Mountainbikers rijden de trage wegen kapot

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Re: Mountainbikers rijden de trage wegen kapot

Post by rombaft »

De Wreter wrote:Over boerenwegen praat 'k niet Rombaft, die zijn zover 'k weet nooit verboden, 't gaat specifiek over 't bos.

Stel je ene helling in het bos voor met midden in die helling en evenwijdig eraan een pad. Verdere uitholling heeft invloed op de waterhuishouding op het meer naar beneden gelegen gedeelte...enz....Natuurlijk past het bos zich aan maar natuurbeheer behoudt graag de oorspronkelijke begroeing.

Bos kunnen we niet bijmaken spijtig genoeg...

zelfde redenering gaat ook op voor het bos,
en men zou bos moeten bijmaken of tenminste al stoppen met de ontbossing.

Bv. het kluisbos, daar probeert men nu wat open plekken te maken (ten voordele vanlage begroeiing) echter als je zie welke schade de tractoren aanrichten in het bos is de MTB er toch niets mee vergeleken ?
Anderzijds, in een echt BOS groeit er weinig behalve bomen als dan niet aangevuld met varens etc... of wat sporen/paden dan echt kwaad kunnen voor't bos ? waterhuishouding ?
aan de andere kant, die "schade" weegt die op tegen de recreant die misschien door te fietsen in het bos ook zich meer zal willen inzetten voor meer bos ? Immers vele wandelaars/mtb'ers zijn pas beginnen "houden van" het bos door er te zijn, als die doelgroep wat groter wordt komt er misschien ook een draagvlak voor effectief meer bos.
G3rd
Mountainbiker

Post by G3rd »

Het grootste probleem is te veel is te veel.

Ik rij met de MTB en met het paard.

En als is een enkeling door een leuk paadje rijd is het geen probleem maar als dat plots honderden zijn die ergens door rijden word het in sommige gevallen wel een probleem. Ik ken paadjes waar niks anders door komt dan paarden (plaatselijke manege) die zijn gewoon helemaal stuk gereden omdat de ondergrond hier niet voor gemaakt is. Zo zijn er ook Mtb paden die gewoon stuk zijn gereden waaronder enkele bloso parcours.

Maar is één keer op een jaar een toertocht door een bepaalde pad zou moeten kunnen waaronder ook wandelwegen die nooit worden gebruikt en anders helemaal dicht groeien of zou groen beter van Mtb paden wandel paden maken zodat alles terug word aan gestampt door de (vele) wandelaars en niet gebruikte wandel paden openstellen voor de MTB liefhebber.

Het zal altijd iets zijn ik ben blij dat ik nog in een bos mag en dat zowel met de MTB als met mijn paard.
vanhouttewim
Mountainbiker

Post by vanhouttewim »

hallo,
Ik vond het krantenartikel wel erg overdreven en een onterechte beschuldiging.
ik rij voornamelijk in de vlaamse ardennen en ken weinig of geen paden die kapot gereden worden door mountainbikers.
Op natte plaatsen komt het vooral door tractoren die daar zijn om te werken.
Die paden vermijd ik 's winters wel voor al de modder.
Vooral rond de koppenberg worden veel boswegen stukgereden door quads en dat vind ik toch niet kunnen. (erosie) er is geen doorkomen meer aan. ( zoals het bos langs de pladutsestraat) :-D
Verder zijn vrijwel alle wandelaars en mountainbikers die ik tegenkom heel vriendelijk , maar van de meesten die je met een koersfiets tegenkomt krijg je nooit een goeiedag . Die kijken zelfs niet naar je op... als ik langs de schelde rijd of zo...
Wim
gbv
Mountainbiker

Post by gbv »

vanhouttewim wrote:maar van de meesten die je met een koersfiets tegenkomt krijg je nooit een goeiedag . Die kijken zelfs niet naar je op... als ik langs de schelde rijd of zo...
Wim
maar daarvan zijn er dan ook heel veel in vlaanderen hé, als ge tegen iedereen goeiendag moet beginnen zeggen :lol: :wink:
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

vandaag , zijkant koppenberg, pad was enkele dagen geleden nog "effen" , je ziet duidelijk de "mtb sporen" , die blijven op de oppervlakte of eens een cm of 2 diep , echter ne quad of 8 later die hebben op welgeteld 5 min alles in frieten gereden, zwaar patinerend sporen trekken. iets verderop (beneden lang boerderij) is het pad nu zelfs compleet onberijdbaar, boomwortels kapotgereden etc... iedereen moet zijn hobby kunnen beoefenen maar dit is er echt over.

Image
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

gbv wrote:
vanhouttewim wrote:maar van de meesten die je met een koersfiets tegenkomt krijg je nooit een goeiedag . Die kijken zelfs niet naar je op... als ik langs de schelde rijd of zo...
Wim
maar daarvan zijn er dan ook heel veel in vlaanderen hé, als ge tegen iedereen goeiendag moet beginnen zeggen :lol: :wink:
:lol: lang's deze kant allemaal ne goeiendag bespaart mij veel :wink:
Vlamingkje
Mountainbiker

Post by Vlamingkje »

Wat een onzin zeg..

Mensen die met hun crossmotor door die wandelpaden scheuren of met hun auto een gezellig wandelroute gaan doen die maken inderdaad de ''trage wegen'' stuk.

Maar mountainbikers nemen bijna altijd 1spoor die iedereen met de fiets aanneemt en waarom zouden wandelaars daar last van hebben? Wij zeggen toch ook niet dat wandelaars onze mtb routes kapot maken?
Post Reply