KOGA en garantie...

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
PAS
Mountainbiker

KOGA en garantie...

Post by PAS »

IK ben heel teleur gesteld en hoop via dit bericht enkele toekomstige aankopers te kunnen verwittigen.
Vorig jaar in januari kocht ik me een fully aan van Koga (kpmm). Deze fiets is nu 13 maand oud.
Zondag merkte ik bij een interval training naast het kanaal dat mijn achterwiel wat zwenkte. Ik ging op onderzoek uit en merkte dat de bout die de achterdemper vastzet op het kader volledig loszat. Aangezien deze achter het tandwiel zit kon ik er niet aan en besloot dan maar te voet terug te keren (2u stappen). Bij het plaatsen van de fiets in de koffer viel de bout er dan ook helemaal uit...
Ik bracht hem naar "fiets" in Antwerpen die er onmiddelijk fotos van namen en me vertelde dat dit echt wel onder garantie zou vallen.
Niet dus.
Ik kreeg van Koga te horen dat dit enkel kon gebeuren daar ik de fiets slecht heb onderhouden. Deze fiets heeft nog geen 1000 km op de teller en moest dus nog zijn eerste "grote onderhoud" krijgen.
De man van Koga nam dit in twijfel. De fiets heeft nog maar een enkele keren op 'terrein' gereden en kuis hem altijd manueel, en niet met hoge druk etc.

De man van de dienst naverkoop was ronduit arrogant en kon "mijn" probleem niet oplossen. Ondanks ik een 'fietspas' heb met aankoopfactuur en er duidelijk in het instructieboekje staat dat ik recht heb op 2 jaar garantie bij fabricage fouten van onderdelen.
Hollands handgemaakt? Denk na voor je in een reclame slogan trapt... :-?
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: KOGA en garantie...

Post by madskatingcow »

Als het eenvoudigweg een assemblageprobleem is, moet je dealer dat afhandelen.

Ik heb op mijn S-Works Epic 29'er uit 2011 hetzelfde probleem voorgehad : bout achterbrug losgekomen. Gelukkig geen schade, enkel wat Loctite op de bout en weer aangedraaid.
Last edited by madskatingcow on Wed 13 Feb 2013 15:25, edited 1 time in total.
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Is er dan zodanig slijtage opgetreden dat er iets vervangen moet worden (bussen, lagering, etc)?
Een bout die niet vastzit kan je moeilijk een fabricagefout noemen en valt dus normaal niet onder de garantie.
Een loszittende bout had bij de oplevering van de fiets of bij je eerste nazicht (na een 20-40km) opgemerkt moeten worden.
Zelf controleer ik ook regelmatig (voor grotere tocht of na poetsbeurt) of alles nog goed vastzit en er nergens speling opzit, hooguit 2 minuten werk...
trainingsbeest
Mountainbiker

Post by trainingsbeest »

Dit lijkt me eerder een fout van de fietshandel die deze fiets heeft nagekeken voor hij hem verkocht

Merk zelf goed dat bij nieuwe fietsen niet altijd alles goed vast staat
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Na 1000km en meer dan een jaar mag ik aannemen dat je al eens terug bent geweest voor een eerste servicebeurt? Normaal moet je dit al redelijk snel doen omdat je kabels oprekken en er dingen kunnen los trillen.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Is dat nu zo moeilijk om even een inbussleutel of whatever te nemen en die bout terug vast te zetten? Er is toch niks kapot gegaan lijkt me?
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

PAS wrote:IK ben heel teleur gesteld en hoop via dit bericht enkele toekomstige aankopers te kunnen verwittigen.
Vind uw verhaal wel met haken en ogen aan elkaar hangen .
Vorig jaar in januari kocht ik me een fully aan van Koga (kpmm).
Nog nooit van gehoord .
Het zal wel een XPM-M zijn !
Ik ging op onderzoek uit en merkte dat de bout die de achterdemper vastzet op het kader volledig loszat. Aangezien deze achter het tandwiel zit
Aan die demper kunt ge toch altijd aan !

Image
Ondanks ik een 'fietspas' heb met aankoopfactuur en er duidelijk in het instructieboekje staat dat ik recht heb op 2 jaar garantie bij fabricage fouten van onderdelen.
Hollands handgemaakt? Denk na voor je in een reclame slogan trapt... :-?
Euuh , ik heb 2x een nieuwe demper en 1x een nieuwe achterbrug onder garantie gekregen !
Snap niet waarom dit bij U niet zou gaan ?
PAS
Mountainbiker

Post by PAS »

Het is inderdaad de XPM-M, en het is de bout die achter achter de cassette van de voorderailleur zit.
Die kon ik niet zien en geraak er ook niet aan zonder heel de trappenas te demonteren.
De fiets heeft een eerste controle gekregen na 100 km en had nog geen 1000 km gereden voor een 2de groot onderhoud. Wel had ik hem 6 weken geleden nog binnengebracht bij een Koga dealer daar ik het balhoofd had stukgedraaid bij het vervangen van een nieuwe stuurpen.
Wat mij vooral bijblijft is de arrogantie van de man, dienst naverkoop van Koga zelf en de onwil om een bout die nota bene 4€ KOST!!!! te compenseren. De werkuren zijn blijkbaar bij Koga altijd zelf voor de gebruiker.
Toch bedankt voor jullie opzoek werk en nodige commentaar!

ps. m'n rade me aan om nu alle bouten te vervangen daar deze mogelijk 'geraakt' zouden kunnen zijn door de losgekomen bout?! Verkooppraat of waar argument?

Sportieve groeten!
Reflex
Mountainbiker

Post by Reflex »

Een beetje fietsenmaker lost dit gewoon op voor een klant. Daar heeft Koga niks mee te maken. Als het werkelijk maar een bout vastdraaien is snap ik echt de heisa niet.
Supernaut
Mountainbiker

Post by Supernaut »

PAS wrote: en het is de bout die achter achter de cassette van de voorderailleur zit.
Die kon ik niet zien en geraak er ook niet aan zonder heel de trappenas te demonteren.
Wel had ik hem 6 weken geleden nog binnengebracht bij een Koga dealer daar ik het balhoofd had stukgedraaid bij het vervangen van een nieuwe stuurpen.

Toch bedankt voor jullie opzoek werk en nodige commentaar!

ps. m'n rade me aan om nu alle bouten te vervangen daar deze mogelijk 'geraakt' zouden kunnen zijn door de losgekomen bout?! Verkooppraat of waar argument?

Sportieve groeten!
Aan uwen uitleg zal't niet liggen .
Uw fiets eerst zelf een beetje kapot kloten en dan maar schimpen op een ander .

Als ge nog eens uw handen uit de mouwen steekt .

Ge moet enkel uw crankstel demonteren . De trapas kan je laten zitten .
Aantrekkoppel kleine bouten demper 7-8Nm
Aantrekkoppel grote bouten achterbrug 13Nm
lager groot 6900-2RS
lager klein 685-2RS

Zo goed ?
En voorzichtig in't vervolg .
Post Reply