Onze thuis computer is dringend aan vervanging toe, maar we geraken er niet uit wat te kopen.
Onze voorker gaat uit naar terug een desktop. Omdat we wel eens gebruik maken van de office programma's lijkt ons dat het meest handige.
Een laptop is echter financieel veel interessanter en ik denk dat we daarmee ook onze plan wel kunnen trekken.
Maar natuurlijk zijn we ook wel gecharmeerd door zo'n tablet. Ik heb gezien dat er van die tablets zijn die je ook kan docken zodat je een toetsenbord kan gebruiken. Maar hoe "zwaar" is zo'n tablet eigenlijk? Kan je daar zonder problemen office programma's mee draaien?
We hebben ook redelijk veel foto's en muziek maar dat staat momenteel al op een externe harde schijf. Is zo'n tablet met dockingstation in samenwerking met de externe harde schijf een goede vervanging voor onze PC?
En wat met al die "budget PC's" ie je online kan vinden? Is dat echte brol of zijn die voor thuis gebruik best wel geschikt?
Alvast bedankt voor de antwoorden....
nog maar eens voor de PC mannen....
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
-
timvdl
- Mountainbiker
- Location: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Re: nog maar eens voor de PC mannen....
De huidige budget pc's zijn perfect geschikt voor office, muziek en internet. Als je zwaar wilt multi-tasken zijn deze minder geschikt. Een tablet heeft een bepaalde meerwaarde, als je veel surft, muziek luistert, foto's bekijkt. Als je echter veel documenten moet typen, zal een laptop, desktop iets praktischer blijven. Vanwege een klein scherm bij een tablet...
-
G3rd
- Mountainbiker
Sowieso laptop. Als je aan en tablet een toetsenbord wil hangen zie ik het nut er niet van in.
Aan de laptop heb ik wel altijd een muis hangen omdat dit voor mij beter werkt.
Aan de laptop heb ik wel altijd een muis hangen omdat dit voor mij beter werkt.
En iemand ervaringen met een goedkope desktop? Ik zie er online staan met een geheugen van 1TB voor ca. 300 euro, is dat dan hezelfde als een xtrail of is dat toch degelijk genoeg?
-
timvdl
- Mountainbiker
- Location: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015
Laat je niet enkel leiden door van die grote getallen als 1TB, voor de gemiddelde thuisgebruiker is de helft al meer dan genoeg. Veel belangrijker is kijken naar de andere specificaties, processor (CPU), werkgeheugen (RAM). Dit heeft veel meer invloed op de snelheid van je pc...
Ik ben een beetje van het principe... < 500 euro is echte instapmode 500 - 800 euro zit je normaal degelijk voor de meeste gezinnen > 800 weinig winst voor wat je meer betaald
Ik ben een beetje van het principe... < 500 euro is echte instapmode 500 - 800 euro zit je normaal degelijk voor de meeste gezinnen > 800 weinig winst voor wat je meer betaald
- eL Tee
- Mountainbiker
Consumeer je meer informatie dan dat je informatie uit data produceert? Ga dan voor een tablet.
Met consumeren bedoel ik: zaken opzoeken, muziek luisteren, filmpje bekijken, mailtje lezen, mopje doorsturen...
Produceer je veel informatie waarbij je verkiest om dit te kunnen waar dan ook? Ga voor een laptop.
Waar dan ook = op een bureau, aan de keukentafel, tijdens het TV kijken, ...
Produceer je veel informatie, maar dit omwille van practische redenen enkel en alleen op een bureau? Desktop.
Practische redenen kunnen zijn! Specifieke randapparatuur (groot scherm, videomontage, groot formaat printers, tekentablet, ...), een rustige plaats nodig voor concentratie (hoofdwerkers zoals bvb. boekhouder/accountant of programmeurs), ...
Ikzelf (ik ben informaticus/organisatieadviseur voor KMO's) koop nooit 't strafste van 't strafste, wel 1 of 2 stappen minder. En al zeker niet 't nieuwste van 't nieuwste, wel iets dat al zijn stabiliteit heeft bewezen.
