Voorvork: inrijden+levensduur

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
VoRtX
Mountainbiker

Voorvork: inrijden+levensduur

Post by VoRtX »

Ik heb ergens gelezen dat een voorvork ingereden moet worden... Men sprak van 20u inrijden vooraleer je de lock-out zou mogen opzetten.
Dit lijkt me vrij raar... Is het een fabeltje, of is dit weldegelijk waar? En wat is dan inrijden: gewoon wat tourtjes doen zonder lock-out aan te zetten?

Alle tips ivm verlenging van de levensduur ook welkom natuurlijk (analoog aan de topic over inremmen van schijfremmen).

Ik heb een Gary Fisher Marlin gekocht en daar zit een Manitou Axel Comp 100mm met Lockout als voorvork op...
Flip FSR
Mountainbiker

Post by Flip FSR »

:roll: Nog nooit gehoord... Wel dat bij bvb Marzocchi de veerwerking
pas maximaal is na x aantal km. Maar de LO niet mogen gebruiken lijkt
me toch wel straf... :wink:
Van Cot
Mountainbiker
Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word

Post by Van Cot »

bij mijn weten staat er in die handleiding niets over lock-out niet mogen aanzetten :roll:

enkel dat de vering pas na 20 rijuren optimaal zal werken
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Heb ik ook eens gelezen
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

wa moet ik dan doen met mijne toekomstige terra logic ? eerst openvijzen en de lockout er uithalen ? :P :)
die zal ineens offroad moeten ingereden worden denk ik , gewoon op de weg gaat ie niveel bewegen (zou toch ni mogen ;p)
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Manitou Axel Comp 100mm met regelmaat smeren met manitou prep microlube systeem= tube vet en vetspuit kost +- €20
Tijdens je ritten zo goed als kan de vorkbenen zuiver houden eens met je handschoenen over wrijven kan al wonderen doen om zandkorrels te verwijderen
VoRtX
Mountainbiker

Post by VoRtX »

Al bedankt voor de tips!

Ik heb hier op het forum ook al ergens gelezen dat je de Lock-out niet mag gebruiken in de modder, omdat je die anders kapotrijdt.... Dus zit er niets anders op dan te zitten sukkelen in de modderige passages met een verende voorvork?? #-o
viperke
Mountainbiker

Post by viperke »

heb ik nog nooit van ghoord ze :-? als ge uwe lockout afzet in afdalingen zal er niveel mis me kunnen gaan denk ik...
diger
Pro

Post by diger »

er is wel verschil tussen lock-out en bv. climb control bij sid vorken

als je vork een olie-veerprincipe heeft, kan je in weze niks kwaads doen met een lock-out, maar met een lucht-olie vork kunnen er serieuze belastingen op de dichtingen komen als je de vork blokkeert !!

de nieuwste vorken zijn wel een beetje voorzien van een overdrukkanaal of iets dergelijk, dus dat zit wel goed

dus lock kan geen kwaad, alleen opletten met olie-lucht vorken in serieuze afdalingen :bounce:
VoRtX
Mountainbiker

Post by VoRtX »

In modderige passages kan dat dus geen probleem vormen om die aan te zetten... Mijn Manitou Axel Comp - vork is met lockout (elastomeren). Is dat met olie/lucht?
Post Reply