moeilijke keuzes maken voor een beginner

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
JohnathanDoe
Mountainbiker

moeilijke keuzes maken voor een beginner

Post by JohnathanDoe »

Hallo mensen..ik ben john en woon binnenkort in Oostende en heb een nieuwe mtb/ atb gekocht..Merida crossway xt edition gent. ik heb deze bike onlangs aangekocht. ik heb ca 30 jr niet gefietst..hou niet eens van fietsen maar ben van plan het nieuwe jaar te gaan wijten aan een nieuwe levensstyle. heb diabetes en moet gaan bewegen en sporten. mijn partner had het geniale idee om te gaan fietsen en heb mezelf dus een mtb aangeschaft. ik moet zeggen nu ik mezelf steeds meer informeer via internet over de mogelijkheden en producten. raak ik wel steeds geïnteresseerder. helaas net als vele leken en beginners zie ik door het bos de bomen niet meer in verband met informatie over mtb/ atb bikes en accesoires. heb nu dus de fiets, moet nog een helm kopen. winter kleding. vandaag een jas gekocht van Agu (winddicht/ water afstotend), wil binnenkort nog een tight long aankopen voor de winter. welk merk/ type??? ben aan het zoeken. wat ik ook nog nodig heb is voor en achter verlichting. hoor van veel verschillende 'speciaalzaken' verschillende antwoorden. lees op het internet en forums, verschillende revieuws en gebruikers ervaringen. wordt er ook niet echt veel wijzer van. ben in al wat speciaalzaken wezen kijken maar idem. veel mensen hebben het over een voorverlichting en helm verlichting. wat ga ik in het begin doen op de fiets?? ik ga door de duinen fietsen, omgeving verkennen,in Oostende rondfietsen en boodschapske doen af en toe. ben beginnende en zal niet vele km gaan maken denk ik nog. (conditie rustig opbouwen). heb al zolang niet meer gefietst dus eerst maar effe wennen. zou wel graag over het strand fietsen van de winter...lekker van de zeelucht genieten, rust op het strand...maar omdat de dagen kort zijn en het snel donker is en langer donker...denk dat ik dan toch maar verlichting moet gaan kopen. ik lees dat een verlichting op de helm 'beter' is dan een verlichting op de fiets?? voordelen/ nadelen?ik heb geen vast budget...geen honderden euro's eigenlijk. met de informatie die ik heb verkregen door verschillende kanalen, ben ik een 'lijstje' gaan maken van ik denk dat ik het beste kan gaan kopen.- een voor en achter verlichting- verlichting met accu- een verlichting 'hoeft echt niet de duurste te zijn, liever andersom' maar wil kwalitatief gezien een hele goedeverlichting waar ik jaren mee kan gaan doen. en niet dat ik over een jaar 'weer een andere verlichting' moet gaan kopen omdat deze gewoon klote is.- een verkoper vertelde me over Magicshine, Cateye en Sigma. ??- in het begin 'zie hierboven beschreven', zal ik nog geen lange tochten maken en / of wilde tochten in het bos. eerste rustig wennen aan het fietsen en omgeving verkennen. fietsen op verharde wegen (door duinen en omgeving Oostende). als mijn conditie stuk beter is en ben afgevallen, misschien over een jaar ofzo...wil ik best eens wildere tochten gaan maken of het bos in. misschien aansluiten bij een leuke mtb/ atb club in de omgeving. trainingen gaan volgen ofzo. toertochten meedoen. - zat te denken aan een verlichting die ik 'nu op dit moment' voor op de fiets kan plaatsen (en afhalen) en later misschien op de helm?? of juist andersom?wat zeggen jullie ervarings deskundigen?
eL Tee
Mountainbiker

Re: moeilijke keuzes maken voor een beginner

Post by eL Tee »

WTMTR

ofte

Way Too Much To Read
Jos met zijn bike
Mountainbiker

Post by Jos met zijn bike »

Een helm zeg ik u, een helm...
Rob H
Mountainbiker

Post by Rob H »

Hey John, het is eigenlijk allemaal heel erg persoonlijk. Qua kledij, ik heb een lange broek van Agu, eentje met bretellen. Deze zit zeer fijn, heeft al flink afgezien en is nog als nieuw. In de Decathlon kan je zulke broeken ook wel goedkoper vinden, dat is misschien wel meer dan genoeg voor jouw doeleinden en dan kan je volgend jaar nog zien als je wat afgevallen bent, dan zul je misschien wel een andere maat nodig hebben.

Over verlichting, ik heb een normaal fietslampje achteraan, zo'n rood ovaal ding. Deze zijn voortaan wel een pak beter dan vroeger, met meer en fellere lichtjes. De 'flikkerprogramma's' zijn ook een stuk beter en je valt gegarandeerd op met zoiets in het donker. Vooraan heb ik een witte ledlamp, eentje waar je toch wel wat bereik mee hebt en ook zichtbaar is langs de zijkant. Dit setje heeft mij 18 euro gekost en ik heb er nog geen last mee gehad.
Post Reply