Prepare for the 650b wheel-sized revolution
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Re: Prepare for the 650b wheel-sized revolution
Wrong,
gravity gaat meer en meer op 650b overgaan.
Veel merken met goede & gesponsorde rijders rijden er al mee, en winnen wedstrijden.
Op DH vlak zijn ze ook aan het uittesten, Fox gaat een serie 650b specifieke 40's uitbrengen.
650b is geen revolutie, eerder evolutie.
Maar vermits ik geen wedstrijden rij, en al zeker niet met podiumkansen maakt het voor mij dus ook niet uit met welke wielmaat ik rij, en trek ik mij ook geen hol van de hypes aan.
gravity gaat meer en meer op 650b overgaan.
Veel merken met goede & gesponsorde rijders rijden er al mee, en winnen wedstrijden.
Op DH vlak zijn ze ook aan het uittesten, Fox gaat een serie 650b specifieke 40's uitbrengen.
650b is geen revolutie, eerder evolutie.
Maar vermits ik geen wedstrijden rij, en al zeker niet met podiumkansen maakt het voor mij dus ook niet uit met welke wielmaat ik rij, en trek ik mij ook geen hol van de hypes aan.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
We zullen zien hé, ze maken misschien nog even wat bokkesprongen in het gravity gebeuren!
-
der quinten
- Mountainbiker
Post by der quinten »
zijn er infeite reeds merken die de wielmaten mixen in 1 specifiek frame?
zo kan ik me inbeelden dat n AM fiets met 29' achterwiel en 650b voorwiel zowel rechtdoor als bergop extra tractie en 'pace' geeft, terwijl het 650b voorwiel voor de nodige wendbaarheid zorgt.
of zie k iets over het hoofd?
zo kan ik me inbeelden dat n AM fiets met 29' achterwiel en 650b voorwiel zowel rechtdoor als bergop extra tractie en 'pace' geeft, terwijl het 650b voorwiel voor de nodige wendbaarheid zorgt.
of zie k iets over het hoofd?
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Er zijn een poos geleden 69'ers geweest, die hadden een groot voorwiel en een klein achterwiel, maar dat was vooral een combinatie van de nadelen van een 29'er met de nadelen van de 26'er volgens de mensen die ermee gereden hebben.
Een klein voorwiel met een groot achterwiel gaat hetzelfde resultaat hebben: je gaat geen extra grip hebben met het voorwiel, niet beter over de obstakels rollen, evenveel inertie hebben in het achterwiel,....
Ik heb hier een poosje terug eens een 650 b stelletje in de endofin gestoken om te kijken wat dat geeft, er lagen kleine semi-slicks op en die waren even groot of kleiner dan de 2,4 modderbanden die er anders op de endorfin zaten
En volgens mij reed ik daar dan niet beter mee over obstakels, en minder wendbaar en minder reactief?? de 27,5 set had 300 gram lichtere banden en een 100 gram lichtere velg,....
Ik denk dat de oplossing eerder in velgbreedte en rubber ligt, en niet in een velgmaatje meer
Een klein voorwiel met een groot achterwiel gaat hetzelfde resultaat hebben: je gaat geen extra grip hebben met het voorwiel, niet beter over de obstakels rollen, evenveel inertie hebben in het achterwiel,....
Ik heb hier een poosje terug eens een 650 b stelletje in de endofin gestoken om te kijken wat dat geeft, er lagen kleine semi-slicks op en die waren even groot of kleiner dan de 2,4 modderbanden die er anders op de endorfin zaten
En volgens mij reed ik daar dan niet beter mee over obstakels, en minder wendbaar en minder reactief?? de 27,5 set had 300 gram lichtere banden en een 100 gram lichtere velg,....
Ik denk dat de oplossing eerder in velgbreedte en rubber ligt, en niet in een velgmaatje meer
Dus je vergelijkt een 26 inch wiel met grote 2.4 banden met een 650b wiel met kleine semi slicks? Ik snap niet geheel waarom dit een goede representatieve test zou zijn? Een 26 inch wiel met grote 2.4 banden is uiteindelijk 27.5 inch. Als je een echte test wilt doen om te zien of 650b iets is moet je gewoon dezelfde banden nemen op alle 2 de wielsetjes met een gelijkwaardig gewicht van de setjes.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Voila, dat is exact wat ik wou vertellenReflex wrote: Een 26 inch wiel met grote 2.4 banden is uiteindelijk 27.5 inch
Waarom zou je een setje 27,5 wielen kopen als je gewoon dikke banden op je 26"wielen kan steken of smalle bandjes op je 29'ers?
