Met de fiets naar het werk

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Braeckie
Mountainbiker

Re: Met de fiets naar het werk

Post by Braeckie »

Vandaag voor de eerste keer dit jaar met de fiets naar 't werk.
Ik heb daarvoor mijn oude 26er MTB in woon-werk modus gezet (met dank aan de medeforummers voor de onderdelen).
Met de 29er wielen met cyclocross bandjes kan ik deftig doorrijden op de dijk, maar toch nog hier en daar een onverhard stukje meepikken.

Image
pirke
Mountainbiker

Post by pirke »

nu we toch even fotoos showen :-)

m'n bike, voor vertrek deze avond op het werk. Zalig fietsweer trouwens!!

Image
aimé
Mountainbiker

Post by aimé »

mooie fietsen allemaal.
Ik wil echter niet anders dan een MTB 26'' met v-brake en vaste vork.

Schijfremmen, verende vorken... na verloop van tijd zijn dit de delen waar veel onderhoud aan nodig is. V-brake ook wel, maar op 5 minuten is dat geregeld en dit kan ik makkelijk zelf.

Ga me vanavond een nieuwe bestellen.
Twijfel nog tussen deore groep of slx
Zou voor deore gaan. Is 9 speed, en ik heb al ondervonden dat de stukken (pionblok, ketting, derailleurwieltjes, tandwielen) langer meegaan dan bij mij slx 10 speed groep.
En bovendien een stuk goedkoper wanneer ik deze ga halen (vervang alles altijd zelf)

De gevevens tot nu toe van deze maand:

http://connect.garmin.com/calendar
KWBiker
Mountainbiker

Post by KWBiker »

Ik heb ook al ondervonden dat 10 speed smaller en veel fragieler is, nog te zwijgen van externe lagers die jaarlijks naar de vaantjes zijn.

Schijfremmen vind ik hoegenaamd geen nadeel. Steeds voldoende remkracht en als je uitkijkt naar goedkope remblokjes, http://www.discobrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, niet duurder dan velgremmen. Bovendien geen slijtage van de velgen.

Ik ben nog wel aan het kijken om er een 1x10 van te maken, maar ik ben er nog niet uit van welk crankstel te kiezen. Truvativ descendant (steek 104, keuze te over aan tandwielen) of iets met interne lagers.
aimé
Mountainbiker

Post by aimé »

KWBiker wrote:Ik heb ook al ondervonden dat 10 speed smaller en veel fragieler is, nog te zwijgen van externe lagers die jaarlijks naar de vaantjes zijn.

Schijfremmen vind ik hoegenaamd geen nadeel. Steeds voldoende remkracht en als je uitkijkt naar goedkope remblokjes, http://www.discobrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, niet duurder dan velgremmen. Bovendien geen slijtage van de velgen.

Ik ben nog wel aan het kijken om er een 1x10 van te maken, maar ik ben er nog niet uit van welk crankstel te kiezen. Truvativ descendant (steek 104, keuze te over aan tandwielen) of iets met interne lagers.

Schijfremmen zullen altijd wel wat duurder zijn, maar dat is nog het minste.

Nog een voordeel van V-brake: lek rijden in de winter op een ochtend (nog donker), dan was het bij een gevloek om het wiel er opnieuw goed in te krijgen tussen de fijn afgestelde remmen.
Bij V- brake, remmen open, wiel uit, band vervangen, wiel in, remmen dicht en weg (op 5 minuten in orde)

En wanneer ik recht op de trappers loop is het bij minder goed weer toch altijd een geschuur dat ge hoort... ik krijg er de webben af... O:)

Zal straks dus een deore 9sp groep kiezen dan, een 10s is toch overbodig, gebruik momenteel slechts 3 kronen (11, 13, 15).
Ga de fiets nu ook laten afmonteren met een wegpion (11,12,13,14,15,17,19,21,23)
Mojobiker
Mountainbiker

Post by Mojobiker »

aimé wrote:
KWBiker wrote:Schijfremmen vind ik hoegenaamd geen nadeel. Steeds voldoende remkracht en als je uitkijkt naar goedkope remblokjes, http://www.discobrakes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;, niet duurder dan velgremmen. Bovendien geen slijtage van de velgen.

