garmin edge 800 vragen

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
RigolleM
Mountainbiker

Re: garmin edge 800 vragen

Post by RigolleM »

_anonymus_ wrote:Rigolle man, zoals altijd zit je er weer bonk op.
Ik heb de SD-kaart er eens uit gehaald, en dan werkt alles zoals het moet.
Dus probleem zal inderdaad daar ergens zitten.
SD-kaart formatteren, dus.
Graag gedaan! Weer een frustratie minder ;-)
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

RigolleM wrote:
_anonymus_ wrote:Rigolle man, zoals altijd zit je er weer bonk op.
Ik heb de SD-kaart er eens uit gehaald, en dan werkt alles zoals het moet.
Dus probleem zal inderdaad daar ergens zitten.
SD-kaart formatteren, dus.
Graag gedaan! Weer een frustratie minder ;-)
Bovenstaand probleem is opgelost, dus ik ben blij.

Ik snap alleen iets niet zo goed.
Als ik m'n gps aan sluit aan de pc, herkent hij steeds twee verschillende apparaten: de Garmin zelf (waar je dus gpx, tcx en gdb files naartoe moet slepen) en de SD-kaart als verwisselbare schijf.
Ik heb de verwisselbare schijf volledig geformatteerd. Daarop stond een 750 MB aan kaarten (Topo Belux + deel CN).
Daarna was het probleem dus opgelost.

Nu dacht ik dat ik geen kaarten meer op de gps ging hebben tot wanneer ik ze opnieuw installeer.
Tot mijn verbazing stonden er dus wel nog kaarten op wanneer ik het toestel opstartte.
Ik heb eens gekeken, en in het Garmin-bestand zelf (dus niet de SD-kaart) staat dezelfde kaartfile als die die ik van de SD-kaart heb verwijderd (gmapsupp.img).
Die stond dus dubbel op het toestel, wat de lange opstarttijden wel kan verklaren.
Ik dacht dat Mapsource altijd de andere kaarten overschrijft wanneer je er nieuwe opzet?
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

_anonymus_ wrote:Nu dacht ik dat ik geen kaarten meer op de gps ging hebben tot wanneer ik ze opnieuw installeer.
Tot mijn verbazing stonden er dus wel nog kaarten op wanneer ik het toestel opstartte.
Ik heb eens gekeken, en in het Garmin-bestand zelf (dus niet de SD-kaart) staat dezelfde kaartfile als die die ik van de SD-kaart heb verwijderd (gmapsupp.img).
Die stond dus dubbel op het toestel, wat de lange opstarttijden wel kan verklaren.
Ik dacht dat Mapsource altijd de andere kaarten overschrijft wanneer je er nieuwe opzet?
Mapsource overschrijft inderdaad de vorige kaart
Mapsource maakt immers steeds opnieuw een bestandje aan dat noemt "gmapsupp.img"
Maar dat overschrijven gebeurt uiteraard alleen maar op hetzelfde geheugen in dezelfde map

Als jij kaarten overdraagt naar je GPS geheugen overschrijf je uiteraard niet de Micro SD kaart
InS
Mountainbiker

Post by InS »

Ik heb ook een vraagje ivm m'n Edge 800. Ik gebruik het toestel nog niet zo lang maar begin er min of meer m'n weg in te vinden.

Tot voor kort reed ik m'n tochten door "always display on" te selecteren en vervolgens terug te keren naar m'n startscherm + starten rit. Het enigste probleem dat ik hiermee ondervind is dat ik regelmatig een afslag mis. Ik ben vervolgens eens een vertrouwde route gaan rijden in combinatie met de "automatische guidance" van het toestel. (dus "go kiezen bij de track) Herberekenen van de route had ik uitgezet gezien ik dit vrij verwarrend vond. En nu het probleem.. 8-[

Als ik de track start dan zie ik de route die ik moet rijden maar ik krijg geen waarschuwing wanneer ik moet afslaan. Nochtans staan "turn guidance: on"
Ideaal zou zijn moest ik m'n snelheid kunnen monitoren en op tijd een waarschuwing krijg wanneer ik moet afslaan.

Iemand die weet wat ik verkeerd doe?
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Ik heb een paar (beginners) vraagjes.
Ik heb sinds een paar dagen een edge 800.
Ik denk dat ik na het lezen op het forum hier wel het verschil ken tussen route en een spoor.
Als ik het goed heb maakt de edge van een spoor en een route een koers.

