SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
pocoloco
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by pocoloco »

Japie carbon wrote:Hoe bedoel je dat? Wil jij een blad met die speciaal gevormde tanden? Ik denk dat er een patent op de speciale vertanding zit.
Ik zou een XX1 montage willen proberen om een -10kg Sandman te maken (moet zonder veel problemen lukken, misschien zelfs in XL :-D). De speciale achternaaf/body is onderweg, nu nog een oplossing voor de crank. Ik moet een crankstel van 100mm BB breedte gebruiken, ik heb dus de keus uit E13, Race Face, Middleburn, BOR, Surly en elke crank met een Isis interface.
Gewone 10sp kamwielen passen, maar dan gebruik je best een chainguide. Wat ik natuurlijk wil vermijden indien mogelijk.
Dus ben ik op zoek naar eenXX1 kamwiel met 104bcd of iets dat op bovenstaande cranks past. Ik weet niet 100% zeker of er een patent opzit, er bestaan al compatibele kamwielen met geïntegreerde spider voor een aantal cranks van Italiaanse "edelsmeden" maar die maken geen 100mm BB's.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Die kambladen hebben alleen gewone vertanding. En niet de XX1 vertanding. De XX1 bladen hebben een steek van 74mm. Ik zag zojuist wel dat Leonardi een spider heeft voor cannondale cranks.

http://www.leowheels.it/shop/2214-spide ... tura-capo/" onclick="window.open(this.href);return false;
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Japie carbon wrote:Die kambladen hebben alleen gewone vertanding. En niet de XX1 vertanding. De XX1 bladen hebben een steek van 74mm. Ik zag zojuist wel dat Leonardi een spider heeft voor cannondale cranks.

http://www.leowheels.it/shop/2214-spide ... tura-capo/" onclick="window.open(this.href);return false;
't Zou kunnen dat er een patent op zit, maar er zijn al aftermarket kamwielen met een iets andere vorm (in Taiwan zouden ze zeggen "verbeterde" :wink:).

Deze bijvoorbeeld maakt er die compatibel zijn met een aantal cranks, alleen de goeie niet :evil: : http://www.aribike.it/Monocorona%20ARI% ... 0-%20M.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik lees juist ergens dat BOR binnenkort een 76bcd XX1 spider gaat uitbrengen. Weldra dus een min10kg sandman met 4.0" banden :-D.
Japie carbon
Mountainbiker

Post by Japie carbon »

Heb jij de tanden al eens bekeken op die XX1?? Dat plaatje wat jij laat zien zijn gewoon singlespeed tanden.

Iets naar beneden scrollen, dan kan je het verschil zien.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ils-35654/" onclick="window.open(this.href);return false;
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Japie carbon wrote:Heb jij de tanden al eens bekeken op die XX1?? Dat plaatje wat jij laat zien zijn gewoon singlespeed tanden.

Iets naar beneden scrollen, dan kan je het verschil zien.

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... ils-35654/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weet je, mij maakt al die marketing hoelatralala niet uit: of het nu special-unique-triple-pantented-XX1-one-and-only-design, of het gewoon single-tandkrans-specific noemt en er wat anders uitziet... zolang het maar werkt.
XX1 is een doorontwikkeling van SS tandkransen, gekoppeld aan een cassette voor XC ipv DH gebruik. Als alleen maar Sram dat blijft aanbieden is die "standaard" een doodgeboren kind, het zal ervan afhangen hoeveel aftermarket merken op die trein springen. Want als Shimano iets in die stijl uitbrengt zal het toch niet compatibel zijn.
Feitelijk is heel het XX1 verhaal een straffe marketing zet: de laatste 25 jaar proberen fabrikanten zo'n groot mogelijk versnellingsbereik te realiseren met zo klein mogelijke stapjes tussen elk verzet. Tot plots een fabrikant een systeem op de markt brengt dat ongeveer 3 keer zo duur kost dan een vergelijkbaar systeem (1 tandkrans, 1 derrie, 1 shifter, 1 cassette) met keigrote stappen tussen elk verzet. Enig voordeel, 't weegt niet veel (nogal wiedes :roll:).
En ineens ben je een watje als je met 2 of 3x9 of 10 rijdt - faut le faire :-k !

Ik vraag me af hoeveel van de werking van het systeem te danken is aan de gedempte achterderailleur: de gasten die dit jaar met veel succes de maxi- en megavalanche wedstrijden gereden hebben op een Sandman hadden op hun triple en double cranks chainguides gemonteerd.
Totdat ze de gedempte versies van eerst de XTR en dan de Zee derailleurs probeerden: geen chainguide meer nodig.
Dus het kan héél goed zijn dat je met een gewone SS tandkrans vooraan op je gewone crank en een XX1 cassette/derrie achteraan even goed gesteld bent als met de pokkedure Sram XX1 crank/tandkrans.
Als BOR er eentje uitbrengt zal ik het laten weten :-D.
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

Euh en als BOR iets uitbrengt gaat da niet duur zijn :roll: .
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

erwin.91 wrote:Euh en als BOR iets uitbrengt gaat da niet duur zijn :roll: .
Ik ken iemand die én een BOR crank heeft én een Sandman :-D , dus dat tandwiel baart me niet zoveel zorgen. De rest van de XX1 onderdelen daarentegen wél !
Ik wil feitelijk alleen weten of het werkt en hoe laag we een functionele Sandman bike kunnen krijgen. Tegen dat er een compatibele chainring of gelijkaardig is zijn er hopelijk al enkele aftermarket fabrikanten die een 11sp mtb cassette op de markt brengen.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

pocoloco wrote:
erwin.91 wrote:Euh en als BOR iets uitbrengt gaat da niet duur zijn :roll: .
Ik ken iemand die én een BOR crank heeft én een Sandman :-D , dus dat tandwiel baart me niet zoveel zorgen. De rest van de XX1 onderdelen daarentegen wél !
Ik wil feitelijk alleen weten of het werkt en hoe laag we een functionele Sandman bike kunnen krijgen. Tegen dat er een compatibele chainring of gelijkaardig is zijn er hopelijk al enkele aftermarket fabrikanten die een 11sp mtb cassette op de markt brengen.

Ik zie uw probleem niet... Dat kan BORis nu toch al leveren ?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

endorfin wrote: Ik zie uw probleem niet... Dat kan BORis nu toch al leveren ?
Ik zag/zie het niet direct op de BOR website. We zullen wel zien wat die er uiteindelijk van bakt. Van wat ik op een ander forum lees zou het voor eind januari zijn. Tegen dan heb ik misschien meer keuze :-D.
endorfin
Mountainbiker

Post by endorfin »

Ja dat stond op mtbr......
Post Reply