alsook het al dan niet tubeless rijden, de bandbreedte en het gewicht van de berijder, mag je één factor absoluut niet vergeten bij de te kiezen bandendruk: de ondergrond.

Hoe je het ook draait of keert, in ons overbevolkt apenlandje - vooral dan in Vlaanderen - kan je eigenlijk bijna geen 500 meter rijden zonder asfalt/tarmac/... tegen te komen.

Ik heb al ervaren dat je dan met lage bandendruk (2 bar of ...
Hier in Opoeteren/Rotem/Dilsen/Maasmechelen rij ik soms een tocht van ca. 50 km met minder dan 1 km asfalt.

Zelf rij ik zelden met meer dan 1,5 bar.

Roc marathon en Ric noir gereden op ca. 1,4 bar.
Fret Raket
Mountainbiker

Post by Fret Raket »

Ik rij tubeless (71kg full monty :wink: )

Vooraan: Rocket Ron 2.25 Evo op 1,5 kg
Achter : Racing Ralph 2.1 Evo op 1,9 kg

Veel comfort met wat minder druk in de banden en meer grip.
Post Reply