Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Re: Met de fiets naar het werk

Post by Streets »

timvdl wrote:Een leuk achtergrond muziekje kan inderdaad wel leuk zijn. Want het geluid van de auto's, maakt je ook niet vrolijker. Er is een klein stukje fietspad tegen een bos dat ik moet doen. En daar fluiten de vogels regelmatig. Dat is pas aangenaam fietsen :) Geen auto's in de buurt.

Zolang je het lawaai van de omgeving nog hoort, is het volgens mij verantwoord :) Dus 1 oortje in is Toppie :)

Soms heb je geluiden in de stad waar je ze niet verwacht.
aan het Simonis in Brussel, putje avondspits en toeterende wanhopige bestuurders., daar heb je aan de eerste boom van het park een gigantisch concerto van parkieten.
Enkel voetgangers en oortjes-loze-fietsers kijken verbaasd rond, automobilisten toeteren rustig verder 8) :lol:
superflip
Mountainbiker

Post by superflip »

Iemand ervaring om met grote regelmaat 90km woon-werk te doen (45km enkel)? Ik heb dit nu een aantal keer gedaan met de koersfiets (telkens zo'n 1u 40m), maar het is toch moeilijk om hier een regelmaat in te trekken. De pijnpunten blijven:

- Opstaan om 6u15 en 5 minuten later op de fiets te zitten.
- Het ontbreken van een ontbijt wegens tijdsgebrek (op een banaan na)
- Relatief zware rugzak meezeulen (laptop + fietsgerief)
- Lange dagen
- Oersaaie rit (grootste deel langs de vaart Leuven - Mechelen)

Maar daar staat natuurlijk tegenover dat je een zeer goede training hebt, je bespaart op het waterverbuik vanwege het douchen op het werk en je komt fris op den bureau.

Na mijn verlof in juni zou ik er een gewoonte van willen maken om dit 2x tot 3x per week te doen en hopelijk dit in de winter te kunnen blijven doen. Iemand tips om meer gemotiveerd te geraken?
amedeeke
Mountainbiker

Post by amedeeke »

ik gok dat het ecologische plaatje je niet over de streep zal trekken maar reken maar eens uit wat je ermee uitspaart/verdient.... 90 km per dag woon - werk aan 0,21 eur onbelast... 2X per week een jaar lang = Ca. 1900 EUR per jaar en je spaart nog eens datzelfde bedrag uit aan autokosten, lijkt me een mooie deal! :-)

groetjes!
Zotte Marre
Mountainbiker
Location: TR-Smuggler, On One Scandal 29", S.I.R.9 Kermit, WAW109 (verkocht)

Post by Zotte Marre »

superflip wrote:Iemand ervaring om met grote regelmaat 90km woon-werk te doen (45km enkel)? Ik heb dit nu een aantal keer gedaan met de koersfiets (telkens zo'n 1u 40m), maar het is toch moeilijk om hier een regelmaat in te trekken. De pijnpunten blijven:

- Lange dagen

Maar daar staat natuurlijk tegenover dat je een zeer goede training hebt, je bespaart op het waterverbuik vanwege het douchen op het werk en je komt fris op den bureau.

Na mijn verlof in juni zou ik er een gewoonte van willen maken om dit 2x tot 3x per week te doen en hopelijk dit in de winter te kunnen blijven doen. Iemand tips om meer gemotiveerd te geraken?
Dan kan ik je wel wat tips geven! Als je die afstand écht 2-3x per week wil pendelen, ook in de winter, kan ik hetvolgende aanbevelen:
Zotte Marre wrote: En hier staat em in "cabrio-modus" 8)

Image
Mss heb je dit nog nooit gezien, maar dat is een velomobiel, een ligfiets, met 2 voorwielen en met super aerodynamisch koetswerk!
Ideaal om:
- langere afstanden te doen: je gaat er sneller mee (na een 1000-tal km's, liggend fietsen moet je gewoon worden, ik verbeter per rit !) (ik doe ong 38-40 km enkel, en ben meestal deur-tot-deur 1u15 tot 1u20 onderweg, op een traject met 9 lichten en weinig jaagpad.
- sneller die lange afstanden: ik rij bijna altijd 35-40km/u (kruissnelheid) (tenzij bergop of druk stadsverkeer), aan lange duur pols (140-150), een VM (velomobiel) is de beste "fiets" voor jaagpaden! Hoe minder je moet stoppen/vertragen hoe beter!
- altijd droog
- geen rugzak op je rug (plaats naast de zetel) - ga een pagina of 2 terug
- als je fietsvergoeding krijgt, is het heel goed te betalen !! (en zelfs aan te winnen !

