mountainbike en diabetes

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Willy D
Mountainbiker

Re: mountainbike en diabetes

Post by Willy D »

we staan nu 6 jaar verder, Peter is 18 geworden en rijdt spijtig genoeg niet meer met de mtb. Hij heeft wel een andere sport gevonden; rugby. Speelt ondertussen bij de U19's in tweede nationale. (en doet dat helemaal niet slecht).
Ik denk / vrees wel dat hij de enige diabeet in deze sport is.
Mudspin
Mountainbiker

Post by Mudspin »

25jarige diabeet hier,wel voornamelijk wegcoureur/toerist! :wink:
Ik eet iets meer en spuit genoeg in dat ik tussen de 150-200sta in de morgend.
Dat is net iets teveel maar ik heb er een beter gevoel bij voor te fietsen,als ik onder de 150 start dan zal ik al snel naar de hypo kant toe naar mijn gevoel...
Voor de rest drink ik sportdrank om de 15min +- en na een anderhalf uur iets eten.(reep ofzo)
Na de rit spuit ik meestal minder in omdat ik dan nogal snel zak.
Kan wel zijn dat ik soms te hoog sta tijdens het fietsen waardoor ik lome benen krijg ofzo maar liever iets te hoog dan een hypo op de fiets(vind ik persoonlijk he).
Denk niet dat je hier echt een goede afregeling in kunt vinden,die waardes gaan constant schommelen tijdens het sporten!
Ieder zijn manier vermoed ik... 8-[
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Blij nog eens iets te horen op deze topic.
Het is inderdaad moeilijk perfect geregeld te staan.
Ik kan me volledig vinden in uw uitleg, ook meestal schrik te laag te komen tijdens het fietsen waardoor ik ook wel eens het gevoel heb geen macht meer in de benen te hebben door soms te hoge waarden van boven de 200. Na de sport ook steeds opletten voor soms serieuze hypo's, vooral 's nachts.
Doordat ik betrekkelijk veel sport (mountainbiken, spinning, met de fiets naar werk,..) het advies gekregen van de dietiste om zeker genoeg te eten.
Na 25 jaar dieabetes trek ik toch nog steeds goed m'n plan, waarschijnlijk door het sportieve leven

Grtn

geertje :wink:
BoomKurt
Mountainbiker

Post by BoomKurt »

Hier nog eentje die ieder weekeinde aan't mtb'en is met een insuline-pomp. :-D :P :-)
Voorlopig heb ik nog geen last onder vonden behalve een klein dipje die ik snel verholpen heb door een gelleke naar binnen te spelen. :-& :-&
Wat ik doe voor de TT is mijn bidon vullen met een sportdrank , mijn pomp op 50% zetten en dan knallen tot aan de bevoorrading. Daar moet ik vragen of de organisatie mijn bidon terug vult met wat vocht. Met enkele versnaperingen kan ik de volgende 20km makkelijk halen. Moest ik toch een dipje hebben onderweg , dan heb ik steeds een gelleke bij de hand die met wat vocht direct is opgenomen. :bounce: :bounce: :evil:
Indien ik nog een 20km naar huis moet fietsen dan ga ik normaal nog iets drinken alvorens ik vertrek en vul ik nog eens mijn Bidon.
Na het fietsen direct mijn pomp op 100% maar tijdens de nacht die er op volgt mijn pomp voor 4h terug op 70%.
Zo dat is in't kort mijn stramien die voorlopig voor nog geen al te grote problemen hebben gezorgd.
grts BoomKurt
Mudspin
Mountainbiker

Post by Mudspin »

Persoonlijk werk ik nog altijd met spuiten/pennen (geen pomp).
krijg je geen irritaties tijdens het fietsen door die pomp?
Vraag me af wat het beste is,pennen of pomp...
Met een pomp zal je wel beter geregeld staan tijdens het fietsen denk ik?
geertje
Kerstman

Post by geertje »

