Traditionele cranks vs. nieuwe generatie cranks

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Casai
Mountainbiker

Post by Casai »

Ik heb zelf een Evolve XC crankstel met een signature XS trapas.
Aan die signature XS trapas heb ik ook al gedacht. De lagers lijken beter beschermd tegen water. Ik heb er naar gezocht, maar blijkbaar moeilijk te vinden (bij Barracuda en Filipsport allebei uit stock). Iemand een idee waar hij nog te vinden is?
Langs de andere kant als je 100Euro kan betalen voor een trapas kan je misschien beter gewoon een een LX, XT of RF Evolve X-type kopen?
Volgens MountainBikeAction (US tijdschrift) zijn de X-types van Raceface beter dan de Shimano's. Raceface is natuurlijk wel Amerikaans (zoals het tijdschrift) en een stuk duurder (en mooier).
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

jekas wrote:
catchup! wrote:Ik krijg de wubbes van al die nieuwe 'verbeterde' systemen. Een simpele vierkante raceface bracket (+/- 100€) en ik zat voor 4 jaar goed!!
Groot gelijk! Ik rij zo al meer dan 2 jaar rond met een vierkante LX.
na anderhalf jaar was er aan mijne vierkante trapas niks goe meer aan, en die zijn alles behalve stijf.

maar ik denk niet dat het mogelijk is om een echt goed systeem te maken voor een trapas.

cranks zijn er nog genoeg te vinden voor vierkante as, suntour, shimano alivio,...
JanMan
Mountainbiker

Post by JanMan »

nothing 's impossible wrote: De lagers gaan ook wat langer mee (veel minder rap speling).
Haha , das de beste van vandaag.

Ik heb een XTR crank en die lagers zijn alles behalve goed. Die dingen zijn voor de helf gemaakt uit plastiek :roll:

Maar ze zijn wel eerlijk genoeg om toe te geven bij shimano dat die lagers geen € waard zijn en gratis vervanglagers geven. Mijn eerste lagers waren de standaard waar niks opstond. Nu heb ik er al gekregen waar "Mountain" opsta. Maar die beginnen ook weer raar te doen.

Het voordeel is wel dat ze snel en eenvoudig te (de)monteren zijn...
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Zijn dat dezelfde lagers als voor de XT?
Die houden het toch even lang uit als een klasieke BB!
swerkfiets
Mountainbiker

Post by swerkfiets »

vroeger was ik ook een shimano octalink adept maar zoals reeds hierboven verschillende malen herhaalt was ik absoluut niet tevreden qua duurzaamheid. Ben terug bij het opbouwen van mijn nieuw frame overgeschakelt op de traditionele vierkante as (stronglight SSB Ti) waarvan stronlight zelf vervanglagers aanbied die je eenvoudig kan vervangen. Ik heb het me nog geen minuut beklaagd deze overstap.
Post Reply