Ieder koopt wat hij wilt, maar die verkoopspraat als het ideale compromis en geen juiste geometrie in 29'ers, dat klinkt mij als de uitweg voor mensen die de 29'er golf gemist hebben maar die wel willen meesurfen op het grote wielen succes!
Verder kunnen ze nog wat zinloze dingen op de markt brengen, een 27,5 binnenband lijkt me zo'n onmisbaar item, zeker in latexbanden gaat die inch in diameter een wereld van verschil maken
Verder gaan ze ook nog wel wat banden extra verkopen aan mensen die niet opgelet hebben wat ze kopen en die met de verkeerde banden thuis staan, en natuurlijk moet je voor die andere velgen zomer en winterbanden hebben, en liggen je 26'er banden ondertussen te verduren,....
Wat mij betreft is een 29'er een leuk compromis tussen een smalle 26'er band en een brede 4" band op een brede 26" velg: wel de extra diameter, niet de extra breedte, amper extra volume, amper extra gewicht,...
De 26'er komt eerlijkgezegd amper nog buiten: af en toe eens op de weg of als er de sandman uit bedrijf is, de 29'er komt buiten op de goed bereidbare paden zoals we die op de meeste TT's en marathons tegenkomen, de dikke banden dienen voor het betere MTB werk.
Ik ben wat naar beneden gereden met een speci FSR, en voor BMX truukjes is dat misschien geen ideale fiets, dan is een 26'er het ideale compromis, maar naar beneden rijden gaat toch wel extreem vlot met zo'n fiets! veel grip in de bochten, stabiel, vlot door rockgarden,... en die grote wielen zitten daar voor heel veel tussen!
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Duccie,
Wie wacht, die wint dus
Als het nieuwe van die 27,5 af is ga je die wielen en banden aan veel scherpere prijzen op de kop kunnen tikken, maar nog niet aan de dumpprijzen van 26" materiaal natuurlijk!
Die prijs, dat is toch wel een argument zou ik denken?
Zonder passen weten dat ongeveer elke band past in je achterbrug, dat je niet met je tenen tegen de banden gaat schuren,... Dat lijkt me ook een argument!
Verder is een 29'er meer dan enkel wat grotere wielen, meestal is dat ook een korte stuurpen, lang stuur, lange achterbrug,gedropte bracket,..... Nieuwe 650 b fietsen volgen die trend, of enkel 5% grotere wielen de miserie waard zijn???
Maar, een mens doet soms vreemde dingen voor zijn hobby natuurlijk!
Wie wacht, die wint dus
Als het nieuwe van die 27,5 af is ga je die wielen en banden aan veel scherpere prijzen op de kop kunnen tikken, maar nog niet aan de dumpprijzen van 26" materiaal natuurlijk!
Die prijs, dat is toch wel een argument zou ik denken?
Zonder passen weten dat ongeveer elke band past in je achterbrug, dat je niet met je tenen tegen de banden gaat schuren,... Dat lijkt me ook een argument!
Verder is een 29'er meer dan enkel wat grotere wielen, meestal is dat ook een korte stuurpen, lang stuur, lange achterbrug,gedropte bracket,..... Nieuwe 650 b fietsen volgen die trend, of enkel 5% grotere wielen de miserie waard zijn???
Maar, een mens doet soms vreemde dingen voor zijn hobby natuurlijk!
-
emile
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic S-Works 2010 650B en S-Works HT 2011 650B
Van alles getest. Verschillende 29ers en uiteindelijk bevalt mij de 27,5. Rij er nu bijna een jaar mee, alleen vind ik de bandenkeus nog wat beperkt. Ik merk duidelijk verschil in comfort met mijn HT tussen 26 en 27,5, maar dat is dan ook het enige.
Rij dan wel met een maatje s.
Rij dan wel met een maatje s.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
In de maat S is het al zwaar puzzelen om 29'er wielen in een frame te krijgen, vandaar dat 650b af en toe a small man's 29'er genoemd wordt