garmin edge 800 vragen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Re: garmin edge 800 vragen

Post by RigolleM »

wouterk wrote:Ik heb ondertussen 3 koersen gemaakt. 1 spoor, 1 route en 1 wingdb3 spoor.
Zijn volgende handelingen goed.
Herberekenen zet ik op verzoek, afslagbegeleiding aan.
Als bij koers spoor 1 kies en ga klik dan krijg je een zwart kompas pijl die je aangeeft of je links of rechts moet. Geen geluid.
Als je bij koers route 1 kiest krijg je dezelfde aanduiding als bij spoor 1.
Als ik bij koers het wingdb3 (met extra routeaanduidingen, conversie type 0, 30°, 9 sec. op voorhand) kies dan krijg je bijna elke bocht een witte pijl en een biep.

Als ik nu een onbekend spoor van internet haal, lijkt het mij handiger om dit ook eerst met wingdb3 te converteren zodat ik extra aanduidingen krijg of kijken jullie effectief constant op je scherm.
Heeft dit converteren ook nadelen?
Zetten jullie een heel reeks koersen op je gps, of per keer dat je gaat rijden de vorige verwijderen en de nieuwe erop.
Welke kaart gebruikt u? Een niet-routerende kaart zal geen afslagbegeleiding tonen.
Ik krijg steeds afslagbegeleiding (indien actief) of dit nu een track of route was, wanneer ik bv. Topo Be(Ne)Lux gebruik. Op de weg gebruik ik meestal OpenFietsMap en daar heb ik ook steeds afslagbegeleiding. Beide kaarten zijn routerend.
WinGDB3 heb je in principe niet meer nodig om een route te converteren, indien je een routerende kaart hebt, indien niet zijn die extra koerspunten wel handig voor afslagen. Was oorspronkelijk voorzien voor de Edge 500, waar geen kaart aanwezig is.
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Ik heb de topo Benelux, openstreetmap en nog een mbt map.
Die topo staat actief, dan zou ik dus ook die witte pijlen moeten krijgen, bij een afslag.
jorisv
Mountainbiker

Post by jorisv »

wouterk wrote:Ik heb de topo Benelux, openstreetmap en nog een mbt map.
Die topo staat actief, dan zou ik dus ook die witte pijlen moeten krijgen, bij een afslag.
Topo actief, de andere kaaten niet ?
Want idd, normaal zou je dan de begeleiding moeten krijgen.
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Ben juist terug van de bloso route van bonheiden in de sneeuw, gezellig.
Blijkbaar was er ook een TT bezig, misschien een paar van hier tegengekomen, was wel redelijk rustig volgens een paar deelnemers.

Met topo kaart + standaard basecamp intl, nr route actief.
Bloso track van internet gehaald, en in newfiles gezet.
Dus als ik thuis vertrek en zeg ga naar begin van de route krijg ik begeleiding met witte pijlen + biep op 200m en een biep op 50m voor afslag.
Eén maal op de route kan ik wel de lijn volgen maar krijg ik geen begeleiding meer, geen witte pijl en geen biep geluiden.

Als iemand kan bevestien dat dat normaal is, geen, probleem dan weet ik het.

Indien niet, dan moet ik toch iets verkeerd doen denk ik, de vraag is alleen wat natuurlijk.
Iemand nog een idee over wat het probleem zou kunnen zijn.
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

In princiepe doe je niks verkeert
Maar al doende leert men het beste

In uw geval met de bloso route van Bonheiden
Naar het begin van de koers navigeren indien je ja drukt zal deze u naar de sporthal Berentrode navigeren (koerspunt 1)
Maar zoals jij van Putte komt zou je normaal al eerder op de route kunnen inpikken
Dit kan je bv in Basecamp nakijken waar je eerder kan inpikken daar een waypoint (blauw vlagje) plaatsen en daar naartoe navigeren
Zo doe je al geen overbodige kilometers

Daar aangekomen uw koers selekteren nu krijg je een klein overzicht van de koers daar zie je een sleuteltje de i van info hoogteprofiel en vuilbak
Selekteer het sleuteltje in het volgende menu afslagbegeleiding aan eventueel virtual partner aan koersfoutmeldingen aan
Nu zou je aanwijzingen krijgen bij je koers maar zoals gezecht al doende leert men en bij sommige koersen met bv veel single track's gaat dit vervelend werken
Zelfs met het gevolg dat uwe edge gewoon niet snel genoeg links recht's zal kunnen bliepe'n
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

weet niet of het al aan bod is gekomen maar als ik mijne gps insteek valt hij constant uit en start hij weer op (bij opladen of overzetten) kan je daar iets aan doen?
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Ik had thuis reeds de koers geselecteerd en dan ga gekozen, tot aan de start van de koers aan de sporthal kreeg ik wel begeleiding (biep en pijlen), eenmaal op de parkoers van de koers, stopte dit.

Volgens mij stond de begeleiding dus wel aan, anders had ik dit op het eerste deel ook niet gehad denk ik.

Zou ik aan het begin van het parkoer opnieuw de koers moeten selecteren en ga kiezen, ik zal dan ook nog eens opnieuw naar de instelling kijken.

Zal nog wat ritjes moeten doen denk voor ik het een beetje onder de knie heb.
jorisv
Mountainbiker

Post by jorisv »

Eerste deel (tot aan de sporthal) heeft de edge 800 voor u een route uitgezet en begeleidt hij u op die route (dus automatisch met navigatie-begeleiding).
Tweede deel wil je hem een track laten weergeven (het bloso-traject) met afslagbegeleiding en dan moet je idd de procedure volgen zoals beschreven door stokke.

Nog eens proberen dus en houd ons op de hoogte. Succes !
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Gisteren nog eens een klein testje gedaan.
Koers gemaakt met start en eindpunt.

Via de sleutel, Kaart altijd weergeven uit, route begeleiding aan,
Koers selecteren, ga naar start. Tot aan de start geen probleem.
Maar eenmaal op de koers stopte de begeleiding weer, maar vermits ik een test te voet aan het doen was, kon ik het scherm nu beter in het oog houden.

Er kwam dan een melding op eindpunt gevonden
Waarschijnlijk stopte de koers daar omdat begin en eindpunt kort bij elkaar lagen.
De koers gestopt en opnieuw gestart, en voila de begeleiding starte weer.

Probleem dus opgelost denk ik.
Ik zal in het weekend nog eens verder testen maar het ziet er goed uit.
Thanks.
hondahornet
Mountainbiker

Post by hondahornet »

Er is een nieuwe update voor de edge 800, zie link;
http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=5237
Post Reply