Inschrijvingsgelden toertochten

Een bangelijke tocht gereden? Of juist niet! De bevoorrading of bepijling die ondermaats was. Laat het je collega bikers weten!
pareke
Mountainbiker

Re: Inschrijvingsgelden toertochten

Post by pareke »

Als je voor 5 euro 2 of 3 uur plezier kunt beleven mag je niet klagen denk ik
fredericdavid
Mountainbiker

Post by fredericdavid »

Kijk, dit is een topic dat me eigenlijk plezier doet.
Het feit dat dergelijke zaken openbaar besproken (kunnen) worden, is op zich al mooi.
Ik ben op Mountainbike.be eerder een volger/lezer dan een actieve poster,
maar dit topic ligt me vrij nauw aan het hart.

Als organisator van de http://www.verada-follens-classic.be voor wielertoeristen (op de weg), is dit een onderwerp waar wij zelf ook elk jaar mee in contact komen.

Ik probeer mijn post wat te structureren en baseer me op mijn gegevens, maar ben ervan overtuigd dat het extrapoleerbaar is naar het mountainbikegegeven:

1. Vooreerst: de wielertoeristenpopulatie in Vlaanderen (en België) is GROOT.
Eigenlijk té groot.
Als organisatie kan je van bij de start een keuze maken en het prijs/kwaliteitsniveau dat je wenst te bereiken (en dus ook - om het zo oneerbiedig uit te drukken - uw 'klanten') gaan kiezen.
>> Wij zijn een organisatie die organisatorisch een limiet van ongeveer 4.500 deelnemers heeft.
In 3 jaar tijd zijn we gegroeid van 350 naar net geen 3.000 deelnemers, die weten waarom ze komen.

2. Prijs/kwaliteit zegt u?
Kwaliteit MOET de maatstaf zijn, wanneer je daar een hogere prijs aan wil koppelen
- ten opzichte van andere organisaties
- ten opzichte van je eigen organisatie in eerdere (goedkopere) edities

Uiteraard zijn er enkele fundamentele basics waar je moet aan voldoen,
maar extra's kan je als organisatie hopelijk nog zelf kiezen.
JA, wij kiezen als organisatie zélf om onze deelnemers een Guarana-energy boost aan te bieden langs het parcours volgend jaar, en JA, we investeren daar zelf in.

3. Organiseren KOST geld.
Veel geld.
De tijden van 'krijgen' zijn voorbij, of op z'n minst over hun top heen.
Elke gezonde mens die ietwat de actualiteit volgt ziet in dat de economische situatie niet meer is zoals jaren geleden.
Regels worden strenger, bedrijven worden angstiger, en vragen steeds meer return.

Ik spreek ten volle voor m'n eigen organisatie, wanneer ik zeg dat die:
- op poten wordt gezet vanaf midden augustus, om plaats te vinden op de 2e zondag van maart
- 100% (of 200% bij momenten) wordt gedragen door vrijwilligers. Bij ons zijn dat er volgend jaar 100. Om ter uwer dienst te staan, een ganse dag, en - als het mag - nadien ook eens een dikke vette, welverdiende DANKUWEL-receptie van ons als organisatiecomité te mogen meemaken. (en dat mag dan ook wat kosten)
- €10.000 KOST alvorens we kunnen van start gaan.
Indien dat écht gewenst is, kan ik een (ruw) kostenoverzichtje even online zetten, maar 14 toiletten, 23 seingevers, voor 2.500 man bevoorrading, 100 tshirts voor medewerkers (sponsors willen ook return), 150 gevaarborden komen er niet zomaar.

4. Winstbejag is een triestig modewoord
Winst omschrijven voor een zelfrespecterende organisatie is niet eenvoudig.
In ons huidig kostenplaatje voorzien wij eigen investeringen met centjes van vorig jaar,
om dit jaar NOG meer ten dienste te staan van de wielertoerist.

Ik sluit me overigens ab-so-luut aan bij eerdere posts, waarbij verwezen wordt naar pakweg een bezoek aan Kinepolis. Evenveel ontspanning, voor ongeveer een 3e van de tijd die je anders heerlijk vrij in de natuur kan doorbrengen, voor 9euro, en met wat meeval 5euro parking.

Ik wil overigens ze overigens niet tellen, de wielertoeristen die bij ons op zondag na het rijden van 55, 80 of 105km (elk) 3-4 Omers en een braadworst naar binnen spelen. Benieuwd hoevelen van hen dán zo nauwgezet naar de prijs kijken.

>> Wie snel wat reken- en telwerk voor zijn of haar rekening neemt (XYZ deelnemers alvorens €10.000 te hebben),
zal snel vaststellen dat 'winst' echt wel zeer beperkt is, en in veel gevallen dan nog eens opnieuw geïnvesteerd wordt.
>> Als je daarenboven dan nog moet 'leven' van je winsten zoals een NV dat doet (type Golazo), dan gooi je je rekenmachine best meteen (heel) ver weg.

5. Overleg
Ik werd afgelopen maand uitgenodigd door Grinta! magazine op een praatavond over "de toekomst van het wielertoerisme en meer specifiek de wielertoeristenkalender" met oa Golazo, VWB, mensen uit Nederland en 2 organisatoren.
Daar kreeg ik ook meer inzage in de manier van werken in Nederland
De stelling over deelnameprijs vs gebrachte kwaliteit die hier op het forum al verscheen kan absoluut kracht bijgezet worden.

>> Het resultaat van dat overleg verschijnt begin januari in het magazine.

