Heb sinds kort een nieuwe mtb, nu kuis ik deze steeds na terugkomst met dreft en water en de ketting en pedalen smeer ik in met wd40... Maar is dit goed? En zijn er speciale zaken die bij jullie extra aandacht krijgen zoals de vork of remmen
Graag had ik jullie kijk op het kuisen van je mtb gehad....
Hoe kuisen jullie je mtb?
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
-
angelo1983
- Mountainbiker
-
angelo1983
- Mountainbiker
Re: Hoe kuisen jullie je mtb?
Post by angelo1983 »
Wat gebruiken jullie dan??
Moet wel zeggen dat ik er niet mee op mijn bewegende onderdelen mee zit
Moet wel zeggen dat ik er niet mee op mijn bewegende onderdelen mee zit
Wd40 op je ketting....
Een beetje op een vod en dan daarmee je ketting proper maken, oke.
Maar echt rechtstreeks op je ketting..... ga dan maar een nieuwe bestellen.
Wd40 is (onder andere) ontvetter en zal dus het levensnoodzakelijke vet tussen je schakeltjes oplossen.
Ik kuis mijn fiets met lauw water, niks erbij, daarna afdrogen en op ketting terug paar druppeltjes olie, bolt weer erg goed.
Een beetje op een vod en dan daarmee je ketting proper maken, oke.
Maar echt rechtstreeks op je ketting..... ga dan maar een nieuwe bestellen.
Wd40 is (onder andere) ontvetter en zal dus het levensnoodzakelijke vet tussen je schakeltjes oplossen.
Ik kuis mijn fiets met lauw water, niks erbij, daarna afdrogen en op ketting terug paar druppeltjes olie, bolt weer erg goed.
Hoe het er bij mij aan toegaat:
Benodigheden:
Voor de ketting gebruik je best een specifiek smeermiddel (wax,TriFlow lubricant, etc, ieder zijn eigen voorkeur... ).
Voor de andere bewegende onderdelen (scharnierpunten van v-brakes en derries, pedalen) gebruik ik Morgan Blue Extra Dry Lubricant. De rest (schijfremmen, shifters, remhendels, scharnierpunten achtervering, etc) smeer ik niet.
Om de 2 weken ook een klein spuitje Brunox Vork Deo op de vorkpoten (voor en achter).
Benodigheden:
- tuinslang
- halve emmer water (lauw voor de koude handen
) met een "KLEIN" beetje Dreft (goedkoop imitatie product uit den Aldi). Paar drupjes autoshampoo werkt ook goed. - oude tandenborstel
- oude afwasborstel
- vezeldoek (uit den Action)
- TriFlow Superior Lubricant kettingsmeer
- Morgan Blue Extra Dry Lubricant
- Fiets goed afspuiten met de tuinslang.
- Met de vezeldoek frame,vork,zadel afvegen
- Met de afwasborstel over het stuur, shifters, kabelnokjes, remmen, derries, tandwielen (voor en achter).
- Met de tandborstel even over de plaatsen waar ik met de afwasborstel niet aankan (tussen shifters, remmen, derries, etc..)
- Met de afwasborstel over velgen en flanken van de banden
- Met de vezeldoek rondje over de velg (en tussen de spaken op de velg) en naven
- Alles afspuiten
- Laten afdruipen
- Met de perslucht (NIET TE DICHTBIJ) water uit de schroefjes, derries, ketting, schifters, remmen spuiten
- Paar drupjes Lube op de ketting, dan een paar rondjes draaien terwijl ik de ketting tussen duim en wijsvinger vasthoud voor betere spreiding van de Lube.
- klein prutske Morgan Blue Extra Dry Lube op de scharnierpunten van de derries (en v-brakes) en pedalen (veren kliksysteem)
- Afstelling controleren en eventueel bijstellen van de derries, remmen
- Kleine controle op speling, of alles nog vaststaat en vork/banden nog op druk staan.
Voor de ketting gebruik je best een specifiek smeermiddel (wax,TriFlow lubricant, etc, ieder zijn eigen voorkeur... ).
Voor de andere bewegende onderdelen (scharnierpunten van v-brakes en derries, pedalen) gebruik ik Morgan Blue Extra Dry Lubricant. De rest (schijfremmen, shifters, remhendels, scharnierpunten achtervering, etc) smeer ik niet.
Om de 2 weken ook een klein spuitje Brunox Vork Deo op de vorkpoten (voor en achter).
-
chundo
- Mountainbiker
Is die Morgan blue extra dry goed als smeermiddel buiten de ketting, ik dacht dat het speciaal voor de ketting was?Wacky-S wrote:Hoe het er bij mij aan toegaat:
[*]klein prutske Morgan Blue Extra Dry Lube op de scharnierpunten van de derries (en v-brakes) en pedalen (veren kliksysteem)
.
