Ik heb niet het volledige topic gevolgd maar ivm de helmkwestie heb ik net dezelfde menging over het verplichten van beschermende kledij op de moto etc:
Doe je je helm op dan heb je je voorzorgsmaatregelen genomen en moet je verzekering dekken, indien je geen helm wenst te dragen draai je zelf op voor de kosten.
Natuurlijk, waar trek je de lijn want binnenkort moeten we een michelin-pak op de fiets aandoen...
Ongehoord gedrag
Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
Re: Ongehoord gedrag
Kefke, die ondoordachte redenering is al ne keer aan bod gekomen.Kefke wrote:
Doe je je helm op dan heb je je voorzorgsmaatregelen genomen en moet je verzekering dekken, indien je geen helm wenst te dragen draai je zelf op voor de kosten.
Ga je dan vanaf nu ook alle rokers hun eigen kosten laten betalen als ze longkanker krijgen?
- phille
- Mountainbiker
neen maar als je roker bent heeft dit alvast impact op heel wat andere contracten die je aangaat (ook al zou het niet mogen)kawa wrote:Ga je dan vanaf nu ook alle rokers hun eigen kosten laten betalen als ze longkanker krijgen?
- phille
- Mountainbiker
opgepast met die lijn : een zwaarlijvige kiest in veel gevallen niet voor zwaarlijfigheidkawa wrote:Ge moogt alle redenen aanhalen die je wilt om de verplichting van een helm te promoten, maar laat aub de ziekenkas erbuiten.
- of ga je het roken ook maar verbieden?
- zwaarlijvigen extra laten betalen?
- gevaarlijke sporten verbieden?
gevaarlijke sporten : bij de meeste gevaarlijke sporten draag je een helm en is de verzekering navenant, onzen oudste doet aan parcours lidgeld valt mee, verzekering valt tegen ...
zoals eerder gezegd : roken is een probleemgeval, de lobby omtrent is zeer zwaar en zal er alles aan doen om het roken aanvaardbaar te houden. De houding van de regering is al die jaren te betreuren, ipv de bevolking te beschermen laat mijn geleidelijk begaan, neen straffer de roker word gewoon telkens in de val gelokt door amper de accijnzen aan te passen. Op 20 jaar tijd is een pakje sigaretten van 1eur naar 5eur gegaan. Doe zoals in scandinavie BAM direct 25eur betalen voor een pakske, why not ? De inductrie zal eronder lijden maar de tax inkomsten niet, als je 1 roker houd en 4 stoppen dan zal die ene de tax van de 4 andere betalen (snap je)
van alle mensen die ik heb gesproken en die iets hebben voorgehad met de mtb zeggen : een sjans dat ik een helm op had, veel mensen beseffen gewoon niet dat een helm dragen echt een aanrader is.kawa wrote:En wat da vingerke-gewijs naar die lefgozers zonder helm betreft. Leven en laten leven... zo moeilijk is dat toch nie?
Je houding verontrust me, en is enkel te verklaren als : laissez faire laissez passer, het makkelijkste voor jouw en ga dan maar je handen wassen in onschuld ... is m.i. geen goed beleid, iedereen zijn goesting laten doen op een autostrade is nu eenmaal gevaarlijk ... je moet soms regels maken en mensen overhalen om het toch te doen, dommeriken gaan er altijd zijn.
Klopt.phille wrote:neen maar als je roker bent heeft dit alvast impact op heel wat andere contracten die je aangaat (ook al zou het niet mogen)kawa wrote:Ga je dan vanaf nu ook alle rokers hun eigen kosten laten betalen als ze longkanker krijgen?
Bij een levensverzekering vragen ze of je rookt. Het antwoord hierop zal het bedrag van de polis beïnvloeden.
Maar bij een ziekte die het gevolg is van het roken, daar is (gelukkig) geen beperking in tussenkomst van de ziekekas. Het zou maar erg zijn.
Helm of geen helm bij een valpartij mag op zich ook geen verschil geven bij de verzorging van een kwetsuur.
Maak je geen zorgen. Dat is op komst.phille wrote:neen maar als je roker bent heeft dit alvast impact op heel wat andere contracten die je aangaat (ook al zou het niet mogen)kawa wrote:Ga je dan vanaf nu ook alle rokers hun eigen kosten laten betalen als ze longkanker krijgen?
phille wrote:van alle mensen die ik heb gesproken en die iets hebben voorgehad met de mtb zeggen : een sjans dat ik een helm op had, veel mensen beseffen gewoon niet dat een helm dragen echt een aanrader is.kawa wrote:En wat da vingerke-gewijs naar die lefgozers zonder helm betreft. Leven en laten leven... zo moeilijk is dat toch nie?
Je houding verontrust me, en is enkel te verklaren als : laissez faire laissez passer, het makkelijkste voor jouw en ga dan maar je handen wassen in onschuld ... is m.i. geen goed beleid, iedereen zijn goesting laten doen op een autostrade is nu eenmaal gevaarlijk ... je moet soms regels maken en mensen overhalen om het toch te doen, dommeriken gaan er altijd zijn.
Ge moet da ook eens langs een andere kant bekijken.
Als je alle risco's wil gaan vermijden door alles te gaan verplichten, in wat voor een wereld leven we dan?
Ik weet dat een helm een aanrader is, maar we moeten ook niet overdrijven.
Als we achter een helmverplichting staan... hoe gaan ze dat in een wettekst gieten denk je?
