Bevroren derailleur / Antivries

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
spaghetti_2
Mountainbiker

Bevroren derailleur / Antivries

Post by spaghetti_2 »

Mijn achterderailleur is nu al 2 dagen achter elkaar na 1 minuut buiten bevroren. Vandaag had ik om dat euvel te voorkomen wat antivries op de achterderailleur en de shifter gespoten, maar het had geen enkel effect. Voor de rest is de bekabeling volledig 'omkabeld' of binnen het kader, dus normaal gezien zou er daar geen (bevroren) vocht mogen zitten. Iemand een idee waar het probleem dan kan zitten? Schakelen naar een groter tandwiel gaat nog steeds, enkel afschakelen lukt niet meer.

Daarnaast gebruik ik met zo'n winterse omstandigheden ook wat antivries om te voorkomen dat de body bevriest, maar mag ik er wel vanuit gaan dat antivries (voor autoruiten) onschadelijk is voor de onderdelen van mijn fiets ?
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Bevroren derailleur / Antivries

Post by rombaft »

de voorderaileur bevriest idd vrij snel door aankoekende sneeuw etc... antivries wordt soms eens gebruikt maar ik vermoed dat het werkelijk antivries is uit het koelcircuit (glycol gelijk ze zeggen) en geen antivries voor op de autoruiten, dit is immers meestal op basis van isopropylalcohol of iets dergelijks, dit moet immers snel kunnen verdampen (en heeft dus zelfs averrechts effect, verdampen is extra koude) .

soit, in dit weer en in sneeuw heb je gewoon vrij snel problemen, om af te schakelen geef ik met men voet wel eens een tik tegen men tderaileur , ook spuit is ze in met siliconen (spray, wordt ook verkocht in makro etc... ) , dit is waterafstotend maar uiteindelijk komt de sneeuwtroep er toch rond .
ter info, siliconenspray zou iedere mtb'er in huis moeten hebben, dit is ideaal om je vorkpoten mee in te spuiten en als je je remblokjes vervangt de pistontjes, immers siliconenspray smeert en (nog belangerijker) is niet schadelijk voor je rubberdichtingen.
rombaft
Mountainbiker

Post by rombaft »

na de rit van vandaag zagen men derailuers er zo uit, en kon nog steeds schakelen, vooraan bij afschakelen wel met lichte tik degen derairleur...

Image

Image
rombaft
Mountainbiker

Post by rombaft »

nog een tip, afspuiten thuis is niet echt ideaal met deze koude temperaturen, ga naar de dichtsbijzijnde manuele autoafspuitstand (dibo en dergelijke) en spuit de fiets af op de "hot wax" stand, dan krijg je warm water met nog een waxlaagje erbij (wel opletten, hoge druk dus niet op lagers etfc !!!!)
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Ik kuis enkel met de warme spons momenteel en vandaag zelfs op de belangrijke onderdelen de haardroger gezet, dus achterblijvend vocht zou normaal gezien niet echt het probleem zijn. Ik zal eens kijken naar een andere antivries :) Voorderailleur werkte ook nog zonder problemen, mijn oudere mountainbike had altijd schakelproblemen maar werkte niet slechter in de sneeuw, dus ik vind het een beetje vreemd dat mijn nieuwe mtb die altijd perfect schakelt het in de koude zo snel laat afweten.
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Warm water gebruiken na in de pekel te hebben gereden is not done!
Zout wordt nog agressiever en corrosiever na het mengen met warm water. Het beste is volgens mij overvloedig afspoelen met koud water, met compressor de fiets droogblazen en de fiets ergens warm stallen
rombaft wrote:nog een tip, afspuiten thuis is niet echt ideaal met deze koude temperaturen, ga naar de dichtsbijzijnde manuele autoafspuitstand (dibo en dergelijke) en spuit de fiets af op de "hot wax" stand, dan krijg je warm water met nog een waxlaagje erbij (wel opletten, hoge druk dus niet op lagers etfc !!!!)
rombaft
Mountainbiker

Post by rombaft »

R1ALAIN wrote:Warm water gebruiken na in de pekel te hebben gereden is not done!
Zout wordt nog agressiever en corrosiever na het mengen met warm water. Het beste is volgens mij overvloedig afspoelen met koud water, met compressor de fiets droogblazen en de fiets ergens warm stallen
rombaft wrote:nog een tip, afspuiten thuis is niet echt ideaal met deze koude temperaturen, ga naar de dichtsbijzijnde manuele autoafspuitstand (dibo en dergelijke) en spuit de fiets af op de "hot wax" stand, dan krijg je warm water met nog een waxlaagje erbij (wel opletten, hoge druk dus niet op lagers etfc !!!!)

je spoelt het zout wel weg he, als het zout is afgespoeld kan het niet meer reageren dus ... (althans niet op de fiets) .
zefii
Mountainbiker

Post by zefii »

alst echt niemer schakelt in de sneeuw (in geval van venten) you know what to do.. :lol:
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

Singlespeed rijden,
dn heb je al dat gedoe niet :lol:
spaghetti_2
Mountainbiker

Post by spaghetti_2 »

Niet dat het echt een probleem is, ik leg hem dan op een goede versnelling en dan geeft dat eigenlijk wel een goede training op souplesse met af en toe stukjes kracht, maar het is natuurlijk de bedoeling dat het werkt :)
Post Reply