- Jemp
- Mountainbiker
Zo doe ik het:
• Fiets in het werkstatief
• Ketting er af en wielen uit het frame
• Indien erg vuil, eerste het grootste vuil met een tuinslag afspuiten (zo veel mogelijk de lagers vermijden)
• Een emmer warm water met autoshampoo (warm water maakt het vuil beter los)
• De ketting gooi ik in het water. Deze haal ik door 2 nagelborsteltjes die ik op elkaar zet om het vuil te verwijderen.
• Met een Gardena borstel om auto’s te wassen (lange (+- 7 cm) en vooral zachte haren om geen krassen te maken) en het warme water kuis ik de volledige fiets en de wielen af. Het voordeel van de lange haren is dat je overal goed tussen kan.
• Voor de naven van de wielen gebruik ik zo’n kegelvormige borstel.
• Dan steek ik de tuinslang op de borstel en spoel alles grondig af.
• Als alles proper is, blaas ik alles droog met een compressor: frame, wielen en ketting.
• Wielen er terug in en ketting er terug op en de ketting insmeren met Hölmenkohl
Dit alles duurt bij mij ongeveer 30 à 45 min.
• Fiets in het werkstatief
• Ketting er af en wielen uit het frame
• Indien erg vuil, eerste het grootste vuil met een tuinslag afspuiten (zo veel mogelijk de lagers vermijden)
• Een emmer warm water met autoshampoo (warm water maakt het vuil beter los)
• De ketting gooi ik in het water. Deze haal ik door 2 nagelborsteltjes die ik op elkaar zet om het vuil te verwijderen.
• Met een Gardena borstel om auto’s te wassen (lange (+- 7 cm) en vooral zachte haren om geen krassen te maken) en het warme water kuis ik de volledige fiets en de wielen af. Het voordeel van de lange haren is dat je overal goed tussen kan.
• Voor de naven van de wielen gebruik ik zo’n kegelvormige borstel.
• Dan steek ik de tuinslang op de borstel en spoel alles grondig af.
• Als alles proper is, blaas ik alles droog met een compressor: frame, wielen en ketting.
• Wielen er terug in en ketting er terug op en de ketting insmeren met Hölmenkohl
Dit alles duurt bij mij ongeveer 30 à 45 min.
Zo doe ik het :
Afspuiten met tuinslang.
Wassen met warm water, dreft en een spons. Nogmaals afspuiten.
Afblazen met perslucht. Ik blijf wel op een afstand van 30 cm, en zeker niet te dicht bij de lagers, assen enz.
Afdrogen met keukenrol.
Een nachtje met rust laten.
Ketting afnemen en met een vod of desnoods met een staalborstel het meeste vuil afkuisen. Dan in bakje motorolie leggen voor een nachtje. Dan aan een nagelke hangen en mooi laten uitlekken.
Het overgebleven vuil op de pion, derailleur en kettingbladen is opgedroogd en kun je nu gemakkelijk wegnemen met een platte schroevendraaier, perslucht en een vod.
Derailleur, pion, kettingbladen en aan de trapas inspuiten met olie die geschikt is voor fietsonderdelen.
De klikpedalen en dat wielke boven op de vorkpoot van de lockout, spuit ik in met WD 40. In de poploc laat ik ook regelmatig wat WD 40 lopen.
Ketting terug opleggen.
Alles nog eens proper maken met een vod.
En om af te sluiten nog een tip waarvan ik zeker ben dat hij juist is : Kuis je fiets na elke rit, ook als hij niet erg vuil is. Zo heb je er nooit heel veel werk aan om hem weer proper en goed gesmeerd te krijgen.
Afspuiten met tuinslang.
Wassen met warm water, dreft en een spons. Nogmaals afspuiten.
Afblazen met perslucht. Ik blijf wel op een afstand van 30 cm, en zeker niet te dicht bij de lagers, assen enz.
Afdrogen met keukenrol.
Een nachtje met rust laten.
Ketting afnemen en met een vod of desnoods met een staalborstel het meeste vuil afkuisen. Dan in bakje motorolie leggen voor een nachtje. Dan aan een nagelke hangen en mooi laten uitlekken.
Het overgebleven vuil op de pion, derailleur en kettingbladen is opgedroogd en kun je nu gemakkelijk wegnemen met een platte schroevendraaier, perslucht en een vod.
Derailleur, pion, kettingbladen en aan de trapas inspuiten met olie die geschikt is voor fietsonderdelen.
De klikpedalen en dat wielke boven op de vorkpoot van de lockout, spuit ik in met WD 40. In de poploc laat ik ook regelmatig wat WD 40 lopen.
Ketting terug opleggen.
Alles nog eens proper maken met een vod.
En om af te sluiten nog een tip waarvan ik zeker ben dat hij juist is : Kuis je fiets na elke rit, ook als hij niet erg vuil is. Zo heb je er nooit heel veel werk aan om hem weer proper en goed gesmeerd te krijgen.
Post Reply
10 posts
• Page 1 of 1