[/quote]
ja sjarel tof ding zenne content van?
Post by Zotte Marre »
@Soapwater, wat je aanhaalt, is inderdaad en helaas toch meer regelmaat dan uitzondering. Ik heb er gelukkig relatief weinig last van omdat ik vrij rustige weken en jaagpaden neem. Neemt niet weg dat ik perfect herken wat je bedoelt. Ik weet ook dat de frustratie meestal de boosdoender is, en daar heb je hoofdzakelijk zelf last van en kan je doen leiden dat zaken waar je achteraf spijt van hebt. De frustratie overwinnen en dan trachten ludiek het probleem (zij dus vooral) aan de kaart te stellen. Je moet wel minstens zelf correct blijven, anders vervallen al je argumenten.Lust wrote:zeepsoppeke,
Gewoon ne keer diep in-en uitademen, tot 10 tellen en als de frustratie dan nog niet over is de "overtreder" ne neus zetten (ge weet wel, duim tegen de neus en wapperen met de vingertjes).
Zeker niet agressief worden, ge weet nooit of die snullen in hunne auto iets gesnoven of gespoten hebben.
Ik ga nooit verbaal in tegen overtreders. In feite hebt ge met zo'n mensen in eerste instantie geen enkel affaire. En wees eerlijk, zelf gaat ge ook al eens in de fout, willens of nillens.
Als er al eens ene op 't fietspad geparkeerd staat, schud ik al eens met mijn hoofd als ik er voorbij rij. Kan het niet laten...
Maar vooral, erger uzelf daar niet te hard over, ge wordt er allen maar zelf lastiger van.
Het grote probleem van de hele zaak is de stress. Het gaat met die auto niet meer vooruit en mensen raken gestresseerd. En dan komt daar nog ne zeiker aan op twee wielen die het eens gaat vertellensoapwater wrote:Vanwege een maandje ouderschapsverlof ben ik dagelijks met de fiets op de baan om de kinderen weg te brengen i.p.v. naar het werk. Naar het werk heb ik een redelijk autovrij parcours, maar naar school en crèche moet ik langs enkele relatief drukke banen.
Bijna dagelijks heb ik aanvaringen met op het fietspad geparkeerde (vracht)wagens, mensen die niet naar fietsers kijken (tweerichtingsfietspad), bestuurders die denken dat de voorrang van rechts alleen voor auto's geldt enz...
Ik probeer telkens een gesprek aan te knopen met de overtreder, kwestie van toch wat op te komen voor mijn rechten. Het is ook niet evident om met een bakfiets volgeladen met kinderen en soms ook winkelwaar even van en op het fietspad te wippen omdat er weer iemand "snel" iets moet laden of lossen...
Vaak eindigt het gesprek met gescheld en obscene handgebaren. Ik probeer nochthans altijd vriendelijk duidelijk te maken dat het asociaal en gevaarlijk gedrag is en dat de zwakke weggebruiker er het slachtoffer van wordt.
De laatste tijd ben ik meer geneigd om offensief te gaan rijden. Auto op het fietspad, geen respect voor de zwakke weggebruiker. Ik zal niet veel moeite doen om opzij te kaan, pedaal tegen de lak, stuur tegen de spiegel, het zal me worst wezen. (Wel zonder kindjes erbij dan, beetje goed voorbeeld geven).
Ik ben het zo beu aan het worden, dat ik soms denk wie niet horen wil, moet voelen.
Hebben andere fietsers dezelfde ervaringen? Of een goeie tactiek om de mensen er toch attent op te maken? Of zijn er nog cyclo-warriors die hun plekje op de weg niet laten inpalmen door een hoop blik? Ik ben benieuwd om jullie reacties te horen...
Ik ben nog jong en mobiel, maar ik stel me altijd voor dat een bejaarde of mindervalide die dan toch nog van de fiets gebruik wil maken, er nog veel meer last van heeft dan ik...
Post by Zotte Marre »
Soms wel, maar zonder uw leven te riskeren, toch uw plaats opeisen ! Maar de slimste blijven. Als er bv een auto op het fietspad staat, en ik kan niet door, stop ik meestal vrij bruusk, tot een cm voor hun deur. Meestal schrikt de bestuurder zich een ongeluk, en dan blijf ik doodleuk staan, trek mijn schouders op en wacht geduldig, meestal krijgen ze het dan op hun heupen, mét het besef dat ze wel degelijk lomp in de weg staan!soapwater wrote:Mojobiker, niet "zeiken" dus en gewoon een paar keer borduurtje wippen en leven riskeren tussen de andere gefrustreerde bestuurders die er alles zullen aan doen om maar niet te moeten vertragen?
Post by kleine mees »
Dat vind ik toch een rare redenering hoor... Je zal maar onder die auto geraken en levensgevaarlijk gewond zijn. Ach... ze was maar aan het dromen...kleine mees wrote: Moet ik me boos maken, neen want negen op de tien was ze niet aant opletten en was ze verstrooid. Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Post by hondahornet »
Uit de wegcode, artikel 8;kleine mees wrote:Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Post by Zotte Marre »
En dat is net wat ik altijd probeer met de fiets. Met de auto (tov andere auto's) ben ik "offensiever", maar ik ben dan ook minder kwestsbaar!hondahornet wrote: Als ik moet rekening houden met iedere autobestuurder die mogelijks kan dromen moet ik niet meer buiten komen want dan word ik zot denk ik.
Post by Zotte Marre »
Idd, zitten dromen of met je gedachten elder zitten is geen excuus. Helaas is dit de gewoonte van de autobestuurder, het laatste waar ze hun concentratie bij hebben is bij het autorijden. Op de autostrades rijden ze daardoor dagelijks tientallen keren tegen elkaar ! Met alle gevolgen van dien. Maar hoe pak je dat aan? Is dat de stress van de hedendaagse maatschappij? ...freezy wrote:Dat vind ik toch een rare redenering hoor... Je zal maar onder die auto geraken en levensgevaarlijk gewond zijn. Ach... ze was maar aan het dromen...kleine mees wrote: Moet ik me boos maken, neen want negen op de tien was ze niet aant opletten en was ze verstrooid. Dus hou er ook rekening mee dat sommige mensen er niet om doen en gewoon aan het dromen zijn.
Als je je op de openbare weg begeeft, moet je er met je gedachten bij zijn!
Daarom moet je als fietser hun auto niet meteen afbreken, maar een handgebaar of klein teken van ongenoegen is dan wel op zijn plaats vind ik.