Vriesweer -> reden van doortrappen ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

als gezegd, vriesweer en water in het freewheel zorgen ervoor dat de pallekes die je normaal voorstuwen, in geopende positie blijven staan..
warm water erover helpt (dus pipi doen ook) en kan je tijdelijk verderhelpen.

er is zeker niets stuk.

het boeltje demonteren en drogen is de enige oplossing , eventueel nadien wat lichte olie (ik gebruik soms white lightning die toch overal zijn weg vindt) langs de rand van het freewheelmechanisme laten binnensijpelen om de zaak toch wat te smeren.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Je body kan inderdaad bevroren zijn, op zich geen probleem, maar je hebt hem misschien wel om zeep gereden. Hou het in de gaten.

Adri,
Geen lichte olie in de body gieten, je spoelt er enkel het permanente smeermiddel mee weg! De lichte olie loopt toch weer uit de body.

Gebruik ofwel zeer dikke olie ofwel artificieel vet (wordt na een minuutje veel visceuzer) en blijft in de body.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ok, geen lichte olie dus #-o .. maar white lightning doet het goed bij mij (is wel een waxbased middel dat snel droogt - misschien vandaar?)
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

Maw, ff laten nakijken door de fietsenboer dus.
Er is dus nog hoop dat 'm niet kapot is. Heeft wel al 2300 km, dus heeft eigenlijk toch al goed zijn dienst bewezen hé.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Ne velomaker kan er niet meer aan zien dan gij :roll:

Gewoon mee blijven rijden, maar als hij begint door te trappen vervangen.
Misschien al eentje op stok nemen, kwestie van in de feestdagen niet zonder bike te vallen.

Adri, der zijn toch beter smerende produkten dan wax hoor, maar als je der mee geholpen bent...
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja, maar ik smeer eigenlijk alleen m'n ketting (en dan nog de helft van de tijd alleen white lightning - voor modderritten durf ik al eens wat teflon spuiten) voor de rest nu en dan wat wax links en rechts en dat glijdt ook lekker hoor en trekt geen vuil aan (bvb langs de vorkpoten en op de asjes van de derailleurs)

rem en andere binnenkabels kuis ik soms maar hier doe ik niets aan.

Als m'n crossmaxxen piepen laat ik ook wat white lightning erin lopen en dan zijn ze weer een tijdje stil.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Af en toe heb ik eens een body die nogal snel begint te kraken. (En en roestvlekken op de cassette).

Als ik mijn lagers service haal ik de body eraf, neem de dichtring eraf, alle viezigheid deruitspoelen met een lichte olie, dan motip kettingvet erin en alles terug ineen zetten. Dan heeft de body een redelijke levensduur.
Anders is het in geen tijd gedaan.

voor de ketting is wax OK, maar voor de vorkpoten kan je beter tef olie gebruiken. Je moet de seals vooral vochtig houden.
Voor de wielen liljkt wax ook een rare oplossing.

Hoe ziet dat eruit als je de boel opengooit?
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

nothing 's impossible wrote:Ne velomaker kan er niet meer aan zien dan gij :roll:

Adri, der zijn toch beter smerende produkten dan wax hoor, maar als je der mee geholpen bent...
De fietsenmaker zal idd niet meer zien, maar die kan de boel wel demonteren en andere olie/vet indoen, hetgeen ik (nog) niet kan. :-?
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

nothing 's impossible wrote:
Voor de wielen liljkt wax ook een rare oplossing.

Hoe ziet dat eruit als je de boel opengooit?
Geen idee, heb dat nog nooit gedaan.. mijn 1996 XTR wielen zijn nog nooit opengeweest en mijn Xmaxxen doe ik binnen bij Filip Sport indien nodig. Mijn 2001 paar begint 'ruig' te lopen, dus dat is binnenkort vervangen.

Voor vorkpoten is zo'n white lightning toch heel geschikt hoor. Olie vind ik te plakkerig.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Verleden winter had ik onderweg ook props met het doortrappen van de body (XT-1998).Ik wist niet zeker of dit te wijten was aan slijtage of dat er kondens in de body aangevroren was.Voor alle zekerheid ben ik toen bij een fietsenboer een nieuwe gaan uithalen.Thuisgekomen heb ik mijn wiel plat gelegd en de body ingespoten met WD40 dit heeft ook de eigenschap om vocht te verdrijven.Nu inmiddels een jaar later toer ik nog steeds met deze body rond met de geruststelling dat ik nu een nieuwe in reserve heb.
Post Reply