Ironbike 2012

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Diet
Mountainbiker
Location: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Re: Ironbike 2012

Post by Diet »

:-D , sounds nice met de zoef zoef over de bergen. Morgen inschrijven zè. Volgend jaar met 2 kindjes in huis... vrees ik ervoor.
Diet
Mountainbiker

Post by Diet »

voor zij die willen inschrijven... Hurry up, het is nu anderhalf uur vòòr het opgegeven startuur van de inschrijvingen en de goedkoopste price ranges zijn al uitverkocht. Die inschrijving loopt helemaal niet zoals het hoort. [-X
Alweer op zijn Italiaans... Ik twijfel eerlijk gezegd of ik er nu 800euro wil aan geven...
Stivie
Mountainbiker

Post by Stivie »

Wablief ? 800€ ?? Precies ook crisis in Italië.
Diet
Mountainbiker

Post by Diet »

eigenlijk 750 maar met de fee voor de veilige betaling kwam het bijna op 800. wel dag extra dit jaar #-o
uiteindelijk hebben ze de fout vanochtend wel rechtgezet en heb ik nog voor goeie 550 euro mijn ticket kunnen bemachtigen. ik kijk er naar uit. dit jaar niet opnieuw stivie?
Stivie
Mountainbiker

Post by Stivie »

Nee, vorig jaar moeten opgeven door knie. Het vele stappen is er teveel aan voor mij.
Jammer, want de sfeer zal ik missen. Succes !!!
Vino
Mountainbiker

Post by Vino »

Ik zie dat de top-3 met XTR IceTech remmen rijdt. Is dat bewust omwille van fading?
En merk je ook effectief verschil tov bijvoorbeeld Formula R1?
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Vino wrote:Ik zie dat de top-3 met XTR IceTech remmen rijdt. Is dat bewust omwille van fading?
En merk je ook effectief verschil tov bijvoorbeeld Formula R1?
Klopt.
Ondrej Fojtik (1e) de XTR race versie (zwart kapje), Milton (2e) en ik (3e) de XTR Trail versie (goud kapje).
Allen op XTR 180 mm ICE schijven én de remblokken met koelvinnen.

Geen ervaring met die Formularemmen, dus ook geen vergelijking.
XT scoort qua fading omzeggens gelijk met XTR, indien 180 mm ICE schijven en de blokken met koelvinnen worden toegepast.

Wél ervaring met de meeste types Hoperemmen (tech X2, M4). Die schieten bij dit soort parcours tekort (bij normale parcoursen OK).
De edities voordien reed ik met HS 33 op ceramic ² (merkelijk beter dan de oudere generatie ceramic van Mavic), ook en goede combi die geen last heeft van fading.
Nog een anekdote over editie 2011, toen Milton nog met KCNC remmen reed. In de afdaling van de Monte Bellino begint die ineens snelheid te nemen ... alsmaar harder en harder, kwam niet goed ... en roepen ... en stinkende remmen ... tot die uiteindelijk overkop ging en de bike in het droge struikgewas vloog, waarbij de droge bladeren in contact met de gloeiend hete remmen spontaan begonnen te branden ... ie was blij dat ik z'n fiets blustte :-).

Voor mij geen twijfel mogelijk: volgend jaar opnieuw met de XTR Trail remmen 180 mm.
De afdalingen zijn lang (bvb. dag 2 ga je van 3.000 m naar 300 m (!)).
Bovendien zijn de meeste afdalingen technisch én steil: tegen 5 km/h laaaaaaaange tijd afdalen zonder dat je pompend kan remmen (wegens té steil) is dodelijk voor schijfremmen ... .

Hier vind je wat tips van een Engelsman die dit jaar meereed: http://ironbiketips.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sommige tips zijn niet slecht.

Over de remmen (hij reed met Hope tech X2):
I didn’t even think about fitting bigger brakes to my bike beforehand, but will do next time. I just had race brakes on which had performed perfectly beforehand, but I got to the Alps and suffered from overheating, brake fade, the works.

Enne, is het geen tijd voor een topic 2013 :-) ?
Vino
Mountainbiker

Post by Vino »

Merci voor de uitleg!

180mm schijven wou ik sowieso doen. Maar misschien toch eens uitkijken voor een XTR setje met XT 6gaats schijven. Van de Formula's ben ik heel tevreden maar ik wil met het juiste materiaal aan de start staan.
Magura wrote:Enne, is het geen tijd voor een topic 2013 :-) ?
Ok, als ik nog wat goede raad nodig heb --> nieuw topic 8)
Post Reply