Tijdens mijn zomervakantie in de Ardèche was ik enkele keren samen met mijn schoonbroer op uit getrokken om dit prachtige gebied te verkennen.
Een vrij zware val van mijn schoonbroer, gelukkig met enkel een serieuze verstuiking, herinnerde me er aan dat het gevaar overal schuilt.
Dit jaar trek ik er alleen op uit naar deze regio. Nu ben ik op zoek naar een soort noodbaken dat ik mee kan nemen voor het geval er mij iets overkomt. Zo wordt het makkelijker om mijn locatie terug te vinden. Ik vermoed dat skiërs dit ook gebruiken voor als ze buiten de pistes gaan skiën.
Waar kan ik dit vinden?
Noodbaken
Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
- Jemp
- Mountainbiker
Re: Noodbaken
Niet slecht' maar hier gan we er vanuit dat je nog in staat bent dat ding in gang zetten.Stokke wrote:Een lawinepieper werkt anders dan wat jij bedoeld denk ik
Je zal eerder moeten kijken naar een PLB ( personal locator beacon) zoals Fast Find Ranger
" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is wel al een vooruitgang, zijn er ook zendertje die je kunne terugvinden als je zelf nietmeer kunt reageren?
Tja als het eventueel de bedoeling is hopelijk ni natuurlijk om je lichaam terug te vinden
Dit zit verwerkt in sommige ski kleding RECCO-reflector,mss is dit wat je zoekt
Tja een noodbaken weet ni wanneer het zich moet activeren
Het grote nadeel aan dit kan wel zijn dat de eventuele redingsdiesten hiervoor niet zijn uitgerust
Het grote nadeel aan dit kan wel zijn dat de eventuele redingsdiesten hiervoor niet zijn uitgerust
- Jemp
- Mountainbiker
Eigenlijk weet ik nog niet wat ik wil. Ik kijk uit wat er bestaat. Ik veronderstel dat mijn gps toestel ook niet te traceren is?Stokke wrote:Tja als het eventueel de bedoeling is hopelijk ni natuurlijk om je lichaam terug te vinden
Ik vind de discussie met je wel interessant
Als je het zelf niet wenst te activeren, of als je zo zwaar gekwetst bent dat het niet mogelijk is dan zijn je mogelijkheden beperkt.
Elke smartphone kan wel je locatie doorgeven.
Denk maar aan Find my iphone van Apple of een van de vele alternatieven op android.
Of de nieuwe garmin 810 die je kan koppelen aan je smartphone om zo je positie door te geven.
Elke smartphone kan wel je locatie doorgeven.
Denk maar aan Find my iphone van Apple of een van de vele alternatieven op android.
Of de nieuwe garmin 810 die je kan koppelen aan je smartphone om zo je positie door te geven.
Ik ga er van uit dat het mobiele netwerk niet overal berijkbaar is jammer genoeg
Kijk nog maar tussen de providers bv in onze ardennen nog maar
Zodat je smartphone niet berijkbaar is
Gps trackers werken namelijk ook met sim kaart die de gps coordinaten naar een server sturen waar je deze dan kan gaan opvragen
Hiervoor vragen ze soms zelf's abonement kosten
In princiepe kan je er van uitgaan wanneer je zoals de lawinepiep een frequentie van 475 kHz uitzend
Deze met pepaalde aperatuur weer kan opsporen naargelang de signaalsterkte natuurlijk
Je moet weten naar wat je op zoek bent en dan nog willen (kunnen) vinden
Kijk nog maar tussen de providers bv in onze ardennen nog maar
Zodat je smartphone niet berijkbaar is
Gps trackers werken namelijk ook met sim kaart die de gps coordinaten naar een server sturen waar je deze dan kan gaan opvragen
Hiervoor vragen ze soms zelf's abonement kosten
In princiepe kan je er van uitgaan wanneer je zoals de lawinepiep een frequentie van 475 kHz uitzend
Deze met pepaalde aperatuur weer kan opsporen naargelang de signaalsterkte natuurlijk
Je moet weten naar wat je op zoek bent en dan nog willen (kunnen) vinden
- Jemp
- Mountainbiker
Ik denk ook dat een apparaat dat beroep doet op gsm bereik niet ideaal is. Dat eerste voorstel lijkt me misschien nog het beste. Dat ander is ook niet slechts maar werkt blijkbaar alleen maar in bepaalde gebieden.
Enige oplossing: niet alleen erop uittrekken... zeker als je een toch niet ongevaarlijke sport zoals mountainbike beoefend in een omgeving zoals de Ardeche.
De eerste minuten bij een (zwaarder) ongeval zijn de belangrijkste en bepalen het verdere verloop. Meestal ben je dan niet in staat om jezelf te behelpen en tegen de tijd dat de hulpdiensten gealarmeerd worden en je gevonden hebben....
Maar hoever wil je hierin gaan en hoeveel wil je eraan uitgeven?
Een satelliet telefoon als er geen GSM dekking is en je tenminste nog in staat ben hem te bedienen...
De eerste minuten bij een (zwaarder) ongeval zijn de belangrijkste en bepalen het verdere verloop. Meestal ben je dan niet in staat om jezelf te behelpen en tegen de tijd dat de hulpdiensten gealarmeerd worden en je gevonden hebben....
Maar hoever wil je hierin gaan en hoeveel wil je eraan uitgeven?
Een satelliet telefoon als er geen GSM dekking is en je tenminste nog in staat ben hem te bedienen...
Om te beginnen dit al bij je hebben.

Verder een track systeem waar je ze kunnen volgen op de laptop.Als je dan te lang wegblijft kunnen ze zien waar je gestopt bent.

Verder een track systeem waar je ze kunnen volgen op de laptop.Als je dan te lang wegblijft kunnen ze zien waar je gestopt bent.