Klopt. Twee jaar geleden de 125 km van de Herder gereden. In het Livierenbos alles kunnen rijden. Slechts een keer op de top van een ultra stijle klim voet aan de grond. Nu ben ik zeker 5 keer afgestapt wat zeker niet lag aan een slechtere techniek cq fitness.Kristof Huyck wrote:Er is een verschil tussen technische passages en onmogelijke passages. Een kort stukje bergop van misschien wel 50-60° met losse of gladde grond kan niemand rijden. De Herders slagen erin om in hetzelfde bos wel een leuke technische passage van te maken, zonder (te veel) onmogelijke stukken.TheknightwhosaysNI wrote: Teveel onmogelijke stukken: Is eens iets anders dan niet technisch genoeg (oftwel voor mij, zo worden de wandelspieren ook eens geoefend)
Vloesberg 8/06/2013 : 3de TransCollines Mtb
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
-
rokl
- Mountainbiker
Re: Vloesberg 8/06/2013 : 3de TransCollines Mtb
- Lichterveldenaere
- Mountainbiker
Post by Lichterveldenaere »
Vele kritieken op deze tocht verrassen me. Blijkbaar zijn velen perfectie gewoon? D'er kon natuurlijk her en der een pijltje beter hangen, wat wil je op zo'n afstand? Splitsingsborden totaal geen probleem mee gehad, maar ik reed dan ook laat op een heel kalm moment en op normaal tempo. Ze vielen alvast van ver op. Enkele baanstukken waren welkom als recuperatiezone en idd heel wat private stroken en bossen gaan verloren door zwartrijders, GPS-rijders en dergelijke die menen dat alles voor hen is. (waarmee ik niet wil veralgemenen uiteraard) Ikzelf was hier voor het eerst aanwezig en vond deze hééél goed. Die smalle paadjes ben ik ook niet zo zot van, maar dat weet je in deze streek. Als ik me niet vergis zitten die in alle tochten hier in de streek, ook bij de Herders en dergelijke?
Kon pas laat vertrekken in Flobecq, dus voor eerst sinds lang nog eens een tochtje alleen gereden. Enkele zelfde stukken als vorige week in Ath, gezien we de pijlen toen al gezien hadden en de eerste grote offstrook was direct een pittige helling die vorige week nog wandelparcours was, maar nu al voldoende opgedroogd was om te rijden. Jammer genoeg dan opnieuw plat gereden. Eerst nog een proberen op te pompen omdat het een langzame leegloper was, maar even verderop dan toch moeten wisselen. Bijna half uur verloren en ondertussen door welgeteld 1 biker ingehaald, was dus echt wel de laatste. Daardoor en door de wat mindere conditie (of was het het wat zwaardere parcours?) besloten toch maar de 60 te doen ipv de beoogde 80.
In de eerste stukken heel wat bossen en technische stukken. Herkende nog een technisch bos uit de Herderstocht van weleer, even crimineel. Gelukkig was er geen volk meer waardoor ik niemand hinderde en alles op eigen tempo kon doen, incl. afdalingen. Ondertussen de hele weg gesukkeld met een versleten derailleur van voor waardoor ik het kleinste blad niet kon gebruiken en dat was hier wel eens nodig... Na heel wat mooie stukken dan toch de eerste bevoorrading bereikt waar ze al wat aan het opruimen waren, maar nog aan het wachten (was al bang door mijn vertraging). D'er was ook een mecanicien aanwezig ,maar die kon mijn versnellingen niet herstellen.
Tweede deel van de tocht aangevat en ook hier heel wat moois. Ondertussen ook heel wat zon (armen lichtjes verbrand) en weeral die rotwind. In de stukken waar de wind niet aan kon was het behoorlijk heet aan het worden zo over de middag. De tocht ging alsmaar door in Ronse en Ellezelles en uiteindelijk de tweede bevoorrading bereikt waar er drie in de zon zaten en een buffet met hunkerende herdershond (nogal dikke) stond te wachten. Wat een losse sfeer! Dan opnieuw op weg voor nog heel wat moois en vooral hellingen en afdalingen. Bij de keuze van dubbele passage eventjes getwijfeld om een paar km af te snoepen, maar toch maar gereden in dat heksenbos. Toen het te technisch begon te worden, wel eventjes stukje overgeslaan toen ik de witte kalklijnen even verderop zag liggen. Ondertussen mijn tweede biker van de dag tegengekomen na 50km! eentje die op de 130km zat wellicht. Blijkbaar waren er nog behoorlijk wat marathonrijders op baan. Batterij begon stilaan leeg te lopen, maar toch werd er nog heel wat uit de streek geperst, overigens heel mooie streek.
Bij aankomst : perfecte bikewash, goede douches (waar ge heel wat verhalen over 130km (bleek 123 te zijn?) en andere marathons hoort en ge u direct weer een softie voelt....), nog een Gouyasse binnen en 't zat er weer op voor 't weekend. Tochtje om te onthouden, maar moet droog liggen en liefst wat uit de grote startmassa denk ik. Weet niet hoe het 's ochtends zat?
