Hulp nodig mbt een mountainbike

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
seedje
Mountainbiker

Hulp nodig mbt een mountainbike

Post by seedje »

Hallo,

Ik heb me zonet geregistreerd en zou graag wat tips van jullie willen.

Even wat uitleg.

Op het gebied van mountainbikes ben ik nieuw. Wel ben ik gewend om veel en ver te fietsen. Dagelijkse 35km ivm met mijn werk. In de weekends kan dit oplopen tot 50km per dag. Momenteel rijd ik met een gewone fiets (wel met nieuwe versnellingen en tandwiel, die zeer zwaar kan gezet worden). Welke bikes zouden jullie mij eventueel aanraden.

Ik ben 1m90 en weeg 90kg, naast het fietsen doe ik ook aan bodybuilding. Ik zet mijn fietsen altijd op hoge versnelling en tandwiel.

Budget is zo rond de 1000, dit mag iets meer of minder zijn. Ik heb nog enkele belangrijke uitgaven dus, een heel hoog budget kan ik er niet voor uittrekken. Wel wil ik natuurlijk een degelijke fiets die tegen een stootje kan .

Na al wat rondgelezen te hebben, heb ik volgende al wat vergaard.

Frame: XL, want ik ben 1m90. Maar ik las dat je bij een mountainbike liever iets te klein dan te groot neemt. Dus zou L dan voldoende zijn of geniet XL toch de voorkeur? Aluminium, aangezien het voor recreatief gebruik is, zal die paar kilo niet veel uitmaken

Wielgrootte: 29 inch. Want tijdens de week rijd ik enkel op de baan. Ik zou hierdoor dus meer baat bij hebben, doordat ik dan meer kracht en snelheid genereer.

Frame: Hardtail. Zou dit genoeg zijn? Of dan toch full suspension? Tijdens de week rijd ik op de baan. Tijdens het weekend zou ik dan graag door het bos fietsen. Dus veel hobbels (over boomstronken rijden, kasseien, kleine heuveltjes). Van uphill en downhill kan je denk ik hier niet spreken.

Remmen: V-brakes zouden voldoende zijn.

Binnenbeenlengte: +-95cm.

Ik ga binnenkort enkele fietswinkels in de buurt bezoeken en ben al heel wat op het internet aan het rondneuzen. En ik vroeg me af of je nog tips hebben waar ik op moet letten (in mijn geval).

Zijn er enkele merken of fietsen die jullie me aanraden?

En ik twijfel nog tussen hardtail en full suspension. Ik heb begrepen dat je voor dezelfde prijs een betere hardtail hebt. Maar ik wil tijdens mijn tochten door het bos natuurlijk wel comfortabel kunnen fietsen. Dus een hardtail voor mijn doel? Of rondkijken voor een 2de hands fully?

Alvast bedankt.

Een vriend raadde me een bull tirone aan. (Uit 2011 voor de verminderde prijs van 1250). Normale prijs 2600.

Specs:
Bulls tirone 2011 model met volledige XT groep en titanium frame
Volledige XT groep ,rock shox reba vering ,top titanium frame
joske77
Mountainbiker

Re: Hulp nodig mbt een mountainbike

Post by joske77 »

29er hardtail is comfortabeler dan een 26'er hardtail volgens velen hier, dus ik veronderstel dat je hiermee wel verder kan, zeker voor het gebruik dat je beschrijft, mede omdat deze fietsen lichter zijn dan een Fully.

over merken is het een persoonlijke kwestie, gewoon proefritten gaan doen en onderhandelen om het meeste waar voor je geld te krijgen natuurlijk...

veel succes bij je zoektocht
David28
Mountainbiker

Post by David28 »

Ben net terug begonnen met MTB op de weg voornamelijk en heb 2 weken geleden de knoop doorgehakt en de Cube LTD PRO 29" (2013) aangeschaft (1150 euro).
Op dit moment fiets ik 30 km door de week (moet nog kunnen werken :)) en op zondag 60 km, en zal natuurlijk oplopen dmv opbouwen conditie.

Het verschil met een 26-er waar ik jaren ervoor mee heb gereden is er wel in het voordeel van de 29-er maar dat is mijn persoonlijke mening.

Image
seedje
Mountainbiker

Post by seedje »

Bedankt voor jullie antwoorden.

De zoektocht gaat verder. Teveel mooie bikes en te weinig geld :-D .
chundo
Mountainbiker

Post by chundo »

dit is ook een mooie voor 1100 euro
Last edited by chundo on Tue 30 Jul 2013 15:24, edited 1 time in total.
seedje
Mountainbiker

Post by seedje »

De Cube LTD zie er goed uit. Maar is er dan een groot verschil tussen de CC en de PRO?

En wat vinden jullie van deze?
http://www.12gobiking.nl/29er_650b/full ... nbike_2012" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik twijfel nog steeds tussen fully en hardtail. Omdat ik niet bij elke boomstronk of kuil, mezelf weer goed op het zadel wil moeten positioneren.
l.a
Mountainbiker

Post by l.a »

seedje wrote:De Cube LTD zie er goed uit. Maar is er dan een groot verschil tussen de CC en de PRO?

En wat vinden jullie van deze?
http://www.12gobiking.nl/29er_650b/full ... nbike_2012" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik twijfel nog steeds tussen fully en hardtail. Omdat ik niet bij elke boomstronk of kuil, mezelf weer goed op het zadel wil moeten positioneren.
:lol: en ne fully verhelpt da probleem?
locust
Mountainbiker

Post by locust »

tweedehands hier op het forum kan je gemakkelijk een goede fiets kopen.
Als je die bulls voor1250€ kan hebben zou ik niet twijfelen, dat is een goed fietsje en een erg goede prijs.
Volledige XT groep dus dat gaat niet al te snel slijten en lang goed blijven werken.
Reba vork is een heel goede prijs/kwaliteitsvork
Titanium frame=comfort en je moet je geen zorgen maken over krassen

Aan de andere bikes vind ik altijd wel iets dat wat minder is: de scott heeft nu geen super vork en een mindere afmontage, de cube die gepresenteerd is heeft nog deore onderdelen.
Ik zou voor je budget kijken naar minstens volledig SLX/XT of SRAM X7/X9, een RS reba vork of beter.

Kijk zeker ook eens 2ehands hier op het forum, heel wat mensen verkopen nu goede 26" fietsen. Hier zijn mooie deals te doen en er is niets mis met een 26".

Verder zou ik enkel een fully overwegen als je echt problemen hebt met de rug, een hardtail rijdt comfortabel genoeg en voor een goede fully kan je best een iets hoger budget neerleggen. 26" of 29": elk heeft wat voor en nadelen. 29" is vergevingsgezinder, rijdt soepeler over hindernissen en is comfortabeler. 26" is vinniger, trekt wat beter op en stuurt gemakkelijker maar alles hangt af van je niveau en stuurkunsten. Als ik naar je grote kijk dan zou een 29" geen slecht idee zijn.
Post Reply