xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
I cannondale myself.
Mountainbiker

xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Post by I cannondale myself. »

Beste mede boscrossers,

Ik zou graag jullie advies willen voor het volgende.
Ik heb een Flash 29 er met daarop Sram 2x10 (X0/X9)

Wat zou de winst zijn ( buiten het gewicht) als ik het nieuwe systeem XX1 op mijn fiets zou monteren.

Thks alvast.
Samuel
Mountainbiker

Re: xx1 vs 2x10 (X0-X9)

Post by Samuel »

Winst: je moet niet meer schakelen op je voorderailleur. Maakt minder lawaai door kleine aanpassingen aan wieltjes id derailleur, ketting, tandwielen...
Nadeel: Cassette kost een fortuin: 319 euro voor iets wat je elk jaar vervangt. De hele groep kost 1090 euro (zonder remmen) Alle prijzen zijn postorder, in de winkel betaal je meer.
Body van je bestaande achterwiel moet vervangen worden. Past niet meer op een gewone body.
Als je naar de Ardennen gaat zal je een ander voorblad moeten steken dan wanneer je aan de kust rijdt. Dit is perfect als je wedstrijden rijdt maar voor dag dagelijks gebruik lijkt het mij geen goed idee.
Ik dacht dat ik deze zomer een interview las met Jose Hermida waarin hij zei: "Trainen kan je best doen met 2x10, wedstrijd met 1x11" (O2Bikers) Maar zou dat even moeten opzoeken om te dubbelchecken.
Heeft hier iemand een 1x11 ? Zou graag ervaring lezen.
I cannondale myself.
Mountainbiker

Post by I cannondale myself. »

Dank U voor de feedback, helder.
Er zijn wat Nederlanders die XX1 aangekocht hebben, en hun bevindingen op het forum melden. Zelf hecht ik daar niet zoveel waarden aan. Het is al snel alleen maar pro XX1, en dus niet representatief.

Ik ben eens gaan rekenen maar volgens mij kom je wat versnelling tekort tov 2*10.
Bij 2*10 gebruik je een versnelling of 14. Het bereik (overbrengingsvehoudingen ) bij een cassette 11/36 en 38/24 voorbladen loopt van 3,54 tot 0,72. Bij 1*11 is dit bij een cassette 10/42 (er is maar een smaak) en 34 voorblad dit maar 3,4 tot 0,8. Bij 1*11 kun je welliswaar het voorblad wisselen maar dit kan ook op de 2*10 uitrusting.
Het komt er op neer dat bij een pendaaltempo van zeg, 85 omwentelingen ik op de 2*10 tussen de 41 en 8,3 km/uur kan rijden en dit over 14 versnellingen kan verdelen. In de 1*11 uitrusting is dit dan 39,3 en 9,3 km/uur.
Mijn theoretische conclusie is dus dat ik minder bereik heb verdeeld over minder versnellingen.
Klopt dit? Dit wil dus ook zeggen dat het vooblad bewust vooruit gekozen moet worden. Wat niet niet altijd kan.

Nu liggen theorie en praktijk vaak een heel eind uit elkaar.
Voor mensen die wedstijd gericht zijn en letten op gewicht en schakelgemak kan ik met het goed voorstellen.
Maar voor een sportievelingen? Hoe ga je om met slijtage ketting en tandwielen? Zomaar een ander voorblad steken is dan niet zo 123 zo simpel Of?

Gegroet I Cannondale myself
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Ik heb het een bekeken en ik vind het best wel een interessante groep, die XX1.
Het bereik is kleiner dan bij een 2x10, ongeveer 1 versnelling zoals je zelf al had uitgerekend, maar wanneer heb je zo'n groot bereik echt nodig? Het lijkt me zo dat je het tandblad vooraan kiest in functie van wat het kleinste verzet is wat je nodig hebt voor het terrein dat je gaat rijden. Bijvoorbeeld in de Ardennen zou ik opteren voor 28T, je mist dan tov 2X10 enkel je 38 of 39 x 11, maar wanneer gebruik je dat verzet? Enkel misschien voor het bijtrappen in een (asfalt)afdaling. Enkel die hard wedstrijdrijders hebben dus dat verzet 'nodig' lijkt me, voor gewone sportievelingen is dat verzet overbodig.
Het vervangen van zo'n tandblad zou (zelf wel nog niet in praktijk gedaan) makkelijk gaan bij een XX1, je dient er niet eens de crank voor af te nemen.