Mijn huidige PC is een iMac van nu 5 jaar oud, en ie voldoet nog steeds. Alleen begint 't 'm nu stilaan de geest te geven. Hij ligt dan ook 24/7 aan...
Daarnaast heb ik een MacBook Pro van 2 jaar oud. Daar kan ik zeker nog een jaar of 5 mee weg. Als 'm 't niet begeeft ondertussen.
Er slingeren hier ook nog een paar iPads rond. Eéntje van de eerste reeks en een iPad 2. Vreemd genoeg worden die het meest gebruikt. Maar ik zou zonder de iMac en de MacBook wel mijn ding niet kunnen doen.
Een iPhone heb ik steeds op zak. En dat is mijn 'doe-het-al'. Van telefoon over agenda, planner, berichtencentrum, hatslagmeter en fietscomputer (!).
Op AL mijn toestellen staat dezelfde informatie. Of heb ik minstens er toegang toe van waar dan ook middels een NAS (Synology DS411 met 8TB in RAID5) waarop alles staat...
Voor de leken: NAS staat voor Network Attached Storage, en is eigenlijk vergelijkbaar met een externe harde schijf die je aan jouw PC hangt, doch een NAS hang je op jouw netwerk. Voordeel: toegankelijk vanaf elk toestel (zelfs mijn iPhone)
Ook mijn printer hangt op het netwerk, dus kan ik met om het even welk toestel van om het even waar afdrukken maken.
Dit lijkt allemaal zeer duur, en dat is de initiële aankoop ook. Maar als je ziet hoelang ik met alles mijn ding kan doen, dan valt dat in sé echt goed mee. Ik ben goedkoper af dan me elke paar jaar een wind-doos vandunaldie in huis te halen.
En mocht 't je nog niet opgevallen zijn: momenteel enkel Apple-stuff in huis (op NAS en randapparatuur na). Ondanks dat ik een Microsoft-adept ben geweest (voor de collega's: ik was ooit nog MCSE alsook CNE, maar dat was toen de dieren nog spraken)), komt hier niet al te snel nog een Micke$oft Wind-Doos binnen: je dient er teveel tijd en effort in te steken na overpriced licentie-aankopen om het boeltje naar je hand te zetten en aan de praat te houden. Plus 't verouderd sneller dan Tina Turner sinds haar 18de come-back.
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ik met Apple getrouwd ben: ze zijn dezelfde weg aan 't opgaan als M$... Wanneer 't me te erg wordt, vliegt het even snel buiten. Dat zal waarschijnlijk zijn wanneer je voor Linux geen PhD meer moet hebben om 't mijn ding te kunnen laten doen.
Met consumeren bedoel ik: zaken opzoeken, muziek luisteren, filmpje bekijken, mailtje lezen, mopje doorsturen...
Produceer je veel informatie waarbij je verkiest om dit te kunnen waar dan ook? Ga voor een laptop.
Waar dan ook = op een bureau, aan de keukentafel, tijdens het TV kijken, ...
Produceer je veel informatie, maar dit omwille van practische redenen enkel en alleen op een bureau? Desktop.
Practische redenen kunnen zijn! Specifieke randapparatuur (groot scherm, videomontage, groot formaat printers, tekentablet, ...), een rustige plaats nodig voor concentratie (hoofdwerkers zoals bvb. boekhouder/accountant of programmeurs), ...
Ikzelf (ik ben informaticus/organisatieadviseur voor KMO's) koop nooit 't strafste van 't strafste, wel 1 of 2 stappen minder. En al zeker niet 't nieuwste van 't nieuwste, wel iets dat al zijn stabiliteit heeft bewezen.
Mijn huidige PC is een iMac van nu 5 jaar oud, en ie voldoet nog steeds. Alleen begint 't 'm nu stilaan de geest te geven. Hij ligt dan ook 24/7 aan...
