Met mijn Vstrom was het niet moeilijk om 400km met een tankbeurt (22 liter) te doen. Ik ken zelfs mensen die 500km reden pet een tank, maar dan zit je met fluelen handschoene te rijden en dat gaat dan echt ten koste van het rijplezier.scelter wrote:Amai, zuinige fietskes hier. Als ik 230km haal met een tank (18L) mag ik al blij zijn. Ik rij wel bijna uitsluitend binnenwegen en durft nogal eens redelijk rap uit de startblokken vliegen
wie rijd er moto?
Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Re: wie rijd er moto?
- Stalen Worm
- Mountainbiker
Post by Stalen Worm »
onbeleefderik...kawa wrote:
Ik wil niet onbeleefd zijn, maar zo'n 125cc kan en mag je niet vergelijken met die motoren.
Zo'n F700GS zou ook genoeg hebben aan 4.5-5l/100km, de G650GS zou ook rond de 4l schommelen.
't Zijn niet alleen die 125cc motorfietsen die zuinig zijn.
Zo'n 125cc is dan nog wel wat zuiniger, maar voor veel meer dan woon-werkverkeer zie ik ze niet in staat.
en toch ga ik u tegenspreken... volgens mij kan ik met mijn 125cc'ke evenveel plezier beleven als met een zwaardere motor, bochten pakken is een plezier met dat ding, hij weegt geen hol, 16Okg rijklaar, , laat zich lekker smijten in de bochten (ni da ik zo'n held ben, da ik een knieke ga leggen, ma kom)
ding trekt lekker op ni zoals ne blade of ne gixxer uiteraard, , topsnelheid van de 2012 modellen ligt volgens diverse youpor... euh youtube filmkes op iets meer dan 120km/u, er zijn er zelfs die 140 halen, maar wss is dat wind in de rug, licht bergaf, plat op de tank, en tegen de toerenbegrenzer, en zo wil ik nu ook weer ni rijden op de snelweg, hoewel het wel kan!! ik heb het geprobeerd, het KAN wel, alleen zal dat op de rechterrijstrook zijn, zal ik degene zijn die ingehaald word, de kraan opendraaien om nog rap iemand in te halen is er ni bij! ma dan nog, ge moogt ni harder dan 120 (op de snelweg, zelfs ma 90 nu met 't smogalarm), ge KUNT ook bijna nergens harder dan 90, met al die files, en 't is net daar waar ik mijn plezier schep, tss de files zijn de zwaardere motoren ook ni sneller dan ik, integendeel, hun moto is veel breder dan mijn tufferke, ik geraak overal tss als het moet!
ik vergelijk het met het hebben van ne ferrari tegenover en 1400 berlingo'ke.... machtig mooi, maar wat zijde ermee als ge de gas ni moogt, laat staan kunt intrappen? en rijd dien ferrari plezanter? comfortgewijs?? euh.. ik dacht het ni..
ik ga vd zomer trouwes wel nekeer een toerritje meedoen denk ik, tss de "grote jongens"
mijn plezier zal er ni minder om zijn, integendeel, als ik ga tanken na ongeveer 350-400km en dat kost me ruwweg 20€...
ik heb de berekening nekeer gemaakt puur woon - werk,
met de auto, (berlingo, 1.4 naft), 1,5 week met 1 tank = 80€, verbruik om en bij de 8,5 liter,filerijden en doen nog meer en daar zitten ook nog wat andere kleine verplaatsingeskes bij in zoals 2 x judotraining vd kids,......
met de brommer; 1 tank/week, 20€ (als ik da dus op 1,5 week zie, ONGEVEER 30€
uitgerekent op 52 weken(klopt ni, mor ik weet ni exact hoeveel weken ge werkt, dus om het simpel te houden...) is da een besparing van, en hou u vast... 1733,3333333333.....€ , in werkelijkheid zal dat ongeveer 1400 a 1500€ zijn, misschien minder, ma dan nog, het blijft fokking veel geld!!
aankoop moto (nieuw: o km, 3190€, verkering: 150€/jaar, en dan heb ik de verzekering nog ni fijn uitgezocht, want het kan volgens mij nog goedkoper, verkeersbelasting nuldebotten, eenmalige biv: 61,5€ (die ik wel 2 keer heb betaald op 2 weken thx to koning auto, ma swat, shit happens)
en dan het feit dat het fiscaal heeeeeeel interessant is om met de moto te rijden...moto afschrijven op 5 jaar, kledij op 3...
plezieriger met ne zwaardere? het kan, ik DENK het ni, ik heb geen motorijbewijs, ik heb het nog ni geprobeerd, ik lees op diverse fora dat het "verveelt" na een tijdje 125cc, ge schakelt u zot om er eigelijk niks voor in de plaats te krijgen, k zie ni in waarom da zou zijn, wat zijde met al die power tss uw benen als ge ze ni moogt loslaten? maar das mss beginnerspraat...
ik heb het ding gekocht om 90% woon werk te doen, maar af en toe een rustig ritje op rustige wegen zie ik er gerust mee zitten!! een motovakantie doen dan weer ni, maar met 3 kids en een vrouw die in haar broek doet als ze de moto nog maar hoort draaien zit da er zowiezo ni in
Stalen Worm wrote: en toch ga ik u tegenspreken... volgens mij kan ik met mijn 125cc'ke evenveel plezier beleven als met een zwaardere motor, bochten pakken is een plezier met dat ding, hij weegt geen hol, 16Okg rijklaar,
Hoeveel denk je dat een CBR600RR weegt? Ga dat dan verhoudingsgewijs eens vergelijken... Bochten pakken en rijplezier hebben niet enkel te maken met het gewicht. Als ik zie hoe sommigen met hun bijna 300kg wegende toerbuffel bochtjes vreten.... er zijn genoeg motorrijders met racers te vinden die dan ook niet meer meekunnen.
