Spaanse Pyreneeën, ordessa, Sierra de Guara

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
meers
Mountainbiker

Post by meers »

heb je al een idee van welke periode je zoekt te gaan biken ginder en van het budget e.a.?
Straffe Fons
Mountainbiker

Post by Straffe Fons »

Ik ga al sinds enkele jaren op vakantie in de streek, namelijk op de camping "pena montanesa", 2 km ten noorden van Ainsa, de hoofdstad van het oude koninkrijk sobrarbe.
In de intersportwinkel in Ainsa werkt een franssprekende fietsenmaker, met name Angel. Hij heeft ekele kopijtjen van routes achter de toonbank. Het aan te raden werk zijn de twee boekjen van ene zekere Tomico Alique met beschrijvingen van een 40 tal mtb routes in de wijde omgeving. De wegbeschrijving is in het Spaans, maar het grote voordeel van deze werkjes is dat zij verschillende stafkaartjes 1/40.000 bevatten in handig formaat.
Ik ga er dit jaar terug van 30/6 tot waarschijnlijk 22/7.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

P.ajot wrote:Ik ga al sinds enkele jaren op vakantie in de streek, namelijk op de camping "pena montanesa", 2 km ten noorden van Ainsa, de hoofdstad van het oude koninkrijk sobrarbe.
In de intersportwinkel in Ainsa werkt een franssprekende fietsenmaker, met name Angel. Hij heeft ekele kopijtjen van routes achter de toonbank. Het aan te raden werk zijn de twee boekjen van ene zekere Tomico Alique met beschrijvingen van een 40 tal mtb routes in de wijde omgeving. De wegbeschrijving is in het Spaans, maar het grote voordeel van deze werkjes is dat zij verschillende stafkaartjes 1/40.000 bevatten in handig formaat.
Ik ga er dit jaar terug van 30/6 tot waarschijnlijk 22/7.
Er zijn nu 10 routes bepijld, totaal iets van een 200 km, gekwoteerd van groen, blauw, rood naar zwart.
Drietalige kaartjes daarvan zijn gratis bij Angel (eigenaar van) in de Intersport van Ainsa te verkrijgen of in het toerismebureau 20 meter daarnaast op het kruispunt.
We zijn ook bezig met 2000 km tracks in de streek op GPS te zetten, de bedoeling is daar (later) een boekje van uit te brengen (meer info over verschijningsdatum ook bij Angel, alleszins nog niet voor dit jaar).

Op de kaarten 1/40.000 van Editorial Pirineo staan ook in het rood mountainbike "routes" aangeduid, hou er wel rekening mee dat geen enkele Spaanse kaart 100 % betrouwbaar is en dat de locals (zeker Angel !) een iet of wat ander beeld hebben van mtb "berijdbaarheid" mtb.
Er staan daar routes op waar een doorsnee zondagse-toertochtjes-rijder 80% van te voet moet en dan nog best met lange broek uit gepantserde stof :-).

Als je me niet gelooft moet je de "Tella-Express" eens nemen: die vertrekt bij ons bijna voor de deur in het dorpje Tella en volgt de GR naar beneden naar Lafortunada. Iets van een 700 m hoogtemeter op een km of 4-5 schat ik :-). Da's een van Angel zijn lievelingspaadjes, mij is het één keer gelukt om alles te rijden en slechts één keer voet aan de grond te zetten (alleen voorvering) - ik had wel 19 doorngaatjes in mijn voorband en 26 gaatjes in mijn achterband toen ik beneden aankwam !!

Dat kwam omdat er op sommige stukken van "sturen" niet veel meer in huis kwam: gewoon snelheid houden (anders ga je gegarandeerd over kop) en de "algemene" lijn van het paadje naar beneden volgen. Maar er staan daar overal van die groengeworden-prikkeldraad-struikjes... ;-)
Blakboks
Mountainbiker

Post by Blakboks »

Hier nog een site met verschillende mtb-routes in de streek van huesca en ainsa.
't Is wel int spaans.

[ http://www.geocities.com/colosseum/fiel ... marcas.htm
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Hey effe dit topic nieuw leven in blazen…
Ik ga in juli voor één week naar de streek rond Hueska (exacte plaats is nog niet beslist).
Hiervoor zit ik in de costa brava waar ik mms met de mtb eens het veld kan induiken (ander topic geven aan dat het daar ook niet zo slecht is).

Door ons kort verblijf zal er maar een keer of 2 kunnen gebiked worden (Hueska) daarom waar kunt ge het best zitten om de biken?
Ik bedoel hiermee dat ik graag een dicht bij een vertrekpunt van een route(s) zou zitten. (Waarschijnlijk zal je wel iets kunnen kopen bij de toeristische stand zeker + stafkaart)
Camping staat nog niet vast dus kunnen we nog kiezen… zou ook al een voordeel zijn als we geen verplaatsingen meer met de wagen moeten doen.

