Duurtraining doen op MTB of racer...

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Silverbol
Mountainbiker

Post by Silverbol »

Duurtraining doe ik ook met de mtb liefst met goei brede banden eronder :lol: . Altijd leuk als je dan een stuk op een jaagpad rijd en in het wiel van baanvlo's (liefst vrouwlijke rij je automatisch rapper) gaat hangen en ze je er proberen af te rijden. Haal je gemakkelijk km's aan 30km/h.

Het leuke eraan om dit ook te doen met een mtb is als je ergens een leuk stuk bos ziet of pad dat je kent pik je dit gewoon mee.
En met mtb banden erop die tubless liggen heb je ook geen last meer van lekrijden op de langere ritten .
Hoezo
Mountainbiker

Post by Hoezo »

Ik doe duur op racefiets..... Als het niet regent ed. Anders komt zoiezo de mtb van stal.

Ik wissel af na gelang zin, weer ed. En zo houd ik het voor mezelf wat leuk en blijft de honger naar fietsen groter. Denk wel dat km malen gemakkelijker gaat op racefiets als op Mtb ( langers duur opracer en hartslag makkelijker onder controle te houden). Met racefiets kan je zonder teveel moeite klassiekers rijden van 150 - 180 km , Met de Mtb rij je er max 100 ofzo.
Vroeger reed ik meer mtb dan racefiets. Maar heb ondervonden dat het malen van km ( op racefiets dus) zeker zijn vruchten afwerpt in het veld ( lees meer conditie , meer fun). Meeste moeite heb ik me tegenwoordig met het verzoenen dat de meeste tt maar 45 km zijn, zo stap ik al sneller op de mtb van thuis uit ... richting tt , en terug zodat ik nog steeds min 70 - 90 km doe. Heb het gedacht dat ik 45 km gefietst heb, niets heb gedaan.
wihameke
Mountainbiker

Re:

Post by wihameke »

wihameke wrote:Het jeukt want die Canyon race fiets kunnen ze direct leveren....

Heb alleen schrik dat ik er te weinig mee ga rijden en toch maar steeds de MTB neem 8)
wihameke wrote:BUMP :-D

Na een "seizoen" veel met de racer gefietst te hebben ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik het meer heb voor de MTB. comfortabeler en meer vrijheid in de keuze van de baantjes die je kan nemen. Zo rij ik tijdens een lange duurtraining geregeld eens het bos in als afwisseling en zo hou je het ritje langer vol vind ik.

Dus heb ik nu een 29" mtb en doe daar nu mijn duurtraingen mee op de weg en dat gaat héél goed. De racer hangt omhoog en zal maar af en toe gebruikt worden in de zomer.

Dus duutraining op een mtb is in mijn ogen vééééééél leuker en aangenamer 8)

Topic opgelost :-D
BUMP

Canyon race fiets is verkocht want als deze enkel dient om een paar Classics te rijden in de lente/zomer vind ik het te zot om hem bij te houden.

Zal de RVV en LBL dan wel met de MTB rijden met ons clubje toeristen, zie het dan maar als een doorgedreven training en daarna zullen de mtb marathons (ong. 80 km) normaal gezien wel iets vlotter moeten gaan :-D

Ondertussen met de duurtraingen begonnen en bevalt me op de 29" perfect, langere ritten zijn aangenaam en met af en toe is door het bos te rijden is er nog afwisseling ook.

Vorig jaar was ik nog wat aan het zoeken toen ik net begon met fietsen wat het beste bij mij paste en ik het leukste vond en heb het nu gevonden, mtb all the way en mooie lange TT's/marathons.

We weten weeral waarvoor we s'avonds weer uren gaan maken op de fiets :lol:
Last edited by wihameke on Sat 01 Dec 2012 23:12, edited 1 time in total.
Emperor of the Mud
Mountainbiker
Location: Beach/Road: Granville Pulse 40/// Dry: Granville Pulse Team Custom

Re:

Post by Emperor of the Mud »

Hoezo wrote:Ik doe duur op racefiets..... Als het niet regent ed. Anders komt zoiezo de mtb van stal.

