Heel erg bedankt! Dat botsen dat moet ik nog eens uitproberen (zal voor morgen zijn). Schoonmaken doe ik niet zo graag dus dat klinkt wel leuk, want als de fiets echt vuil is ben je toch makkelijk een uurtje bezig met schoonmaken (woensdag ondervonden).Wacky-S wrote:Plakkerige modder? Doorrijden en af en toe eens voorwiel en achterwiel laten botsen tegen de grond (optrekken en omlaag duwen zodat het met een slag tegen de grond komt) terwijl je rijdt. Zelden meegemaakt dat het zo smerig was dat ik moest afstappen om het met een stokje proper te maken....
Die enkel keren dat het voorkwam was bij temperaturen rond het vriespunt als de modder letterlijk vastvriest aan het frame. Wielen bleven draaien, maar bevroren modder blokkeerde de voorderrie.
Fiets schoonmaken: alleen als ie vuil is. In de zomer als er een beetje stof op het frame hangt, laat ik het gewoon erop zitten. Als hij vuil begint te worden even met de tuinslang erover en in de zon laten drogen en dan blinkt ie weer als nieuw.
Na iedere rit wel altijd even controleren of alles nog goed vastzit/afgesteld is, er genoeg wax/lube/kettingsmeer (of wat je ook gebruikt) aanwezig is op de ketting en je banden/vork nog op druk staan. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als je wil vertrekken en heb je meestal tijd genoeg om het fixen voor je volgende rit.
Banden, vork-/demperdruk en remmen controleer ik nog eens extra voor het vertrek...
Morgen ga ik opnieuw gaan rijden in de schorre en zondag neem ik de groene 62 (22km lang). Heb er weer helemaal zin in