29" of 26" voor beginner (lang)

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
rho
Mountainbiker

29" of 26" voor beginner (lang)

Post by rho »

Ik ben hier al een tijdje lid en heb al ooit geïnformeerd naar een MTB, maar de aankoop is er nooit van gekomen. Ik zit namelijk in een redelijk moeilijke medische situatie en op dat moment ging het echt niet om te gaan MTBen.
Of het nu wel gaat is nog maar de vraag en dus ga ik mijn budget wel wat laten zakken, om geen zotte kosten te doen aan een fiets die ik nauwelijks zal gebruiken. En als het wel prima meevalt kan ik altijd nog wat upgraden.

De keuze van de fiets zal dus voor een groot deel afhangen van de kwaliteit van de vork en het frame. Die zijn namelijk het duurste om later te vervangen.
Een groep kost ook het nodige maar die hoef je niet helemaal in 1 keer te vervangen.

Ik ben al in enkele LBSs geweest om me wat te informeren wat de nieuwste modellen betreft en de opmars van de 29" modellen te bekijken.

Nu heb ik als referentie 2 modellen gekozen. Deze fietsen staan me best wel aan dus lijkt het me handig om te gaan vergelijken met andere fietsen die in dezelfde categorie vallen (prijs/kwaliteit). Maar ze mogen zeker niet duurder worden.

De eerste is een 29-er van Cube.
LTD 29
De LTD Pro 26 is ook interessant ,maar ik ken de kwaliteit van die Manitou vork niet en de rest van de montage lijkt ook net ietsje minder.
Daarnaast keek ik naar de Trek Elite 8.5.

Mijn bedenkingen bij een 29-er zijn:
Mijn conditie is ERG slecht en is heel moeilijk beter te krijgen. (een indicatie: mijn rust-pols ligt rond de 80bpm als ik wel aan sport doe, wat al enkele jaren gelden is) Een 29-er heeft vooral bij lange rechte stukken, afdalingen en klimmen voordelen. Maar echt lange ritten en veel klimmen en dalen gaat met mijn conditie niet lukken.
Mijn (eerste) ritten gaan vooral verharde weg + veldwegen bevatten. Misschien dat een 29-er dan juist goed van pas komt?
Een bijkomend argument voor een 26" is dat mijn lengte niet spectaculair is. Totaal bedraagt die 174cm en de benen zouden slechts 81,8cm zijn. Esthetisch zou een 29" misschien niet zo super zijn dan.

Als iemand leuke alternatieven voor mijn 2 referenties lees ik het graag.
vtteddy
Mountainbiker

Re: 29" of 26" voor beginner (lang)

Post by vtteddy »

Hallo, ik zie niet in waarom dat niet esthetisch zou zijn . Ik zelf ben ook maar 1m74 en binnenbeenlengte is 81cm. Rij reeds meer dan een jaar op een 29er , maat M.
Zowel een hardtrail als een fully mtb-fiets , beide 29ers.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Welke 29er HT heb je en heb je vroeger ook opeen 26" gereden?
vtteddy
Mountainbiker

Post by vtteddy »

Hallo , inderdaad heb ik vroeger op een 26er gereden ( fully's) En sinds meer dan een jaar rij ik op ne cannondale . Een flash 29er alu 1 en ne scalpel 29er 3. Pracht van mtb's.
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Hoe langer ik zoek op websites en prijzen vergelijk, hoe meer ik het idee krijg dat er niet echte deals meer te vinden zijn. Je krijgt voor een bepaald bedrag +/- €50 zowat bij elk merk een zeer vergelijkbare fiets. Je kan bijna zeggen:"ik koop degene die ik het mooiste vind" en je hebt een fiets die afgemonteerd is met identiek het gene je bij 75% van de andere merken ook zou krijgen.
Bij de overige 25% moet je nog net een €100 extra neertellen om de naam te mogen dragen op het frame.
Dus, tot nu toe concludeer ik: Bij welke LBS krijg ik de beste voorwaarden? En daar kies ik een leuke fiets.
Zijn jullie het hier mee eens?

Nog een bijkomend vraagje: Wat zijn de solden-periodes in de fietsenverkoop? Ik ben namelijk niet heel erg gehaast. En als ik 2 maanden moet wachten om ofwel wat geld uit te sparen (en in extra fietsmateriaal te steken :) ) of een modelletje hoger kan kopen voor hetzelfde geld, wil ik best wel mijn geduld oefenen.
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

Vanaf september beginnen de MTB solden...

Veel gaat een LBS niet kunnen doen: hij is een lijfeigene van de fabrikanten. Zij dicteren de wet. Wanneer een LBS buiten de lijntjes kleurt, speelt 'm 't merk kwijt.

Al eens gedacht aan een Rockrider van Decathlon? Prijs-kwaliteit moeilijk te evenaren. Alleen is de restwaarde niet je dat...

Ik heb een Rockrider 8.1 (Sram X7 afgemonteerd) die van eigenaar mag wisselen. Frame XL.
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

eens wat fietsenmakers afgaan in de buurt hé :wink:
stom vraag, gebruik je die nickname al lang( heel lang)?
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Ik moet hoogstens een M hebben denk ik, met een binnenbeen lengte van net geen 82cm. ;)
Ik ben de locale LBSs aan het aflopen. Alleen zijn de meeste gesloten op 25 en 26 december. ;)

Ik gebruik die nickname al jaren (op andere fora).
G-m@n.
Mountainbiker

Post by G-m@n. »

dacht het wel, vroeger kwam ik je ooit tegen op carstyling.net, je was toen toch ook met muziek bezig of vergis ik mij.

Bocholt bikeshop heeft merida's die zijn schappelijk van prijs :wink:
rho
Mountainbiker

Post by rho »

Yep, dat ben ik. :-)

Morgen of vrijdag ga ik in Bocholt kijken. Ik had vandaag willen gaan maar ze namen de telefoon niet op, dus ik denk dat ze dicht waren.

Ze hebben blijkbaar ook een Orbea aan een mooie prijs.
Post Reply