Meer info hier of nog wat vragen stellen aan mij !
-
superflip
Mountainbiker

Post by superflip »

amedeeke wrote:ik gok dat het ecologische plaatje je niet over de streep zal trekken maar reken maar eens uit wat je ermee uitspaart/verdient.... 90 km per dag woon - werk aan 0,21 eur onbelast... 2X per week een jaar lang = Ca. 1900 EUR per jaar en je spaart nog eens datzelfde bedrag uit aan autokosten, lijkt me een mooie deal! :-)

groetjes!
Het ecologische plaatje speelt minder een rol. Ik zoek eerder wat tips en tricks om het goed vol te houden. Maar aan de kilometervergoeding had ik nog niet gedacht, maar dat moet ik sowieso eens op mijn werk bespreken.
Zotte Marre wrote:
superflip wrote:Iemand ervaring om met grote regelmaat 90km woon-werk te doen (45km enkel)? Ik heb dit nu een aantal keer gedaan met de koersfiets (telkens zo'n 1u 40m), maar het is toch moeilijk om hier een regelmaat in te trekken. De pijnpunten blijven:

- Lange dagen

Dan kan ik je wel wat tips geven! Als je die afstand écht 2-3x per week wil pendelen, ook in de winter, kan ik hetvolgende aanbevelen:
Zotte Marre wrote: En hier staat em in "cabrio-modus" 8)

Image
Mss heb je dit nog nooit gezien, maar dat is een velomobiel, een ligfiets, met 2 voorwielen en met super aerodynamisch koetswerk!
Ideaal om:
- langere afstanden te doen: je gaat er sneller mee (na een 1000-tal km's, liggend fietsen moet je gewoon worden, ik verbeter per rit !) (ik doe ong 38-40 km enkel, en ben meestal deur-tot-deur 1u15 tot 1u20 onderweg, op een traject met 9 lichten en weinig jaagpad.
- sneller die lange afstanden: ik rij bijna altijd 35-40km/u (kruissnelheid) (tenzij bergop of druk stadsverkeer), aan lange duur pols (140-150), een VM (velomobiel) is de beste "fiets" voor jaagpaden! Hoe minder je moet stoppen/vertragen hoe beter!
- altijd droog
- geen rugzak op je rug (plaats naast de zetel) - ga een pagina of 2 terug
- als je fietsvergoeding krijgt, is het heel goed te betalen !! (en zelfs aan te winnen !

Meer info hier of nog wat vragen stellen aan mij !
-
Hier rijdt er zo eentje rond in Wilrijk en ik vind het een prachtding! Maar ik kan zo'n ding jammer genoeg niet stallen op mijn werk (Leuven centrum), geen parking en de fietsen kan je enkel plaatsen door trapjes op te gaan. Dan lijkt de Specialized Turbo (http://www.specialized.com/us/en/bikes/multi-use/turbo" onclick="window.open(this.href);return false;) mij ook nog een optie om de gemiddelde snelheid met ±10km/u te kunnen opkrikken.
timvdl
Mountainbiker
Location: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015

Post by timvdl »

- Lange dagen

Een vraag die je u zelf even moet stellen, kan ik niet maandag en vrijdag met de auto gaan en dan eventueel dinsdag - donderdag met de fiets om dan in de week 's avonds u laptop daar te laten? Of heb je die laptop elke avond nodig.

Mijn gewicht zit hem meestal vooral in kledij. Die neem ik dan maandag mee naar het werk, en op het einde van de week mee naar huis. Dat is toch maar 1 rit met zwaar gewicht op weg. Voor de rest, al mijn fietsmateriaal zit deels in een materiaal-bidon. En anders, zakje onder u zadel hangen voor reserve bandje enzo. Veel meer dan een multi-tool, kettingspons, pomp + reservebandje (bandenlichters) moeten toch niet mee?

En als je toch veel materiaal moet meenemen, overweeg dan vooral een fietstas. Dat het gewicht niet op je rug hangt. Ik heb zelf pas een racefiets gekocht, ma ik heb voor de aankoop hard getwijfeld om een trekking-fiets te pakken. Voordeel van bagage-drager natuurlijk :)
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

- Lange dagen

Bij mij is het maar 30km enkel en ik heb zo wat hetzelfde: oersaai parcours, vroeg opstaan,...