Mudspin wrote:Persoonlijk werk ik nog altijd met spuiten/pennen (geen pomp).
Ikzelf draag al 12 jaar een pomp en zou ze echt niet meer willen wisselen met spuiten. Het enige is dat je dag en nacht met een pomp aan je riem of een band om je buik hangt. je ben flexibel in het gebruik, met enkele drukken op de knop kun je vlot wat insuline bijspuiten, zoals hierboven reeds geschreven kun je de pomp zonder probleem op bvb50% zetten bij inspanningen of erna.
Van irritatie heb ik zeker geen last.
Blikbaar zijn in België maar een kleine groep die hiervan gebruik maakt. Blijkbar is dit in Nederland veel meer in gebruik. Waarom dit hier niet meer aangeboden word is mij niet bekend. De kostprijs???
Ik zit in een conventie waardoor het toestel volledig terugbetaald word door de mutualiteit.
Grtn
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Het is inderdaad zeer kostelijk voor de conventies. In België moet je al een serieuze reden hebben om op een pomp over te schakelen. Bv je waarden niet onder controle krijgen.
Ik werk ook nog met spuiten en zit nog in een honeymoon fase. Ik spuit enkel langwerkende insuline. Bij zware maaltijden (pasta, frieten,... ) heb ik ook snelwerkende insuline nodig. Sinds enkele weken geraak ik zeer moeilijk gerecupereerd en heb ik totaal geen energie meer. Het rare is dat als ik een zware maaltijd eet, en dus ook snelwerkende insuline spuit, ik een enorme energieboost krijg. Blijkbaar heb ik die snelwerkende insuline toch nodig... nogthans is mijn BG waarde 2 uur na een gewone maaltijd ruim onder de 150. Bij navraag bij mijn diabetesteam werd me gezegd om toch geen snelwerkende te gaan gebruiken na mijn gewone maaltijden. Dus ga ik zelf wat gaan experimenteren. Iemand toevallig dezelfde ervaring?
Mudspin
Mountainbiker

Post by Mudspin »

geertje wrote:
Mudspin wrote:Persoonlijk werk ik nog altijd met spuiten/pennen (geen pomp).
Ikzelf draag al 12 jaar een pomp en zou ze echt niet meer willen wisselen met spuiten. Het enige is dat je dag en nacht met een pomp aan je riem of een band om je buik hangt. je ben flexibel in het gebruik, met enkele drukken op de knop kun je vlot wat insuline bijspuiten, zoals hierboven reeds geschreven kun je de pomp zonder probleem op bvb50% zetten bij inspanningen of erna.
Van irritatie heb ik zeker geen last.
Blikbaar zijn in België maar een kleine groep die hiervan gebruik maakt. Blijkbar is dit in Nederland veel meer in gebruik. Waarom dit hier niet meer aangeboden word is mij niet bekend. De kostprijs???
Ik zit in een conventie waardoor het toestel volledig terugbetaald word door de mutualiteit.
Grtn
Wat ik me dan afvraag,hoe gaat de partner hiermee om in bed? :-"
Ik ben nu single maar toen ik een relatie had vond ik het toch wel moeilijk om erover te beginnen dat ik diabetes heb.(onnozel i know! maar voor mensen die het niet hebben kan dit best akelig zijn)
Ik had ook de overstap willen maken naar een pomp want ik ben niet echt "geweldig" geregeld (snoeper)maar ze bieden dit niet snel aan!

@ThaDoc
Ik spuit zo'n 3x snelwerkende in en 1x langwerkende per dag,als ik tussendoor iets eet dan spuit ik nogmaals snelwerkende insuline...
Indien ik alleen op traagwerkende zou leven dan stond ik altijd te hoog denk ik. 8-[
ThaDoc
Mountainbiker

Post by ThaDoc »

Mudspin wrote:@ThaDoc
Ik spuit zo'n 3x snelwerkende in en 1x langwerkende per dag,als ik tussendoor iets eet dan spuit ik nogmaals snelwerkende insuline...
Indien ik alleen op traagwerkende zou leven dan stond ik altijd te hoog denk ik. 8-[
Komt door mijn honeymoon fase. De honeymoon fase is een fase die je als type I diabeet aan het begin kan doormaken. Mijn pancreas heeft besloten om toch nog wat insuline te produceren waardoor ik net genoeg aanmaak om lichte maaltijden te verteren. Vandaar dat ik enkel bij zeer koolhydraat- of suikerrijke maaltijden mijn snelwerkende nodig heb. Je kan dus stellen dat mijn basis voor snelwerkende insuline momenteel 0E/0E/0E is en mijn langwerkende (Levemir) 6E.
jupke
Mountainbiker

Post by jupke »

Interessant om te volgen hier, is iets waar ik met buitenstaanders normaal nooit over praat. :oops:
Post Reply