ik ga vd zomer trouwes wel nekeer een toerritje meedoen denk ik, tss de "grote jongens"
mijn plezier zal er ni minder om zijn, integendeel
Ik vrees ervoor.
plezieriger met ne zwaardere? het kan, ik DENK het ni, ik heb geen motorijbewijs, ik heb het nog ni geprobeerd, ik lees op diverse fora dat het "verveelt" na een tijdje 125cc, ge schakelt u zot om er eigelijk niks voor in de plaats te krijgen, k zie ni in waarom da zou zijn, wat zijde met al die power tss uw benen als ge ze ni moogt loslaten? maar das mss beginnerspraat...
Ik heb even de redenen waarom dat jij vooral denkt dat het rijplezier niet minder zou zijn in 't vet gezet. En daar is echt alles mee gezegd.
ik heb het ding gekocht om 90% woon werk te doen
En daar zijn die dingen dus absoluut geschikt voor, dat heb ik in m'n vorige reactie ook geschreven.
Ik kan me heel goed inbeelden dat jij op dit moment wel plezier hebt met je 125cc, daar twijfel ik niet aan.
Zo'n 125cc is ideaal om als woonwerkmotor te gebruiken, de redenen heb je zelf al aangehaald. Zuinig, smal etc.
Maar echt rijplezier? Ik vrees ervoor.
Wat je leest op de verschillende fora, die dingen kloppen. Dat jij schrijft dat je niets bent met al die power die je zogezegd niet kan gebruiken klopt ook niet.
Persoonlijk vind ik een racer met 150pk en meer er ook over voor gebruik op de openbare weg, maar je hebt toch wel wat power nodig om je te amuseren.
En dat hoeven echt geen 100pk of meer te zijn, ik verdedig mijn 48pk sterke ééncyl. ook terwijl die volgens velen niet vooruit te branden is.
Ik wil zo'n 125cc absoluut niet de grond in stampen, maar meer dan een praktische WW motorfiets is het volgens mij niet, en dan nog vooral voor degene zonder motorrijbewijs.
Je zal volgens mij ook geen enkele motorrijder met volledig rijbewijs zo'n 125cc zien kopen.
Voor woonwerkers die extreem zuinig willen rijden zijn er nog motoren die niet duur en heel zuinig zijn. De Honda NC700 bv zou ook maar iets van 3.5l verbruiken.
Misschien gaat het je motorrijden zo hard meevallen dat je achtereen een motorrijbewijs zal gaan halen? Eens je dan met wat zwaardere motoren gereden hebt zal je ongetwijfeld van mening veranderen.
Verleden week heb ik een bestelbon getekend voor een Triumph Tiger 800.
Van Triumph uit was er een salonaktie waarbij je voor 1800€ accesoires cadeau kreeg (abs, hoog scherm, handvatverwarming & topkoffer) en van de dealer kreeg ik er nog een mooie korting op de catalogusprijs bovenop en voor die prijs kon ik hem echt niet meer laten staan.
Nu is het nog een paar weken geduld hebben eer ik hem heb...
Van Triumph uit was er een salonaktie waarbij je voor 1800€ accesoires cadeau kreeg (abs, hoog scherm, handvatverwarming & topkoffer) en van de dealer kreeg ik er nog een mooie korting op de catalogusprijs bovenop en voor die prijs kon ik hem echt niet meer laten staan.
Nu is het nog een paar weken geduld hebben eer ik hem heb...
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Proficiat met uw aankoop! Is ook mijn favoriet maar voorlopig laten de financiën het niet toe... Ik blijf rondrijden met het kleine broertje, de Street Triple R. Eens je met zo'n driecylinder gereden hebt wil je niets anders meer!
Kosten van een motor vergelijken met een auto kan niet.
De onderhoudsintervallen van een motor zijn hoger, banden slijten harder en kosten per band meer dan van een auto.
Een 125cc met windkracht 7 op de snelweg is HARD werken om dan 120 te kunnen rijden.
Ik zou me dan toch safer voelen op een zwaardere motor.
De onderhoudsintervallen van een motor zijn hoger, banden slijten harder en kosten per band meer dan van een auto.
Een 125cc met windkracht 7 op de snelweg is HARD werken om dan 120 te kunnen rijden.
Ik zou me dan toch safer voelen op een zwaardere motor.
-
Jannemanneke
- Mountainbiker
Post by Jannemanneke »
Rijden met een 125cc geeft niet zoveel rijplezier als het rijden met een 'echte' moto. Ik kan 't weten, ik ben ook begonnen met een 125, maar na een tijd begint dat (grote) gebrek aan vermogen tegen te steken. Stap als 125cc rijder maar eens voor de fun op ne 600 ofzo. Je gaat nooit meer naar die 125 willen hoor. 
Dat is net het probleem
Stap nooit op een zwaardere motorfiets als je enkel een 125 cc gewoon bent. Je gaat niet meer terug willen...
Als je echt een 125cc nodig hebt koop u dan een motorscooter, deze trekt sneller op en rijd aangenamer dan een 125cc motorfiets met 6 versnellingen. Ben ook begonnen met een 250 CC kawasaki en na 8 motoren is 1000 CC en 100pk toch echt wel een minimum wat een motor moet hebben bij mij voor de reizen die ik doe, portugal-spanje, Alpen,Oostenrijke enz...
Dat je minder plezier hebt met een 125cc motor is in mijn ogen niet echt waar. Zelf ben ik ook gestart met een 250cc en daar reed ik ook mee naar de alpen enz. Foto van uit de Pyreneeen.

