Een echte beginneling

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Vlamingkje
Mountainbiker

Re: Een echte beginneling

Post by Vlamingkje »

Wacky-S wrote:Plakkerige modder? Doorrijden en af en toe eens voorwiel en achterwiel laten botsen tegen de grond (optrekken en omlaag duwen zodat het met een slag tegen de grond komt) terwijl je rijdt. Zelden meegemaakt dat het zo smerig was dat ik moest afstappen om het met een stokje proper te maken....
Die enkel keren dat het voorkwam was bij temperaturen rond het vriespunt als de modder letterlijk vastvriest aan het frame. Wielen bleven draaien, maar bevroren modder blokkeerde de voorderrie.

Fiets schoonmaken: alleen als ie vuil is. In de zomer als er een beetje stof op het frame hangt, laat ik het gewoon erop zitten. Als hij vuil begint te worden even met de tuinslang erover en in de zon laten drogen en dan blinkt ie weer als nieuw.

Na iedere rit wel altijd even controleren of alles nog goed vastzit/afgesteld is, er genoeg wax/lube/kettingsmeer (of wat je ook gebruikt) aanwezig is op de ketting en je banden/vork nog op druk staan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je wil vertrekken en heb je meestal tijd genoeg om het fixen voor je volgende rit.

Banden, vork-/demperdruk en remmen controleer ik nog eens extra voor het vertrek...
Heel erg bedankt! Dat botsen dat moet ik nog eens uitproberen (zal voor morgen zijn). Schoonmaken doe ik niet zo graag dus dat klinkt wel leuk, want als de fiets echt vuil is ben je toch makkelijk een uurtje bezig met schoonmaken (woensdag ondervonden).

Morgen ga ik opnieuw gaan rijden in de schorre en zondag neem ik de groene 62 (22km lang). Heb er weer helemaal zin in :bounce:
RUDYCOBOY
Mountainbiker

Post by RUDYCOBOY »

Hallo, ik zou graag beginnen met mountainbiken, na een seizoen op de weg te hebben gereden, kan er mij iemand zeggen wat ik best koop voor competitie? Aluminium mtb of carbon? http://www.specialized.com/be/nl/bikes/ ... mpcarbon29" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze zou ik allesinds al graag hebben :D
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Competitie = zo licht mogelijk om zo snel mogelijk te gaan. En daar hangt ook een prijskaartje aan (en deze onderdelen gaan niet noodzakelijk langer mee)...
Je zegt dat je graag zou "beginnen" met mountainbiken, best leer en ervaar je dan eerst wat gewoon mountainbiken is en begin dan pas te denken over competitie... dan weet je ook welk materiaal je het beste ligt en wat voor eisen je moet stellen aan de fiets.

Standaard Stumpjumper Comp (alu/carbon) is zeker geen slechte keuze, maar je zal al vlug upgraden naar lichtere en betere onderdelen. En als geld geen rol speelt, S-Works versie is top competitie materiaal... :-"
RUDYCOBOY
Mountainbiker

Post by RUDYCOBOY »

Wacky-S wrote:Competitie = zo licht mogelijk om zo snel mogelijk te gaan. En daar hangt ook een prijskaartje aan (en deze onderdelen gaan niet noodzakelijk langer mee)...
Je zegt dat je graag zou "beginnen" met mountainbiken, best leer en ervaar je dan eerst wat gewoon mountainbiken is en begin dan pas te denken over competitie... dan weet je ook welk materiaal je het beste ligt en wat voor eisen je moet stellen aan de fiets.

Standaard Stumpjumper Comp (alu/carbon) is zeker geen slechte keuze, maar je zal al vlug upgraden naar lichtere en betere onderdelen. En als geld geen rol speelt, S-Works versie is top competitie materiaal... :-"
En wat als geld wel een rol speelt? :D
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Dan is de comp versie zeker goed genoeg om mee te beginnen :-D
Maar besef goed dat het niet bij de aankoop van de fiets alleen blijft. Zeker als je competitie gaat rijden ziet je materiaal een pak meer af.
RUDYCOBOY
Mountainbiker

Post by RUDYCOBOY »

Wacky-S wrote:Dan is de comp versie zeker goed genoeg om mee te beginnen :-D
Maar besef goed dat het niet bij de aankoop van de fiets alleen blijft. Zeker als je competitie gaat rijden ziet je materiaal een pak meer af.
Zou een alluminium mtb dan geen betere keuze zijn?
Namelijk de specialized stumpjumper comp alu!!!
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Zie de andere topic waar je dezelfde vraag stelt...
Post Reply