Vriesweer -> reden van doortrappen ?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Vriesweer -> reden van doortrappen ?

Post by Justin »

Deze morgen mijn bike gepoetst. Cassette en ketting degelijk gereinigd. Cassette zelfs drooggeblazen met haardroger. Cassette en ketting ingespoten met Cyclon Teflon olie.

Na de middag een toerke gedaan (temp. was 0,2 graden).
Eerst begon de ketting/cassette te kraken :-? (na ca. 25 km), en op een bepaald moment draaide de cassette gewoon "zot" :( . (Gelukkig heeft me een vriendelijke man naar huis gebracht =D> , want ik zat toch nog op 12 km van thuis.) Thuis gekomen werkte de cassete blijkbaar weer normaal :-? .

Is de cassette of body nu stuk, of heeft dit gewoon te maken met het vriesweer. Misschien nog wat water in de cassette of zo, ik weet het niet #-o .
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

en op een bepaald moment draaide de cassette gewoon "zot"
Wat bedoelde met zot draaien? Als ze meedraait met je wiel als je stopt met trappen kan dat idd wijzen op een vastgevroren freewheel
fester
Mountainbiker

Post by fester »

als ge da nog eens voorhebt dan moet ge op uwen cassette pissen :roll:
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

Qube wrote:
en op een bepaald moment draaide de cassette gewoon "zot"
Wat bedoelde met zot draaien? Als ze meedraait met je wiel als je stopt met trappen kan dat idd wijzen op een vastgevroren freewheel
Idd misschien een beetje slecht uitgelegd. :oops:
Met "zot" draaien bedoel ik dat wanneer ik trap, de cassette meedraait, maar het wiel niet; je raakt dus niet vooruit *LOL*. Dju, hoe moet ik dat fatsoenlijk uitleggen. :oops:
Laat zo zeggen, als je vanuit stilstand zou willen vertrekken en je begint te trappen, dan draait de cassette mee, maar je blijft gewoon stilstaan.
cataloog
Mountainbiker
Location: Cannondale Rush 01, Olympia team 29"er, Merida SCultura

Post by cataloog »

Body bevroren (en misschien daarna stukgetrapt.)
Nooit bij vriesweer water of lopende olie gebruiken en zeer niet een paar uur voor vertrek.
Probeer in de winter Ice wax (van pedro-san) 10 min voor je gaat rijden erop en fietsen maar zonder dat uwe body bevriest.
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

fester wrote:als ge da nog eens voorhebt dan moet ge op uwen cassette pissen :roll:
Idd, heb ik nogal gehoord. Als de oorzaak idd een vastgevroren freewheel zou zijn.

Maar je moet dan nog kunnen pissen hé :-? . Daarbij komt nog dat ik op dat moment in het stadscentrum stond... Daar beginnen pissen op de cassette zou nogal hilarisch overkomen denk ik :) .
Hierbij stel ik me dan ook de vraag voor hoelang dat werkt. Want uiteindelijk koelt dat ook weer af en heb je uiteindelijk terug hetzelfde probleem.
Last edited by Justin on Mon 13 Dec 2004 21:12, edited 1 time in total.
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

cataloog wrote:Body bevroren (en misschien daarna stukgetrapt.)
Nooit bij vriesweer water of lopende olie gebruiken en zeer niet een paar uur voor vertrek.
Probeer in de winter Ice wax (van pedro-san) 10 min voor je gaat rijden erop en fietsen maar zonder dat uwe body bevriest.
De fiets was pas twee uurtjes gewassen toen ik vertrok...
Thorgal
Mountainbiker
Location: Radon ZR4, XT, Magura Marta, Manitou R7, 240S/XR4.1d

Post by Thorgal »

Justin wrote:
Tip: was je bike NA de trip :wink:
Justin
Mountainbiker

Post by Justin »

Thorgal wrote:
Justin wrote:
Tip: was je bike NA de trip :wink:
Weet ik, maar gisteren laat thuis gekomen van Bloso Route in Genk, donker, fiets niet meer kunnen poetsen :-? . En gezien ik altijd graag met een propere fiets vertrek :) , deze morgen maar gewassen. Het vervolg ken je dus...
fester
Mountainbiker

Post by fester »

blijfen pissen =D>
Post Reply