Mijn leukste reis is nog altijd samen met mijn vrouw op de suzuki savage 650 naar Spanje (Barcelona). 2personen + tent + kampeergerief op een 1 cilinder 650 cc.... als ik er aan terugdenk... dat was pas avontuur

Ik had mijn motor ook te koop gezet omdat ik door het mtb'en en familie gewoon bijna geen tijd heb om nog veel te rijden. Enkel de prijs die ik voor mijn DL 1000 van 2002 die perfect onderhouden is kreeg was niet echt correct in mijn ogen dus hou ik hem maar.
Al is het maar voor 1-2 reizen per jaar want als de motor stil staat in de garage kost deze ook niets. En de vrijheid die je hebt met de motor en tent is een prachtig iets dat ik niet kan missen, gewoon op je eentje weg een weekje ertussen uit....
Eind april ga ik voor 10 dagen naar portugal/spanje met de tent en dat zijn voor mij pas echte reizen
Heb mijn motor wel al eens gepost denk ik maar bij deze:

Als je echt een 125cc nodig hebt koop u dan een motorscooter, deze trekt sneller op en rijd aangenamer dan een 125cc motorfiets met 6 versnellingen. Ben ook begonnen met een 250 CC kawasaki en na 8 motoren is 1000 CC en 100pk toch echt wel een minimum wat een motor moet hebben bij mij voor de reizen die ik doe, portugal-spanje, Alpen,Oostenrijke enz...
Dat je minder plezier hebt met een 125cc motor is in mijn ogen niet echt waar. Zelf ben ik ook gestart met een 250cc en daar reed ik ook mee naar de alpen enz. Foto van uit de Pyreneeen.

Mijn leukste reis is nog altijd samen met mijn vrouw op de suzuki savage 650 naar Spanje (Barcelona). 2personen + tent + kampeergerief op een 1 cilinder 650 cc.... als ik er aan terugdenk... dat was pas avontuur

Ik had mijn motor ook te koop gezet omdat ik door het mtb'en en familie gewoon bijna geen tijd heb om nog veel te rijden. Enkel de prijs die ik voor mijn DL 1000 van 2002 die perfect onderhouden is kreeg was niet echt correct in mijn ogen dus hou ik hem maar.
Al is het maar voor 1-2 reizen per jaar want als de motor stil staat in de garage kost deze ook niets. En de vrijheid die je hebt met de motor en tent is een prachtig iets dat ik niet kan missen, gewoon op je eentje weg een weekje ertussen uit....
Eind april ga ik voor 10 dagen naar portugal/spanje met de tent en dat zijn voor mij pas echte reizen
Heb mijn motor wel al eens gepost denk ik maar bij deze:

-
Jannemanneke
- Mountainbiker