Straks zijn we verplicht een helm te dragen op de fiets. Stel u eens voor dat je een helm moet dragen als je met je fiets naar de bakker rijdt?
Laat de mensen aub nog een beetje vrije keuze, we worden al genoeg regels opgelegd.
Ik draag ook altijd ne helm als ik met de MTB op pad ben. In de winter tijdens rustige wegritjes zal ik sneller een muts opzetten ipv een helm.
Ben ik zo onstabiel dat ik tegen 25km/h zomaar ga omvallen? Ik denk het niet.
Ja, als ik door een wagen gegrepen wordt en ja, als ik door een uitwijkmaneuver zou vallen gaat een helm mij kunnen helpen, maar goed, ge kunt u niet tegen ALLES beschermen ook nie he.
Op de stadsfiets zie ik het nut er niet van in. En ik zou dan ook, bij een helmplicht op de fiets, m'n stadsfiets onmiddellijk verkopen. Dan ga ik wel met de auto naar de bakker.
Helmplicht in sommige gevallen? Ja. Voor deelname aan toertochten of wedstrijden mag dat van mij part. Voor groepen wielertoeristen mag het van mij ook. Kinderen mogen van mij ook een helm dragen.
Maar omdat het net zo moeilijk is om een lijn te trekken zou ik liever geen verplichting zien. Een beetje gezond verstand zal ook wel goed zijn zeker?
Ik vind gewoon dat vingerke-gewijs belachelijk.
Momenteel is niemand verplicht om een helm te dragen.
Simpel hoor : alle fietsen met klikpedalen of riempjes (voor de ouderen die daar nog mee rijden.kawa wrote: Als we achter een helmverplichting staan... hoe gaan ze dat in een wettekst gieten denk je?
Helmplicht in sommige gevallen? Ja. Voor deelname aan toertochten of wedstrijden mag dat van mij part. Voor groepen wielertoeristen mag het van mij ook. Kinderen mogen van mij ook een helm dragen.kawa wrote:Ik draag ook altijd ne helm als ik met de MTB op pad ben. In de winter tijdens rustige wegritjes zal ik sneller een muts opzetten ipv een helm.
Ben ik zo onstabiel dat ik tegen 25km/h zomaar ga omvallen? Ik denk het niet.
Op de stadsfiets zie ik het nut er niet van in. En ik zou dan ook, bij een helmplicht op de fiets, m'n stadsfiets onmiddellijk verkopen. Dan ga ik wel met de auto naar de bakker.
[/quote]
Zelfs bij traag fietsen kan je je hoofd veel ernstiger verwonden dan je denkt.
Ik ben ook geen voorstander van algemene helmplicht, want dan stoppen er gegarandeerd veel mensen met fietsen, en dat mag nooit de bedoeling zijn.
Nogmaals, je moet helmpicht gradueel aanpakken. Eerst de jeugd. Die worden dat om de lange duur zo gewoon, dat ze altijd de helm opzetten. En ook de mensen met klikpedalen verplichten. Hoe jammer dat ook moge zijn voor sommige mensen. Denk vooral nooit dat je jouw niet kan overkomen. Ik heb er al een pak zo gehoord die bij ons op spoed worden binnengebracht. En wees maar zeker dat de meesten, zo niet allemaal, de volgende keer wel een helm dragen.
We hebben in onze eigen (fiets) vriendkring iemand die zonde helm gevallen is. Fietsen zal, kan en mag hij nooit meer. Ook een auto besturen is uit de boze. Van tijd tot tijd herkent hij niemand meer. Woede aanvallen zijn ook een deel van zijn leven geworden. Vraag maar eens aan zijn vrouw, kinderen en familie hoe zwaar dit is. En allemaal omdat hij geen helm wou dragen. Is dat niet jammer? Met een helm zou hij misschien hetzelfde ongeval gehad hebben, maar hij zou er stukken beter uitgekomen zijn.
Ik heb ooit een val gemaakt aan relatief trage snelheid, maar was o zo blij dat ik die verdomde pot op mijne kop had staan. Ik zag alle sterren van de hemel voor me, maar na een dikke 5 minuten kon ik weer verder. De schaafwonden aan mijn arm nam ik er voor lief bij.
Kawa ,
neem dit nu niet te persoonlijk op , maar .
Als er regeltjes en wetten aan te pas komen sta jij te steigeren .
Gelijk heb je , maar als jij je er dan zo aan ergert , wie is uw werkgever ?
mutske scheef ..........ballen ,
te laat binnen ..........ballen ,
niet groeten.............ballen ,
kledij niet in orde ......ballen ,
slapen op de wacht ....ballen ,
haar te lang..............ballen ,
hoe lang moet ik het lijstje maken ?
En daar hebt ge dan geen probleem mee ofwa ?
Raar .....................
neem dit nu niet te persoonlijk op , maar .
Als er regeltjes en wetten aan te pas komen sta jij te steigeren .
Gelijk heb je , maar als jij je er dan zo aan ergert , wie is uw werkgever ?
mutske scheef ..........ballen ,
te laat binnen ..........ballen ,
niet groeten.............ballen ,
kledij niet in orde ......ballen ,
slapen op de wacht ....ballen ,
haar te lang..............ballen ,
hoe lang moet ik het lijstje maken ?
En daar hebt ge dan geen probleem mee ofwa ?
Raar .....................