RETRO HOEKJE ( Mtb's voor millenium tijdperk )

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Rex007
Mountainbiker

RETRO HOEKJE ( Mtb's voor millenium tijdperk )

Post by Rex007 »

Tja misschien een rare vraag , maar zijn er hier nog bikers aanwezig die net zoals mij verkocht zijn aan de retro's (MTB's voor anno 2000) ?
Het valt me op dat er hier weinig tot geen intresse is voor deze bikes dus hoopte ik toch via deze weg er een paar verborgen zielen tegen te komen die net dezelfde passsie hebben voor deze fietsen.
Heb je toevallig zo een bike in je bezit , post dan hier je ros en mischien kan je er bij zetten waarom ie speciaal voor je is en blablabla. altijd wel leuk om te volgen.
Dus zal ik hier als eerste men Retro bak posten.
Ik hoopte ook via deze weg mischien in de toekomst een retro ride voor mekaar te krijgen [-o< .
wie weet.... :drunk:
Mijn liefde voor retro's is begonnen al van de vroege jaren 90 toen ik stond te kwijlen in brochures of magazines op foto's van de GT Zaskars, heerlijke bikes toch helaas niet te betalen toen voor mij. 20 jaar later dan toch besloten een klopjacht te doen naar een Zaskar, in die jacht kwam ik een GT avalanche tegen die ik onmiddelijk kocht en niet veel later zelf naar de haaien hielp door bottom bracket op te fikken via een Mc Guyver trucje ](*,) om de crank los te krijgen. Doodongelukkig heb ik de zoektocht verder gezet tot ik op de waalse versie van 2de hands een GT Pantera exemplaar tegenkwam in mijn maat, ik moest er wel voor naar Dinant rijden maar dat had ik er voor over. Had toen de Pantera ook volledig gedemonteerd en ergste krasjes uitgeschuurd en lichtjes gepolierd en gloednieuwe decals van GT Pantera op geplakt.
Deze heb ik dus nog steeds en ben er superfier op.
Mijn ros dateert van 1997.
Het is dus een GT Pantera.
Een paar maanden gelden heb ik em al is in de showroom gepost http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=111937" onclick="window.open(this.href);return false; , maar in die toestand is ie niet meer.
De moderne stukken tov de vintage vloeken te hard, op de wielen na mischien want die vind ik er beeldig onder staan, dus heb ik er terug al 1 en ander aan veranderd.
Terug een retro Rock Shock Indy SL op gemonteerd en een retro crankstelletje dat van een Kona Cindercone 1994 komt. Ik ben nog op zoek naar andere onderdelen zoals , retro XT of XTR remhendels en VBrakes.
XT achter en voor derrie, en ondertussen heb ik ook mooie Deore retro thumbies gevonden (o) .
Hieronder wat foto's van laatste rit.
Image

Image

Ik hoop dat jullie em leuk vinden en ik hoop dat ik niet de enigste ben hier, dus heb je ook zo een oud maar nog niet versleten bike staan.....posten die handel 8)
Last edited by Rex007 on Wed 09 Oct 2013 19:31, edited 2 times in total.
tipi
Mountainbiker

Re: Retro Bikers gezocht!!!

Post by tipi »

Haha, ik speelde ook al met de gedachte om een topic te starten met retro bikes. Mijn eerste bike, een Oxford rigid van 14 kilo :roll: heb ik nog steeds niet willen wegdoen. Ik zal eens een foto posten binnenkort. Het moeten niet altijd hippe nieuwe bikes zijn die hier gepost worden.
l3m4nt
Mountainbiker

Post by l3m4nt »

1997 Scott Summit ... niet de top van de reeks maar een echt plezier om mee te rijden.
In sommigen hun ogen misschien een zonde dat ik hem niet in de originele staat heb gelaten, maar ik gebruik deze voornamelijk als stadsfiets (toch als de ballonbanden erop liggen).

Image

Image

Image
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Ik heb hier nog een Verlicchi-kader anno '96 slingeren waarvan ik alle rommel af heb gevezen.