6. Conclusie
Wees blij dat er voldoende enthousiastelingen zijn die dergelijke zaken WILLEN organiseren
Kies zélf wat je belangrijk vindt (fora, websites en flyers geven zeker voldoende info!)
Kies zélf wat je als 'kwaliteit' beschouwt
Kies zélf wat je deelnamebudget (en après budget) is
Geef elke organisatie die voldoet een faire kans
Geef constructieve feedback nadien aan de organisaties (fora zijn daar een goede manier voor)

Maar de kalender is toch ruim genoeg om elkeen zijn/haar gading te vinden?

Wij blijven in elk geval verder fietsen op de door ons ingeslagen weg, en zijn ervan overtuigd dat de deelnemers die mee op de kar springen het zich niet zullen beklagen, en waar voor hun cent(jes)en zullen krijgen.

Frederic
Verada-Follens Classic coördinator
Image
Pasta
Mountainbiker

Post by Pasta »

Japie carbon wrote:Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens afvraag waar het geld heengaat.
Wij gaan ieder jaar met de opbrengst van 2 evenementen, een weekend biken in d'ardennen. Volledig op kosten van de club.

:-"
frosti
Mountainbiker

Post by frosti »

De aanschafprijs van een goed MTB is al gauw 2000€ een uitrusting kleding enzv kost ook al snel 500€.
Ik begrijp niet dat je dan 5€ veel vindt om een rit mee te rijden.
Ik selecteer gewoon zelf en als een organisator te commercieel is dan ga ik er niet meer naar toe.
Langs de andere zijde begrijp ik ook niet dat de fiets-industrie niet meer investeert de ritten en de belangenbehartiging van het MTBen .
Door een overdreven lobby van een aantal “natuurliefhebbers” zijn een aantal toffe plaatsen verboden voor de MTB hier moet m.i. tegengas gegeven worden en dat kost geld denk ik dan.
Met groeten,

Frosti
Last edited by frosti on Sat 29 Dec 2012 22:51, edited 1 time in total.
Kefke
Mountainbiker

Post by Kefke »

Ik heb voorbije maandag voor het eerst een georganiseerde rit in Hechtel gereden en ik was erg aangenaam verrast! :-D

- Goede parkeerplaats voor de wagen
- Inschrijven (fiets zetten aan bewaakte parking) €5?
- Een super uitgestippelde route (amper op de baan gereden, prachtig in de bossen),
- Leuke sfeer onderweg (het was mijn eerste keer dus ik was niet de snelste en probeerde me aan de kant te zetten voor de snellere. Nergens gegrommel gehoord omdat ik te langzaam was)
- Aangenaam verrast aan de tussenstop met eten/drinken
- Er is een foto genomen! Ik moet wel nog zoeken waar die staat :-D
- Bike Wash waar VEEL volk stond, maar dat lag ook meer aan de mensen die blijkbaar grote winterkuis gingen doen ipv het grootste vuil eraf te spuiten om hem vanachter op de auto te monteren.
- Douche heb ik niet gebruikt wegens tijdgebrek, geen idee hoe die waren.
- Spontane gemotiveerde medewerkers!

Zelf heb ik geholpen aan auto-gerelateerde dingen in te richten en besef een beetje wat erbij komt kijken.

Ik vind dat wanneer er zoveel mensen helpen en je er zoveel voor terug krijgt dan wil ik die €5 wel betalen om die mensen te steunen en een super MTB rit te hebben.
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Kefke wrote:- Bike Wash waar VEEL volk stond, maar dat lag ook meer aan de mensen die blijkbaar grote winterkuis gingen doen ipv het grootste vuil eraf te spuiten om hem vanachter op de auto te monteren.
Niet iedereen heeft een fietsdrager :wink:
unitas
Mountainbiker

Post by unitas »

amaai wat een gezeik over lage inschrijvingsprijzen,

ga eens elders sporten fitness, squash, tennis

en kom dan eens klappen
Stevestrong
Mountainbiker

Post by Stevestrong »

We mogen blij zijn dat er elke week mensen die hun vrije tijd opofferen om ervoor te zorgen dat wij onze hobby mogen beoefenen.
Ik betaal met alle plezier 5 euro voor een mooie tocht.

Als op café de pintjes opgeslagen zijn van 2 eur naar 2,5 eur wordt daar dan ook zo moeilijk over gedaan? ik denk het niet ...
Johny Leoni
Mountainbiker

Post by Johny Leoni »

Man man, ik vind het een beetje zielig over zogezegd hoge inschrijfgelden te klagen. Respectloos tegenover alle vrijwilligers die zich inzetten om de biker een mooie tocht te bezorgen. En ik vind het niet meer dan normaal dat de organisatoren er wat aan verdienen. Sorry, een discussie over 1 of 2 euro meer vind ik te gek voor woorden.

Ge kunt ook alle bloso routes afschuimen, gratis en voor niets!
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

En toch vind ik het maar raar dat iedereen zonder morren (en riskeer niet te klagen over de prijs want dan ben je een zeurpiet) 5 euro neerlegt voor een toertocht.
Ik heb vroeger ook in het bestuur van een club gezeten en ik weet wat het kost, en wat het opbrengt.
En destijds was het inschrijvingsgeld een stuk minder.

Op sommige toertochten betaal ik met plezier mijn entreegeld (zonhoven bv) en rij ik met een smile van begin tot eind,
andere tochten zijn in mijn ogen geen euro waard, 90% bloso route, droog koekske en 'sportdrank' 6x teveel aangelengd.
Maar misschien ben ik wel een zeur, en zeer zeker ben ik verwend qua parcours.
Post Reply