Kon pas laat vertrekken in Flobecq, dus voor eerst sinds lang nog eens een tochtje alleen gereden. Enkele zelfde stukken als vorige week in Ath, gezien we de pijlen toen al gezien hadden en de eerste grote offstrook was direct een pittige helling die vorige week nog wandelparcours was, maar nu al voldoende opgedroogd was om te rijden. Jammer genoeg dan opnieuw plat gereden. Eerst nog een proberen op te pompen omdat het een langzame leegloper was, maar even verderop dan toch moeten wisselen. Bijna half uur verloren en ondertussen door welgeteld 1 biker ingehaald, was dus echt wel de laatste. Daardoor en door de wat mindere conditie (of was het het wat zwaardere parcours?) besloten toch maar de 60 te doen ipv de beoogde 80.
In de eerste stukken heel wat bossen en technische stukken. Herkende nog een technisch bos uit de Herderstocht van weleer, even crimineel. Gelukkig was er geen volk meer waardoor ik niemand hinderde en alles op eigen tempo kon doen, incl. afdalingen. Ondertussen de hele weg gesukkeld met een versleten derailleur van voor waardoor ik het kleinste blad niet kon gebruiken en dat was hier wel eens nodig... Na heel wat mooie stukken dan toch de eerste bevoorrading bereikt waar ze al wat aan het opruimen waren, maar nog aan het wachten (was al bang door mijn vertraging). D'er was ook een mecanicien aanwezig ,maar die kon mijn versnellingen niet herstellen.
Tweede deel van de tocht aangevat en ook hier heel wat moois. Ondertussen ook heel wat zon (armen lichtjes verbrand) en weeral die rotwind. In de stukken waar de wind niet aan kon was het behoorlijk heet aan het worden zo over de middag. De tocht ging alsmaar door in Ronse en Ellezelles en uiteindelijk de tweede bevoorrading bereikt waar er drie in de zon zaten en een buffet met hunkerende herdershond (nogal dikke) stond te wachten. Wat een losse sfeer! Dan opnieuw op weg voor nog heel wat moois en vooral hellingen en afdalingen. Bij de keuze van dubbele passage eventjes getwijfeld om een paar km af te snoepen, maar toch maar gereden in dat heksenbos. Toen het te technisch begon te worden, wel eventjes stukje overgeslaan toen ik de witte kalklijnen even verderop zag liggen. Ondertussen mijn tweede biker van de dag tegengekomen na 50km! eentje die op de 130km zat wellicht. Blijkbaar waren er nog behoorlijk wat marathonrijders op baan. Batterij begon stilaan leeg te lopen, maar toch werd er nog heel wat uit de streek geperst, overigens heel mooie streek.
Bij aankomst : perfecte bikewash, goede douches (waar ge heel wat verhalen over 130km (bleek 123 te zijn?) en andere marathons hoort en ge u direct weer een softie voelt....), nog een Gouyasse binnen en 't zat er weer op voor 't weekend. Tochtje om te onthouden, maar moet droog liggen en liefst wat uit de grote startmassa denk ik. Weet niet hoe het 's ochtends zat?
-
rokl
- Mountainbiker
"@ traag rijden is de boodschap:" ik zou zeggen je moet de juiste snelheid weten te pakken. Te langzaam is even funest als te snel. Dus het grootste probleem met deze smalle paadjes is voor mij persoonlijk niet de snelheid, maar het gebrek aan veiligheidsmarges en de gevolgen als het mis gaat. Als je een kleine stuurfout doet kunnen de gevolgen buitengewoon zijn; je ligt er snel met je gezicht vooraan in de prikkeldraad; lopen is ook geen optie tenzij met de fiets boven je hoofd. Ik ben ook niet erg trots op me als ik deze paadjes wel goed rij, alleen blij als het lukt. De technische uitdaging zoek ik liever elders.TheknightwhosaysNI wrote:De 130 gereden, en kan enkel maar dit zeggen aan de organisatie:
-"A l'année prochaine!"
Was van plan de 100 te rijden, maar kon het niet over mijn hartje krijgen om hier ook maar 1km van te missen.
Wat de (terechte) opmerkingen betreft:
Smalle paadjes: traag rijden is de boodschap
Teveel onmogelijke stukken: Is eens iets anders dan niet technisch genoeg (oftwel voor mij, zo worden de wandelspieren ook eens geoefend)
Moeilijke bepijlingen met lussen: Deed me beetje denken aan het "Memory game". Eigenlijk nog fun.
Te veel zon: hmmm, ok, dit was misschien nog geen opmerking
Hier ook de 130km chrono gereden... Toch wel zwaar afgezien op een super parcours (1ste maal meer dan 100km dit jaar) Vanaf km 60 mijn cassette losgekomen en dan nog 70km met een rammelende moeten verder rijden... Na aankomst 120km op mn gps
(niet dat dat te weinig was
) Iemand een idee waar de resultaten te vinden zijn?