Ik wissel af na gelang zin, weer ed. En zo houd ik het voor mezelf wat leuk en blijft de honger naar fietsen groter. Denk wel dat km malen gemakkelijker gaat op racefiets als op Mtb ( langers duur opracer en hartslag makkelijker onder controle te houden). Met racefiets kan je zonder teveel moeite klassiekers rijden van 150 - 180 km , Met de Mtb rij je er max 100 ofzo.
Vroeger reed ik meer mtb dan racefiets. Maar heb ondervonden dat het malen van km ( op racefiets dus) zeker zijn vruchten afwerpt in het veld ( lees meer conditie , meer fun). Meeste moeite heb ik me tegenwoordig met het verzoenen dat de meeste tt maar 45 km zijn, zo stap ik al sneller op de mtb van thuis uit ... richting tt , en terug zodat ik nog steeds min 70 - 90 km doe. Heb het gedacht dat ik 45 km gefietst heb, niets heb gedaan.
Qué? http://connect.garmin.com/activity/76524553" onclick="window.open(this.href);return false;. Den dag erop er nog eens 150 op de mtb (met slicks) gedaan trouwens :wink:
wihameke
Mountainbiker

Re: Duurtraining doen op MTB of racer...

Post by wihameke »

Ik zet er de komende RVV gewoon Furious Freds op voor de 140, dan gaan de kasseitjes ook een stuk prettiger zijn om te rijden...
Butch
Mountainbiker

Post by Butch »

Idd, als training in het voorjaar rijd ik met de mtb naar TT's en doe ginder vaak de grote tocht, dan kom ik makkelijk aan een 140 tot zelf al eens 160km met de mtb. Ok niet allemaal onverhard, maar dat is denk ik toch niet mis qua afstand met de mtb
Ivanhoe el biker loco
Mountainbiker

Post by Ivanhoe el biker loco »

Ja das voor iedereen anders he. Ik doe bevoorbeeld al men trainingen mee de mountainbike. Ma das iedereen zijn goesting he. Ja gelak hier al gezegd is de snelheid ligt wat lager met de mtb dan met de racer ma da interressert me niet. Als men trainig maar goed geweest is. :-D
uncle sam
Mountainbiker

Post by uncle sam »

als ge ma 1 velo hebt ist simpel kiezen é: de mtb voor alles (marathons, xco, xce, beachrace, rollen, wegtrainingen en tt)
niks toffer dan altijd hetzelfde stuurgevoel en vinnigheid onder de poep te voelen :p
Den Deze
Mountainbiker

Post by Den Deze »

Ik sta/stond ook op het punt om een racer te kopen.
Was de bedoeling om er duurtrainingen mee te doen, maar als ik wat op het internet rondspeur dan zie ik dat veel mtb'ers uiteindelijk de racer gewoon aan de haak laten hangen.
Nogal veel geld om uiteindelijk niet veel te rijden dus :)
Natuurlijk zijn er mensen die het tegenovergestelde doen, maar ik heb altijd al met een mtb gereden, nog nooit met een racer.
Op een racer kan je wel wat sneller rijden, maar je hebt veel minder vrijheid dan met een mtb.
Ik rijd tubeless, dus constant wisselen tussen banden (lage rolweerstand vs grip) is ook niet echt een optie.

Ik ga de racer voorlopig dus even op de lange baan schuiven :)
Ben nu ook intensiever aan het lopen (3x per week) waardoor ik ook minder ga fietsen.
Den Deze
Mountainbiker

Post by Den Deze »

Aangezien mijn conditie begint te verbeteren ga ik toch de aanschaf van een racefiets overwegen.
Mijn loopsessies beginnen vruchten af te werpen en het fietsen gaat ook in de goede richting.
De racefiets zou ik willen gebruiken voor LSD-ritjes, afwisselend met mijn mtb (voor intervallen en ritjes in de weekends).
Met de racefiets moet je uiteraard wel meer opletten op welke wegen je gaat rijden.
Sommige fietspaden hier in de buurt zijn niet om over naar huis te schrijven.
Beste oplossing is de Leuvense vaart of de Nete af te rijden denk ik, daar heb je ook nauwelijks verkeer :)
Post Reply