Schijfremmen zullen altijd wel wat duurder zijn, maar dat is nog het minste.
Dat snap ik niet? Bij een schijfrem moet je niet eens een rem openzetten, gewoon wiel er uit en basta. In mijn ogen enkel voordeel met schijfremmen (hydraulische). Als je de prijs van uw ingesleten velgen nog eens meerekent zelfs veel goedkoper dan V-brakes. (Ik gebruik mijn fiets ook voor mtb natuurlijk daar nog extra voordelen van de schijfrem: geen ophoping van modder rond de V-brake, super remkracht vanuit het binnenste van het wiel en als de buitenband scheurt kan je iets rond de band wikkelen en toch nog verder rijden)

Sorry voor mijn :-({|= maar V-brakes da's niks nie meer voor mij nie.

Mojo
Gwen
Mountainbiker

Post by Gwen »

Jakobus De Slang, aan de ketting in de fietsenstalling
Image[/quote]
Tom
Mountainbiker

Post by Tom »

@ Gwen, nice ride !!
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

Vanwege een maandje ouderschapsverlof ben ik dagelijks met de fiets op de baan om de kinderen weg te brengen i.p.v. naar het werk. Naar het werk heb ik een redelijk autovrij parcours, maar naar school en crèche moet ik langs enkele relatief drukke banen.
Bijna dagelijks heb ik aanvaringen met op het fietspad geparkeerde (vracht)wagens, mensen die niet naar fietsers kijken (tweerichtingsfietspad), bestuurders die denken dat de voorrang van rechts alleen voor auto's geldt enz...

Ik probeer telkens een gesprek aan te knopen met de overtreder, kwestie van toch wat op te komen voor mijn rechten. Het is ook niet evident om met een bakfiets volgeladen met kinderen en soms ook winkelwaar even van en op het fietspad te wippen omdat er weer iemand "snel" iets moet laden of lossen...
Vaak eindigt het gesprek met gescheld en obscene handgebaren. Ik probeer nochthans altijd vriendelijk duidelijk te maken dat het asociaal en gevaarlijk gedrag is en dat de zwakke weggebruiker er het slachtoffer van wordt.

De laatste tijd ben ik meer geneigd om offensief te gaan rijden. Auto op het fietspad, geen respect voor de zwakke weggebruiker. Ik zal niet veel moeite doen om opzij te kaan, pedaal tegen de lak, stuur tegen de spiegel, het zal me worst wezen. (Wel zonder kindjes erbij dan, beetje goed voorbeeld geven).
Ik ben het zo beu aan het worden, dat ik soms denk wie niet horen wil, moet voelen.

Hebben andere fietsers dezelfde ervaringen? Of een goeie tactiek om de mensen er toch attent op te maken? Of zijn er nog cyclo-warriors die hun plekje op de weg niet laten inpalmen door een hoop blik? Ik ben benieuwd om jullie reacties te horen...

Ik ben nog jong en mobiel, maar ik stel me altijd voor dat een bejaarde of mindervalide die dan toch nog van de fiets gebruik wil maken, er nog veel meer last van heeft dan ik...
Lust
Mountainbiker

Post by Lust »

zeepsoppeke,

Gewoon ne keer diep in-en uitademen, tot 10 tellen en als de frustratie dan nog niet over is de "overtreder" ne neus zetten (ge weet wel, duim tegen de neus en wapperen met de vingertjes).
Zeker niet agressief worden, ge weet nooit of die snullen in hunne auto iets gesnoven of gespoten hebben.
Ik ga nooit verbaal in tegen overtreders. In feite hebt ge met zo'n mensen in eerste instantie geen enkel affaire. En wees eerlijk, zelf gaat ge ook al eens in de fout, willens of nillens.
Als er al eens ene op 't fietspad geparkeerd staat, schud ik al eens met mijn hoofd als ik er voorbij rij. Kan het niet laten...
Maar vooral, erger uzelf daar niet te hard over, ge wordt er allen maar zelf lastiger van.
Post Reply