Daarnaast heb ik een MacBook Pro van 2 jaar oud. Daar kan ik zeker nog een jaar of 5 mee weg. Als 'm 't niet begeeft ondertussen.
Er slingeren hier ook nog een paar iPads rond. Eéntje van de eerste reeks en een iPad 2. Vreemd genoeg worden die het meest gebruikt. Maar ik zou zonder de iMac en de MacBook wel mijn ding niet kunnen doen.
Een iPhone heb ik steeds op zak. En dat is mijn 'doe-het-al'. Van telefoon over agenda, planner, berichtencentrum, hatslagmeter en fietscomputer (!).
Op AL mijn toestellen staat dezelfde informatie. Of heb ik minstens er toegang toe van waar dan ook middels een NAS (Synology DS411 met 8TB in RAID5) waarop alles staat...
Voor de leken: NAS staat voor Network Attached Storage, en is eigenlijk vergelijkbaar met een externe harde schijf die je aan jouw PC hangt, doch een NAS hang je op jouw netwerk. Voordeel: toegankelijk vanaf elk toestel (zelfs mijn iPhone)
Ook mijn printer hangt op het netwerk, dus kan ik met om het even welk toestel van om het even waar afdrukken maken.
Dit lijkt allemaal zeer duur, en dat is de initiële aankoop ook. Maar als je ziet hoelang ik met alles mijn ding kan doen, dan valt dat in sé echt goed mee. Ik ben goedkoper af dan me elke paar jaar een wind-doos vandunaldie in huis te halen.
En mocht 't je nog niet opgevallen zijn: momenteel enkel Apple-stuff in huis (op NAS en randapparatuur na). Ondanks dat ik een Microsoft-adept ben geweest (voor de collega's: ik was ooit nog MCSE alsook CNE, maar dat was toen de dieren nog spraken)), komt hier niet al te snel nog een Micke$oft Wind-Doos binnen: je dient er teveel tijd en effort in te steken na overpriced licentie-aankopen om het boeltje naar je hand te zetten en aan de praat te houden. Plus 't verouderd sneller dan Tina Turner sinds haar 18de come-back.
Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ik met Apple getrouwd ben: ze zijn dezelfde weg aan 't opgaan als M$... Wanneer 't me te erg wordt, vliegt het even snel buiten. Dat zal waarschijnlijk zijn wanneer je voor Linux geen PhD meer moet hebben om 't mijn ding te kunnen laten doen.
Over de processors ben ik ondertussen ingelicht, het lijkt me een i5 gedoe zéker voldoet.
Over dat RAM geheugen...Iemand die daar een leken-uitleg over kan doen?
Momenteel heb ik een geheugen van 500MB en dat blijkt toch niet te volstaan want mijn harde schijf is eivol. (heb er ondertussen ook een externe harde schijf aan hangen)
Momenteel zegt mijn PC vaak dat hij onvoldoende virtueel geheugen heeft, heeft dat ook met RAM te maken?
Momenteel heb ik een geheugen van 500MB en dat blijkt toch niet te volstaan want mijn harde schijf is eivol. (heb er ondertussen ook een externe harde schijf aan hangen)
Momenteel zegt mijn PC vaak dat hij onvoldoende virtueel geheugen heeft, heeft dat ook met RAM te maken?
RAM is het werkgeheugen en dat heeft weinig te maken met hoe vol je pc staat, tenzij je PC echt vol staat en er geen virtueel geheugen over is. (Virtueel geheugen is een deel van de harde schijf dat gebruikt wordt door het werkgeheugen, zodat je het werkgeheugen optimaler kan benutten.)
De informatie die je op je pc zet komt in de harde schijf, en die zal zeker (tenzij uw pc stamt uit begin jaren 90) groter zijn van 500 MB.
De 500 MB zal je RAM zijn.
Tegenwoordig vind je nog weinig (geen?) pc's met 500 M(ega)B(yte) RAM, meestal meer (over't algemeen van 2 tot 16 G(iga)B(yte) ) tegenwoordig.
