Wat ik heb gedaan is een GT karakoram 1.0 gekocht voor +/-900€ (zonder overname) en meteen een DT Swiss M1800 wielset erop gezet, er staat hier op het forum een setje te koop. Kan je misschien voor 1000€ gesteld zijn, verder upgraden kan je nog doen. De Trek's moet je sowieso ook upgraden.
Anderzijds, met een hardtail zou ik sowieso voor een 29" gaan = comfortabeler.
29" of 26" voor beginner (lang)
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
- G-m@n.
- Mountainbiker
Re: 29" of 26" voor beginner (lang)
sram is veel makkelijker af te stellen dan shimano 
- G-m@n.
- Mountainbiker
denk er wel aan dat ze niet compatibel zijn. een shifter van shimano werkt niet op een sram achterderr. en andersom. voor maakt niks uit.
Dus als ik Shimano shifters zou monteren moet ik de achter derailleur ook vervangen.
Maar als de SRAM shifters me bevallen zie ik geen reden om dat te doen. Hoogstens een reeksje beter kiezen.
Schakelt dat eigenlijk wezenlijk anders dan Shimano?
De 26" heeft trouwens Shimano gemonteerd van uit de fabriek.
Maar als de SRAM shifters me bevallen zie ik geen reden om dat te doen. Hoogstens een reeksje beter kiezen.
Schakelt dat eigenlijk wezenlijk anders dan Shimano?
De 26" heeft trouwens Shimano gemonteerd van uit de fabriek.
- Dacuba
- Mountainbiker
Sram schakelt altijd onder elke belasting. Shimano durft het dan wel eens moeilijker te krijgen.
En ik vind persoonlijk dat Shimano iets smoother is dan Sram.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een XX1 groep van Sram te halen ookal rijd ik met Shimano.
En ik vind persoonlijk dat Shimano iets smoother is dan Sram.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een XX1 groep van Sram te halen ookal rijd ik met Shimano.
Ik blijf twijfelen. Niks nieuw in mijn geval.
Ik heb de indruk dat het frame van de 26" (Elite 8.6) wat verder is verder ontwikkeld. Misschien is het kwalitatief dan ook beter dan de 29er (X-Caliber)?
Ik heb de indruk dat het frame van de 26" (Elite 8.6) wat verder is verder ontwikkeld. Misschien is het kwalitatief dan ook beter dan de 29er (X-Caliber)?
Ik heb besloten om voor de Elite 8.6 te gaan. In mijn situatie heb ik weinig aan de voordelen van een 29er en de 26er is iets beter van kwaliteit dan de 29er (X-Caliber) die evenveel kost.
Dan ben ik dus beter af met die 26er.
Nu de kleur nog kiezen. Dat zal een pak makkelijker gaan want ik heb de indruk dat die witte me iets té wit is. Als het zwart en het wit verwisseld was (zoals bij de 8.5) had het me beter bevallen.
Dan ben ik dus beter af met die 26er.
Nu de kleur nog kiezen. Dat zal een pak makkelijker gaan want ik heb de indruk dat die witte me iets té wit is. Als het zwart en het wit verwisseld was (zoals bij de 8.5) had het me beter bevallen.
- vedet
- Mountainbiker
goede keuze, en upgraden lijkt mij niet echt nodig...ik zou dat enkel doen als er iets vervangen moet worden omdat het kapot is.
Laat je niet gek maken, alle onderdelen zijn meer dan voldoende voor wekelijkse toertochten en ritjes op de weg. 't is niet dat je wedstrijden gaat rijden.
Laat je niet gek maken, alle onderdelen zijn meer dan voldoende voor wekelijkse toertochten en ritjes op de weg. 't is niet dat je wedstrijden gaat rijden.