SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
zaskar72
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by zaskar72 »

iemand al ervaring mee?
las ergens:In het mountainbiken is een 11-speed een nieuw fenomeen. Fietsen met een enkel voorblad doken een jaar of twee geleden voor het eerst op in wereldbekerwedstrijden.De XX1 is alleen verkrijgbaar met een enkel voorblad. Het voordeel hiervan is dat de groep lichter is, en het risico op een aflopende ketting kleiner. De derailleur beschikt net als bij de bestaande XX groep over de zogeheten Type 2 technologie. Dat is een mechanisme om het schokken van de ketting op te vangen. Dit voorkomt dat de ketting spontaan op een ander tandwiel springt, of er zelfs afloopt. Het versnellingsbereik van de XX1 is 420 procent. Dit maakt de groep geschikt voor ondermeer crosscountry wedstrijden zonder extreme klimmen. Het bereik van de bestaande XX groep met twee voorbladen is 496 procent. Een triple geeft een bereik van 656 procent.

maar wat bedoelen ze met extreme klimmen natuurlijk das oo weer persoonlijk....
ik vraag me af zou je hiermee Houffa kunnen rijden? of daar toch beter een dubbel?
S k u l l
Mountainbiker

Post by S k u l l »

zaskar72 wrote:maar wat bedoelen ze met extreme klimmen natuurlijk das oo weer persoonlijk....
ik vraag me af zou je hiermee Houffa kunnen rijden? of daar toch beter een dubbel?
Ik denk dat het de bedoeling is dat je afhankelijk van de zwaarte van de omloop je voorste tandwiel wisselt voor een kleiner exemplaar.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

De derailleur beschikt net als bij de bestaande XX groep over de zogeheten Type 2 technologie.
Dat klopt niet, XX derailleur is geen type 2. Type 2 is pas iets van afgelopen jaar en XX is in 2009 gelanceerd.
Dit maakt de groep geschikt voor ondermeer crosscountry wedstrijden zonder extreme klimmen
Euh... eigenlijk is XX1 initieel ontwikkeld voor XC, met of zonder extreme klimmen. Gewoon voorste tandwiel aanpassen naargelang het parcours. Uiteraard kan je Houffa met een XX1 groep rijden.
zaskar72
Mountainbiker

Post by zaskar72 »

Dit maakt de groep geschikt voor ondermeer crosscountry wedstrijden zonder extreme klimmen
Euh... eigenlijk is XX1 initieel ontwikkeld voor XC, met of zonder extreme klimmen. Gewoon voorste tandwiel aanpassen naargelang het parcours. Uiteraard kan je Houffa met een XX1 groep rijden.[/quote]

Dus: :-k
1.Voor vlak parcour steek ik een tandwiel met .... tanden
2.Voor een strandrace steek ik een tandwiel met .... tanden
3.Voor licht heuvelachtig een tandwiel met .... tanden
4.Voor Houffalize steek ik een tandwiel met .... tanden
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Dat hangt helemaal van jezelf af! Ik denk overal weg te komen met een 32 blad voor.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

30T voor Houffa XC en voor een beachrace 34T of 36T. Ik denk dat die 2 wel de uitersten betreffen: bij Houffa zit je met redelijk steile klimmen, bij een beachrace met lange recht stukken waar ge eventueel nog meewind hebt ook.
30T kunt ge perfect vergelijken met een dubbel 26/39 (Check zelf met http://gear-calculator.com" onclick="window.open(this.href);return false;), behalve dat ge het laatste tandje niet meer hebt (Check zelf met http://gear-calculator.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Er zijn redelijk wat bikers die zo'n 26/39 verzet te zwaar vinden voor Ardennenmarathons, dus XX1 32T lijkt me echt teveel van het goede. Tenzij je uiteraard enorme wattages kan trappen zoals Absalon en co :-)
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

zaskar72 wrote: Dus: :-k
1.Voor vlak parcour steek ik een tandwiel met .... tanden
2.Voor een strandrace steek ik een tandwiel met .... tanden
3.Voor licht heuvelachtig een tandwiel met .... tanden
4.Voor Houffalize steek ik een tandwiel met .... tanden
Kan toch niemand voor u bepalen :-k
Hangt grotendeels af van wat voor biker je bent.
Word volgens mij een eindeloze discusssie.

Toch maar even mee geven, zelf ga ik mij wagen om de ardenne marathons te rijden met een 28 blad en voor de rest in ons Belgie land denk ik weg te komen met een 32.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Kristof Huyck wrote:30T voor Houffa XC en voor een beachrace 34T of 36T. Ik denk dat die 2 wel de uitersten betreffen: bij Houffa zit je met redelijk steile klimmen, bij een beachrace met lange recht stukken waar ge eventueel nog meewind hebt ook.
30T kunt ge perfect vergelijken met een dubbel 26/39 (Check zelf met http://gear-calculator.com" onclick="window.open(this.href);return false;), behalve dat ge het laatste tandje niet meer hebt (Check zelf met http://gear-calculator.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Er zijn redelijk wat bikers die zo'n 26/39 verzet te zwaar vinden voor Ardennenmarathons, dus XX1 32T lijkt me echt teveel van het goede. Tenzij je uiteraard enorme wattages kan trappen zoals Absalon en co :-)
Ik rij nu marathons als malmedy met een verzet van 22-30. Dus eigenlijk zou ik idd 22n 30 XX1 voorblad moeten hebben. Maar ik probeer er 5 kg af te krijgen, en dan hoop ik t met het 32 blad af te kunnen.

XX1 op een beachrace gebruiken lijkt me nogal zonde. Zo een dure cassette op t t zoute zand.
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Japie carbon wrote: Ik rij nu marathons als malmedy met een verzet van 22-30. Dus eigenlijk zou ik idd 22n 30 XX1 voorblad moeten hebben. Maar ik probeer er 5 kg af te krijgen, en dan hoop ik t met het 32 blad af te kunnen.

XX1 op een beachrace gebruiken lijkt me nogal zonde. Zo een dure cassette op t t zoute zand.
Ik wens je alvast veel succes met je 32T in de Ardennen of anders vergelijkbare/steilere omgevingen :-) Het voordeel van XX1 is dat je kan proberen en gewoon een 30T bijkopen indien je het toch wat als te zwaar ervaart.

Een beachrace zie ik mij trouwens ook niet meteen aanvangen met een XX1 groep, het was slechts theoretisch bekeken :wink:
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

32-42 met XX1 is hetzelfde als 22-29 op een 2x10 groep.
Mn laatste tandwiel gebruik ik toch bijna nooit, en als je daarop terecht komt is t toch al bekeken ;)

En ik hoop 5 kilo lichter te zijn dan normaal, dan moet het alvast wat gemakkelijker gaan
Post Reply