De harde schijf gaat tegenwoordig van 320 G(iga)B(yte) tot 1 T(era)B(yte) (=1024 GB) (over't algemeen).
Ik vind wat eL Tee hierboven schrijft van informatie consumeren / genereren geen slechte methode om te bepalen of je een tablet of een laptop kunt gebruiken. Desktop zou ik zelf (tenzij een workstation voor bepaalde (veeleisende) toepassing (en zelfs dan...) niet direct meer kopen.
Bij nader inzien val ik niet echt onder de term 'PC mannen'.
De informatie die je op je pc zet komt in de harde schijf, en die zal zeker (tenzij uw pc stamt uit begin jaren 90) groter zijn van 500 MB.
De 500 MB zal je RAM zijn.
Tegenwoordig vind je nog weinig (geen?) pc's met 500 M(ega)B(yte) RAM, meestal meer (over't algemeen van 2 tot 16 G(iga)B(yte) ) tegenwoordig.
De harde schijf gaat tegenwoordig van 320 G(iga)B(yte) tot 1 T(era)B(yte) (=1024 GB) (over't algemeen).
Ik vind wat eL Tee hierboven schrijft van informatie consumeren / genereren geen slechte methode om te bepalen of je een tablet of een laptop kunt gebruiken. Desktop zou ik zelf (tenzij een workstation voor bepaalde (veeleisende) toepassing (en zelfs dan...) niet direct meer kopen.
Bij nader inzien val ik niet echt onder de term 'PC mannen'.
- eL Tee
- Mountainbiker
Elke computer heeft 4 hoofdcomponenten:iddi wrote:Over de processors ben ik ondertussen ingelicht, het lijkt me een i5 gedoe zéker voldoet.
1. Input: Klavier, muis, tablet, scanner, ... Kortom, een ding waarmee je data in de computer steekt.
2. Output: Scherm, printer, ... Kortom, een ding waarmee de data uit de computer komt
3. Pocessing: hetgene dat je erin steekt dient om verwerkt te worden alvorens het eruit te halen, niet? Dit wordt gedaan door de CPU ofte Central Processing Unit. De processor dus... Het hart van de computer.
4. Geheugen: tijdens of na het verwerken kan het zijn dat jij of de computer al dan niet zeer tijdelijk iets wilt 'onthouden' (je schrijft toch ook al eens dingen op een Post-It note om ze niet te vergeten, denk maar aan een boodschappenlijstje bvb). Onthouden, parkeren, bijhouden, ... da's de functie van het geheugen. Daar heb je er verschillende van en dit afhankelijk van de snelheid waarmee het dient weggeschreven/gelezen te worden door de processor alsook hoelang het bijgehouden dient te worden. Een boodschappenlijstje gaat op een 'vodje': direct gevonden, snel erop gekriebeld, ... Een boekhouding daarentegen ga je niet op Post-It notes bijhouden.
RAM staat voor 'Random Accessible Memory' ofte 'willekeurig toegankelijk geheugen': snel, vluchtig, volatiel, ... Maar weg weg wannneer je 't stopcontact eruit haalt. Dt kan je vergelijken met het 'vodje'
ROM is 'Read Only Memory': enkel lezen. niet van toepassing hier. HDD staat dan voor Hard Disk Drive: dit is mechanisch (magnetische schijfjes die ronddraaien) en dus traag. Maar wat je erop schrijft is niet weg weg wanneer het stopcontact eruit wordt gehaald... Dit geheugen kan je onthouden met een groot factuurboek.
Nu zijn wij dames en heren informatici zeer inventief. Snel elektronisch geheugen (RAM) is duur, terwijl traag mechanisch geheugen (HDD) goedkoop is. Daar mensen steeds meer verlangen van hun peesee, is daar steeds meer geheugen voor nodig (mijn eerste computer had 0,5k RAM!!! Nu 32 jaar later heb ik 4GB steken, da's ruwweg 10.000.000.000 keer meer
Allez, ja, 't is allemaal een beetje ingewikkelder dan dat, maar je hebt dus al een idee van hoe 't werkt