Volgend jaar zeker terug!
Volgend jaar zeker terug!
-
anho
- Mountainbiker
Ik ook zeker terug. Ik heb weinig klachten, heb me goed vermaakt. Helaas wel de laatste splitsing naar de 130 gemist. Ik weet nu weer waar die was: bij de 3e ravita: bordje 130 rechts... Bij het bordje ging ik rechts maar achter het gebouw reed ik naar het eerste pijltje dat ik zag en dat was de route rechtdoor.... Jammer, maar niks aan te doen.
Ik vond de eerste ravito eentje van zeldame afmeting en sortering! Het leek wel een halve markt met meer soorten koekjes dan bij de bakker.
Ik vond de eerste ravito eentje van zeldame afmeting en sortering! Het leek wel een halve markt met meer soorten koekjes dan bij de bakker.
Ik heb aangezet voor de 105. Vond de bepijling wel cava, maar kan wel indenken dat je als chronorijder wel iets meer verlangt. Die smalle paadjes vond ik idd vrij gevaarlijk, zeker voor de mensen van de chrono. Vooral die ene waarvoor je speciaal een lus reed, met grote haag aan de rechterkant en draad aan de linkerkant. Mijn 71cm stuur vond dit niet zo leuk en heb er een handvat mee verneukt. Dat mogen ze er gerust uitlaten. De rest vond ik allemaal zeer OK, en vond het nie erg dat er hier en daar wat baan in zat.
- Feysie
- Mountainbiker
Grappig dat organisaties zich nu zouden moeten aanpassen aan mensen die met een breed stuur rijden.
De ijzerzaag is al een tijdje uitgevonden.
Wat is de volgende stap: de klimmetjes eruit om de singlespeedrijders te plezieren?
Het viel me op dat veel mensen op recente 29ers van die oversized sturen hebben. Blijkbaar is dat nu de nieuwe standaard, ofzo?
Heb nog nooit met een breed stuur gefietst. Zal dan ook niet zeggen dat het slecht is, ik weet het eenvoudigweg niet.
Maar op smalle paadjes en singletracks in 't bos lijkt het mij een beperking.
A propos: mij ferm geamuseerd in Flobecq!
De ijzerzaag is al een tijdje uitgevonden.
Wat is de volgende stap: de klimmetjes eruit om de singlespeedrijders te plezieren?
Het viel me op dat veel mensen op recente 29ers van die oversized sturen hebben. Blijkbaar is dat nu de nieuwe standaard, ofzo?
Heb nog nooit met een breed stuur gefietst. Zal dan ook niet zeggen dat het slecht is, ik weet het eenvoudigweg niet.
Dan ook liefst de off-road afdalingen eruit halen. Dan zijn de rijders met een vaste vork ook contentFeysie wrote:Grappig dat organisaties zich nu zouden moeten aanpassen aan mensen die met een breed stuur rijden.
De ijzerzaag is al een tijdje uitgevonden.![]()
Wat is de volgende stap: de klimmetjes eruit om de singlespeedrijders te plezieren?![]()
Ik vind het trouwens wel een terechte opmwerking. Net zoals de smalle paadjes die voor chronorijders gevaarlijk zouden zijn: iedereen kiest zelf hoe snel hij rijdt. Je bent niet verplicht om overal snel te rijden ook niet als chronorijder.
-
pierrot le fou
- Mountainbiker
- Location: Canyon Ultimate Fc 9.0 MD, en 29-er Cannondale Fully
Post by pierrot le fou »
Feysie wrote:Grappig dat organisaties zich nu zouden moeten aanpassen aan mensen die met een breed stuur rijden.
De ijzerzaag is al een tijdje uitgevonden.![]()
Wat is de volgende stap: de klimmetjes eruit om de singlespeedrijders te plezieren?![]()
Een breed stuur geeft meer stabiliteit , en is minder vermoeiend.
En ja , geeft problemen bij smalle paadjes en bomen die in s-bochten dicht bij elkaar staan .
Ik heb een 70 cm stuur op mijn 29er fully , en ben er content van , en af en toe MOET ik goed in de remmen voor -stuur-hindernissen . Ik pas me aan ....
Groetjes ... pierrot
Voor diegene dat het te moeilijk was , kunnen volgend jaar de regiotoertocht rijden.
Zelfs met sturen van 1m en wielen van 39" goed te doen.
Zelf dit jaar de regio gereden , volgend jaar terug flobecq.
Wel straffe kritiek hier. Respect voor alle organisaties zeker voor deze gezien vorige deelnames.
Zelfs met sturen van 1m en wielen van 39" goed te doen.
Zelf dit jaar de regio gereden , volgend jaar terug flobecq.
Wel straffe kritiek hier. Respect voor alle organisaties zeker voor deze gezien vorige deelnames.