Oplossingen:

- Af en toe eens van route veranderen. Kan langer zijn maar in het naar huis rijden of zo wel eens leuker.
- Rijden met een muziekje in de oren (niet te luid natuurlijk)
- Later beginnen werken
- Een rekje op uw fiets kan de laptop dragen?

Mojo
G3rd
Mountainbiker

Post by G3rd »

Oproep doen om een collega biker te zoeken zodat je een beetje klap hebt dan zijn de 45 Km zo voorbij maar het is wel karakter dat je toont.

Btw ben Je zoveel later thuis met de fiets dan met de auto want ik vermoed dat je toch op het spits uur terug naar huis aan het rijden bent ?
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Ik heb tot vorig jaar (sindsdien van werk veranderd en maar 8 km enkel meer) 42 km enkel gependeld.
De eerste weken deed ik het heen en terug op één dag, maar dan heb je geen leven meer.

Na een tijdje ging ik op met de auto met de fiets in de koffer, en kwam ik 's avonds met de fiets terug.
De volgende morgen dan met de fiets naar het werk, en 's avonds met de auto terug.
Bij redelijk weer deed ik dat vier keer in de week. Vrijdag meestal gewoon met de auto heen en terug.
superflip
Mountainbiker

Post by superflip »

Toffe reacties!
G3rd wrote:Oproep doen om een collega biker te zoeken zodat je een beetje klap hebt dan zijn de 45 Km zo voorbij maar het is wel karakter dat je toont.
Een collega biker die het traject Wilrijk - Leuven doet zal ik helaas niet snel vinden getuige het weinige aantal fietsers die ik vooral op het eerste deel van het traject tegenkom.
G3rd wrote:Btw ben Je zoveel later thuis met de fiets dan met de auto want ik vermoed dat je toch op het spits uur terug naar huis aan het rijden bent ?
's ochtends ben ik met de fiets 10 à 15min later op mijn bureau (wel al gedouched). Ik vertrek echter wel 20min vroeger.
's avonds ben ik met de wagen toch een uur vroeger thuis, je moet je immers ook nog omkleden.

@
_anonymus_ wrote:... maar dan heb je geen leven meer.
Vandaar dat ik het wil beperken tot 2x/3x per week. Het voordeel is dat ik 's avonds niet meer moet gaan trainen. De auto telkens achterlaten vind ik ook niet echt een optie gezien die 's avonds geregeld van pas komt.
Mojobiker wrote:- Af en toe eens van route veranderen. Kan langer zijn maar in het naar huis rijden of zo wel eens leuker.
- Rijden met een muziekje in de oren (niet te luid natuurlijk)
- Later beginnen werken
- Een rekje op uw fiets kan de laptop dragen?
Merci voor de tips!
timvdl wrote:Een vraag die je u zelf even moet stellen, kan ik niet maandag en vrijdag met de auto gaan en dan eventueel dinsdag - donderdag met de fiets om dan in de week 's avonds u laptop daar te laten? Of heb je die laptop elke avond nodig.

Mijn gewicht zit hem meestal vooral in kledij. Die neem ik dan maandag mee naar het werk, en op het einde van de week mee naar huis. Dat is toch maar 1 rit met zwaar gewicht op weg. Voor de rest, al mijn fietsmateriaal zit deels in een materiaal-bidon. En anders, zakje onder u zadel hangen voor reserve bandje enzo. Veel meer dan een multi-tool, kettingspons, pomp + reservebandje (bandenlichters) moeten toch niet mee?

En als je toch veel materiaal moet meenemen, overweeg dan vooral een fietstas. Dat het gewicht niet op je rug hangt. Ik heb zelf pas een racefiets gekocht, ma ik heb voor de aankoop hard getwijfeld om een trekking-fiets te pakken. Voordeel van bagage-drager natuurlijk :)
De laptop achterlaten is een optie, misschien het ideale instrument om niet meer over te werken :roll:. Ik zorg verder toch altijd voor 2 binnenbandjes en een noodvulflesjes, multi-tool met pons, kettingstukjes, pompje. En uiteraard blijven we wel met de koersfiets rijden, gaat toch een pak sneller!

Dus vanaf volgende week op di en do terug gaan met die banaan!
Post Reply