Nu als ik in basecamp een spoor open dat van internet komt, TT putte (gdb - file), en ik klik verzend naar, dan staat deze onder locatie en niet onder koers.

Als ik dit bestand exporteer naar gpx en dit manueel bewaar in de newfiles folder op de sd kaart is dit wel zichtbaar in koers.

Wat is het verschil tussen die locatie en koers? Basecamp kan dus geen spoor/koers rechtstreeks verzenden naar de edge als ik het goed heb.

Is het nodig dit gdb bestand eerst nog met wingdb3 te bewerken en dan pas te exporteren?

Welke software gebruiken jullie om tracks aan te maken, basecamp of mapsource?
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

Om een koers te maken kan je Basecamp of Trainingscenter gebruiken
Deze moet je niet meer converteren met wingdb

Waarschijnlijk heb je een gpx track gedownload met hierin wat waypoint's (blauwe vlaggetjes)
Deze zal je waarschijnlijk naar je edge gezonden hebben deze staan bij locatie's heb je niet nodig om een koers na te rijden
Deze waypoint's kan je zetten om dat punt te herrinneren bv auto of start t'huis zodat je er nadien terug kan naartoe navigeren
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

een gpx file die je van het internet binnenhaalt:
in basecamp "importeren"
dan pas kan je zien wat er in die gpx file inzit:
-en/of waypoints (symbool van de waypoint)
-en/of tracks/sporen (twee voetstapjes)
-en/of routes (drie groene blokjes met elkaar verbonden)
Indien een route: wegsmijten die handel

Is de track/spoor hetgeen je wilt?
Die track slepen naar je aangesloten toestel in Basecamp
Altijd zorgen bij de Edge 800 dat je maar 1 track per keer overdraagt

Alternatief:
De track/spoor in een gpx file plakken via verkenner in de map Garmin/NewFiles

Twee bovenstaande handelingen zorgen dat de track/spoor terecht komt bij je koersen
jorisv
Mountainbiker

Post by jorisv »

InS wrote: ...
Als ik de track start dan zie ik de route die ik moet rijden maar ik krijg geen waarschuwing wanneer ik moet afslaan. Nochtans staan "turn guidance: on"
...
De Edge zal je enkel een turn-by-turn begeleiding geven (met vermelding van afstand en tijd tot afslag) indien de wegen die je volgt op de actieve kaart staan.
Indien deze wegen hier niet op staan, krijg je enkel je traject te zien (dus zonder afslagwaarscchuwing of afstand/snelheid tot die afslag).

Omdat de leuke paadjes niet op de kaart staan, kiezen we bij het MTB'en meestal voor de methode die je eerst beschreef (dus met traject steeds zichtbaar maken op kaart).

Succes !
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

Beny wrote: Indien een route: wegsmijten die handel
Een route kan je converteren naar track via Basecamp (rechtermuisklik op track - create track from route) en vice versa.
Een route wordt bij het doorsturen naar de Edge 800 via BC ook een koers, maw te vinden bij menu item 'Koers'.
wouterk
Mountainbiker

Post by wouterk »

Ik heb ondertussen 3 koersen gemaakt. 1 spoor, 1 route en 1 wingdb3 spoor.
Zijn volgende handelingen goed.
Herberekenen zet ik op verzoek, afslagbegeleiding aan.
Als bij koers spoor 1 kies en ga klik dan krijg je een zwart kompas pijl die je aangeeft of je links of rechts moet. Geen geluid.
Als je bij koers route 1 kiest krijg je dezelfde aanduiding als bij spoor 1.
Als ik bij koers het wingdb3 (met extra routeaanduidingen, conversie type 0, 30°, 9 sec. op voorhand) kies dan krijg je bijna elke bocht een witte pijl en een biep.

Als ik nu een onbekend spoor van internet haal, lijkt het mij handiger om dit ook eerst met wingdb3 te converteren zodat ik extra aanduidingen krijg of kijken jullie effectief constant op je scherm.
Heeft dit converteren ook nadelen?
Zetten jullie een heel reeks koersen op je gps, of per keer dat je gaat rijden de vorige verwijderen en de nieuwe erop.
Post Reply