Ondertussen heeft 't al een nieuw ahead balhoofd om een 'normale' vork te ontvangen, een BB30 bracket, een XT crank en XT derries. De vork en de velgen liggen klaar.

ik zoek nog 3x9 shifters, liefst XT, alsook schijfremmerij. Origineel was 't ding met V-brakes, maar gezien ik geen bruikbare velgen noch vork daarvoor liggen heb en ik door een adapter het kader eenvoudig bruikbaar kan maken voor schijfremmen, zullen 't schijfremmen worden.

Alles "on a shoestring": de fiets zal dienen om eens mee tot aan de bakker te rijden de zondagochtend... En zo dient mijn allereerste MTB nog tot iets anders dan als decoratief element voor de spinnen in mijn onderdelenhok...
Rex007
Mountainbiker

Post by Rex007 »

Knappe fiets hoor die scott :-) en nog singlespeed, dat zijn precies Fat Franks die er onder staan.
Is het een stalen of alu kader?

In begin liet ik me ook verleiden om een retro met modernere onderdelen af te monteren maar naderhand had ik het gevoel dat ik de fiets aan het verkloten was.
Daarom terug zo retro mogelijk, maar ja dat is ieder zijn keus natuurlijk.
Toch leuk dat er toch een paar retro zielen hier zitten.
Het is wel een opmerkelijk verschil tov onze noorderburen, heb daar ook een retro topic gevonden en is gevuld met 334 pagina's http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 15&t=22678" onclick="window.open(this.href);return false; , daarom wou ik is proberen hier het vuur ook aan te wakkeren :-) .
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

'k Weet dat 't een stuk de v'lo verkrachteren is, doch de afmontage-spullen waren allemaal van 't 7ste knoopsgat (Altus 3x7 groep, obscuur merk V-brakes, een 'Top Gun' vork...)

't Kader vind ik echter superknap qua lijn. Vandaar dat ik er nog moeite in wil steken...
Rex007
Mountainbiker

Post by Rex007 »

eL Tee wrote:'k Weet dat 't een stuk de v'lo verkrachteren is, doch de afmontage-spullen waren allemaal van 't 7ste knoopsgat (Altus 3x7 groep, obscuur merk V-brakes, een 'Top Gun' vork...)

't Kader vind ik echter superknap qua lijn. Vandaar dat ik er nog moeite in wil steken...
Idd, altus is idd niet echt de top om op zo een kader te laten staan.
3x7 Lx of xt daarintegen maakt weer veel goed met lx of xt cantilevers ..... :drunk: maar die zijn al zo zeldzaam als er palmbomen op de noordpool staan.
Ben toch wel is benieuwd naar dat kader, mischien een foto ???
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Het half afgemonteerde Verlicchi kader. Naar ik van 'El Perro Diablo' mag geloven, betreft 't een kader gemaakt door Verlicchi in opdracht van een bedrijf genaamd 'xbike' of zo iets... Er hingen idd. stickers op met de tekst 'xtreme'.

De XT remmen (dual control lever) zijn de deur uit, ik verkies zwette Avids...

Image

Image

Image

Detail van de schijfremadapter... Niet dat ik 't ding zou vertrouwen tijdens Megavalanche, maar doet zijn ding tijdens de rit naar de bakker :-)

Image

Ik heb een poging ondernomen het kader te polieren, doch na een paar uur met mijn Festools het opgegeven. Ik heb hier nog iets liggen om galva te etsen, we gaan eens zien wat 't geeft op alu. En anders of stealthy zwart anodizeren, eventueel mat zwart lakken.
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

dit is mijn oude Venturelli (eigenlijk geen idee van welk jaar ?? :oops: )

volledig STX rc 3X8
(de remmen wel vernieuw naar vooraan XT & achter Deore, met de oude stx als ik hard remde waren ze ontregeld (V-brakes maar ze zaten vast zoals canteliremmen)
ook is de vork vernieuwd naar een magura

Loopt supper goed & werk als koers-MTB :lol: de koers-fiets killer :wink:
Image
Last edited by steviejanneke on Wed 15 May 2013 19:53, edited 2 times in total.
rubber-12
Mountainbiker

Post by rubber-12 »

Mijne GT Xizang van '96 wordt afgeragd tijdens de winterse moddertochten :oops: .
Single speed erop, oud model Fox op 60mm. Retro crankstel en wielen heb ik nog, maar worden niet gebruikt.
Misschien dat ik hem terug opbouw met cheap-ass onderdelen en als woon-werk fiets ga gebruiken.
Post Reply