Klikpedalen - wanneer overstappen?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
twanido
Mountainbiker

Re: Klikpedalen - wanneer overstappen?

Post by twanido »

Prima, allemaal super-input !!
Weldra vertrekken we op skivakantie dus wijselijk besloten om te wachten tot na de skivakantie te wachten voor de overstap...Stel je maar eens voor dat ik nu zo hard op mijn bek ga en iets breek door niet op tijd te kunnen uitklikken :-D :-D =D> =D>

Na de skivakantie worden het dus SPD-pedalen met een iets bredere kooi errond van Shimano en dan nog apart die sm-sh56 plaatjes erbij...
Van zodra ze erop staan post ik wel even een foto !

Allen dank voor de input !! Very much appreciated :lol:
Guy Helsen
Mountainbiker

Post by Guy Helsen »

wat je ook kan overwegen zijn duo pedalen zoals deze http://www.decathlon.be/pedalen-met-2-f ... 73126.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben hier ook mee begonnen
steviejanneke
Mountainbiker

Post by steviejanneke »

ik had jaren niet meer gefiets....
beginnen met mtb & direct klikkers.... als je fiets zal je er niet door vallen integendeel
enkel als je denkt omt e stoppen vergeetje het wel eens :-D maar dat leert zeer vlug :-"
SeppDM
Mountainbiker

Post by SeppDM »

Ik heb als beginnend biker ook eerst een tijdje met gewone pedalen gereden. Na een maand of 2 overgestapt op klikpedalen. In gewoon valsplat vind ik het eigenlijk niet zo'n super groot verschil. In afdaling natuurlijk wel. Je hebt een veel beter gevoel en vooral minder 'angst' om van uw pedaal te schuiven, wat de fun factor alleen maar verhoogd....

Ik heb ook redelijk lang getwijfeld over welke pedalen ik nu precies zou gaan nemen. Het was mij al snel duidelijk dat ik SPD zou nemen omdat dat gewoon een beetje de 'standaard' is. Je vindt hier heel veel componenten voor in bijna alle winkels ...

Een tweede gegeven was dat ik een pedaal wou die zo open mogelijk was. Dus geen extra behuizing rond het klikgedeelte en al helemaal niet een pedaal die bijvoorbeeld langs 1 kant volledig dicht is. Dat zorgt alleen maar voor een opstapeling van modder/ijs waardoor het mechanisme misschien kan blokkeren.

Dus ik kwam al snel uit bij:
- M520 (std)
- M540 (SLX)
- M780 (XT)

En je hebt ook nog een XTR model, maar dat heb ik eigenlijk nooit overwogen.

Ik heb uiteindelijk de M540 pedalen gekozen: http://www.mtbikers.com/StoreFront/nl/p ... /SHPED540/

Voor de simpele reden dat:
- deze beter beschermd zijn tegen indringend vocht en vuil dan de M520 pedalen. Dus als je ook in de winter goed van jetje geeft dan zou ik daar toch echt rekening mee houden.
- het verschil naar de M780 eigenlijk enkel nog het gewicht van de pedaal. En ik persoonlijk ben daar zo niet mee bezig. Ik sta zelf niet super scherp, mijn fiets is niet super licht en ik ambieer geen competitie ... dus die paar extra grammen gaan het dan ook niet meer maken terwijl ik mijn fun moment heb op zondag ...
gusje
Mountainbiker

Post by gusje »

Ik ben ongeveer één maand bezig met mtbke en heb mij zaterdag spd pedalen aangeschaft.
Nadat ik mtb schoenen gekocht had, had ik totaal geen grip meer op mijn gewone pedalen vandaar dat ik dan maar overgeschakeld ben op spd. mijn lsb rade mij de shimano m540 aan. zondag toertocht gedaan en eerste 15km geen probleem daarna twee keer op mijn bek gegaan op 50 meter. :oops: leergeld zeker :-D voor de rest echt een verbetering. :bounce:
HolsbeekxG
Mountainbiker
Location: Cube Elite C:68 Race / Specialized Crux / Specialized Venge / Specialized Tarmac

Post by HolsbeekxG »

Toen ik anderhalf jaar geleden begon met biken ben ik ook gestart met de 'standaard'pedalen. Tot ik in een modderige strook bergop van men pedaal schoof en de pedaal vol op men scheenbeen kreeg. Mijn broek was geperforeerd en de metalen uitsteeksels van de pedaal zijn tot op de dag van vandaag nog steeds een litteken.

Ik ben thuis gekomen, mijn wonden verzorgd en meteen SPD's besteld. Rij momenteel al meer dan een jaar met SPD M520 en Shimano SH-M087 schoenen. Die M520 pedalen zijn al te krijgen voor 20 euro bij Decathlon. Ze zijn 50 gram zwaarder als de XT's maar qua duurzaamheid echt niets te klagen.
TomMtb
Mountainbiker

Post by TomMtb »

Heb van in het begin met klikpedalen (SPD's) gereden. Het is wennen in het begin maar na een tijdje kan je niet meer zonder!

Enkel in winterse omstandigheden (vooral ijsweg/ijsplekken) vind ik het wat gevaarlijker, vooraleer je er erg in hebt lig je op de grond zonder te kunnen uitklikken. #-o
timvdl
Mountainbiker
Location: TREK 4500, TREK Madone 4.5 - 2013, TREK Superfly 8 - 2015

Post by timvdl »

Mijn eerste klikpedalen waren van Time, kwalitatief dik in orde. Enige nadeel is inderdaad dat je deze niet kon regelen. Wat ik wel een immens voordeel vond is het gevoel op je pedalen. Ik had de indruk iets vaster te zitten dan in de SPD pedalen van nu. Dan heb ik het vooral over , je een klein beetje speling hebt in u SPD-tjes.
twanido
Mountainbiker

Post by twanido »

Allemaal bedankt voor de input !!

Hierbij een kort fotoverslag van wat het is geworden (alles bij Decathlon gekocht)
De reflectoren kan je over de klikpedalen klikken als je toch eens met gewonen schoenen wil gaan biken...
Leek me wel handig ipv een systeem met een grotere kooi rond de klikpedaal te moeten kopen
Alles staat op de fiets gemonteerd maar ben er nog niet mee buitengeraakt...veel te druk...dju toch...
Hopelijk lukt het dit weekend...dan kan ik er gelijk een paar keer mee op m'n bek gaan... ](*,)

De klikpedalen...
Image

De stukken voor in de schoen...
Image

De zwarte 'pedalen' die je desgewenst over je klikpedalen kan plaatsen voor gebruik met een gewone schoen...
Image

De schoenen
Image
G3rd
Mountainbiker

Post by G3rd »

Ik heb de zelfde schoenen :-D

En dat setje om er over te klikken mag je altijd eens laten weten of dit goed werkt
Ik was al bijna een fiets aan het bij kopen om niet altijd van pedalen te moeten wisselen.
Post Reply