Moest ik zo'n XX1 groep bestellen, dan zou ik enkel een 28T erbij nemen voor Ardennenmarathons, Roc d'Azur, ... en de 32T houden voor in de buurt te rijden. Voorlopig wacht ik nog af wat de reactie's zijn van de 'early adopters' want ik heb dit jaar een XX groep gekocht die mij prima bevalt dus echt nodig heb ik die XX1 niet.
fucalot
Mountainbiker
Location: 2 chinezen (blacky & roadblacky),salsa horsethief, niner bsb rdo

Post by fucalot »

Voor de gewone sportieveling volstaat 1 op 10. Met de keuze uit 2 verschillende voorbladen, 1 voor de vlakkere toerkes, 1 voor de bergskes. Voordeel met xx1 is het niet nodig zijn van een kettinggeleider en het iets grotere bereik, dus 1 tandwiel vooraan moet voldoen in alle gevallen, zeker met een 10-42 cassette. Met 1 op 10 volstaat een 11-36 cassette.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Hoe zit dat met die 'body'? Ik zie op bike components dat enkel dt swiss zo 1 heeft?
Kristof Huyck
Mountainbiker

Post by Kristof Huyck »

Dacuba wrote:Hoe zit dat met die 'body'? Ik zie op bike components dat enkel dt swiss zo 1 heeft?
Ze hebben enkel DT-Swiss betrokken bij de ontwikkeling van XX1, pas toen Sram de specificaties vrij gaf hebben de andere fabricanten hun body's kunnen beginnen ontwikkelen... Ik dacht dat Hope ondertussen hun XX1 body al op de markt had. American Classic zou midden februari leverbaar zijn.
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Ah ok. Ik zie zo'n XX1 groepke ook wel zitten, alleen zal ik waarschijnlijk mijn wielen ook moeten veranderen (shimano xt's) dus dat komt er dan ook bij... Ik kijk de kat uit de boom.
TopBike
Mountainbiker

Post by TopBike »

Wat de body's betreft zijn er momenteel voor sram (rize 60), DT swiss & hope beschikbaar.
Stan's komt ook met een body en die zouden wij midden januari geleverd krijgen.

Ikzelf ga in het marathonseizoen ook met XX1 rijden en ga het houden bij een 28T voorblad. Zoals hierboven reeds vermeld ga je enkel te kort komen in snelle afdalingen maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Het voorblad veranderen kan je zonder dat de crank moet gedemonteerd worden en kan dus snel gebeuren. Uiteraard moet hier rekening gehouden worden met de slijtage van de ketting (als je één ketting zou gebruiken)
erwin.91
Mountainbiker

Post by erwin.91 »

IK heb mij alvast een XX1 groep besteld, wat het vervangen van het voorste ketting blad betrefd zou dit 4 vijzen los een ander blad en terug vast dus ik schat dat dit amper 5min werk is;

Bij mij word de groep gemonteerd op een Niner Jet 9 RDO,in eerste instantie ga ik eens zien wat het geeft met den 32 vooraan maar naar de ardenne toe zal ik warschijnlijk zakken naar 30 of 28 tanden.
Dat ik op snelle afdalingen niet kan bij trappen vind ik dan ook weer zo erg niet.
Om maar een voorbeeld te geven,deze zomer Grand raid Godefroid gereden en in een bepaalde afdaling (asfalt)
had ik een snelheid van 66.4km/h zonder bij te trappen, alle ik was bezig met bij te remmen.

Ik denk dat ik mijnen 2x10 niet zal missen :-)

Ah en nog iets, chainsuck da ga ik missen als kiespijn :-D
Post Reply