Een tweede vraagske, heeft er iemand een aan te raden route (naam, nr of vertrekpunt), een of twee tegenvallende routes zou zeer spijtig zijn. In een infobrochure ging het ook effe over mtb maar deze routes leken mij vooral op het asvalt.
PS. Ik kan wel een stukje klimmen maar niet de meest technische misschien rekening bij houden met eventuele tips. T mag natuurlijk wel off-road zijn :-D

Dan een vraagske over banden, ben niet de grootste bandenfreak en rijd met micheling wildgripper zouden deze banden zwaar genoeg zijn voor dit werk?
Bij eventuele tips voor andere banden… zou dan liefst dat type band hier ook kunnen gebruiken bv. in de winter

En als laatste, ik vermoed dat biken enkel in de voormiddag te doen is? (ken zo de normale temperaturen niet in de streek) Mms is ook een camelback onmisbaar gerief?
Straffe Fons
Mountainbiker

Post by Straffe Fons »

Beste,

ik ga sinds 5 jaar steeds op dezelfde camping, vlak bij het stadje Ainsa, in het oude koninkrijk Sobrarbe (alto Aragon). Huesca ligt daar wel een heel eind vandaan. Indien je eventueel van plan bent in deze streek te biken, kan ik je wel enkele pareltjes toezenden.
Wat de banden betreft, heb ik het eerste jaar ook met een Michelin Wildgripper gereden (de groene); voldoende grip en zo MAAR tientallen lekke banden gehad door de kleine doorntjes. Sindsdien rijd ik in de streek met een Black Jack 2.1 van Schwalbe (wired en puncture defense), een band die wel wat zwaarder is (990 gr / band) en sinds 4 jaar niet meer lekgereden; ik ga nu het vijfde jaar in met hetzelfde bandenpaar !!

Alleszins veel bikeplezier aldaar

P.ajot
Thys
Mountainbiker

Post by Thys »

Het gaat toch iets meer die richting uit (rond het meer).
Dus als ge die pareltjes hebt ben ik altijd kandidaat om deze te ontvangen [-o<

Vermits u toch al zolang naar deze streek gaat zijn er nog andere zaken (buiten biken) die zeker op het programma moeten staan?
kenny!
Mountainbiker

Post by kenny! »

ik zit in saint martial en pak ook mijne velooke mee ma weet hoe den bok zijn dingskes waar da ligt ze en als je da kan fietsen weten gunder da niets van :-)
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

Ik ben een vijftal jaar sportmonitor geweest in de spaanse pyreneeën en ga deze zomer voor de achtste keer (21juli-5augustus) dus ken ik de streek van de sierra de guarra zowat uit mijn duim alsook de streek barbastro,viella,pont de suert,bielsa,Benasque,cerler...etc.
Onze uitvalsbasis is Graus(op een 7 tal km van barbastro.
Om te biken is de sierra de guarra gewoon de "place to be".
Wij verblijven daar op een goedkope camping in rodellar.
Het is een iddylisch plekje dat na er geweest te zijn levenslang onder uw hersenpan gegrift staat. Op de camping zelf vertoeven alleen slingerapen(klimmers),waterratten(canyoning),gieren en bikers.
De route naar de voet van de gorgas negras (grootste canyoning van Europa) is één van de mooiste die ik reeds gedaan heb.
Als je graag klimt kan je er een driehonderdtal routes vinden.(niveau vanaf 5b tot 8c) je moet dus wel al wat ervaring hebben.
In yaso vind je één van de mooiste campings van de streek.
De " blue lagoon" vind je in bierge een ideale stop om eens een duikje te wagen van een 10 meter hoge waterval.
Het lijkt er echt op een stukje paradijs.
De parcours om te biken liggen er prachtig bij de niveauverschillen zijn (redelijk gemakkelijk :wink: )te overbruggen en je kan op bijna gelijk welk moment overschakelen op de asfaltwegen.
Persoonlijk vind ik het dan ook stukken aangenamer biken dan in de streek van pont de suert waar je een halve dag klimt om daarna een downhill te doen die zo'n uur lang de adrenaline door uw aderen doet stromen. Ook plezant maar imo niet voor elke dag haalbaar.
Wat ik nog kan aanraden is de streek van Benasque-Cerler. Een tourski-gebied dat je als biker onmiddelijk doet watertanden. Het voordeel in vergelijking met de sierra de guarra is dat hier de temperatuur een stuk lager is.(toch nog aangenaam genoeg meestal).
Ik zou eigenlijk wel nog uren kunnen doorgaan over wat er allemaal te doen valt maar daar heb ik jammer genoeg de tijd niet voor.
Hopelijk heb ik jullie wat geholpen om er een leuke reis van te maken.
Amuseer jullie alleszins. En altijd welkom in Graus , camping "fuente de regustan" tussen 23juli en 3 augustus. Geef op tijd een seintje want dit is voor ons alleen een uitvalsbasis waar we enkele dagen zullen verblijven.
Gratz, Björn
Zikke
Mountainbiker

Post by Zikke »

[quote="nebraz"]
De " blue lagoon" vind je in bierge een ideale stop om eens een duikje te wagen van een 10 meter hoge waterval. [/quote]

Als je van de waterval wil springen, doe het dan op het einde van de vakantie. Ik ben er verleden jaar afgesprongen en heb 2 maand last gehad van mijn schouder.

Wij gaan dit jaar, voor de 3e keer ook terug naar Graus en logeren op Camping Lago de Barasona. (van 10 tot 25 juli)
Vorig jaar waren we met 5 man van de club, nu nog maar met 3 ... misschien komen er nog bij ?
Post Reply