verstelbare zadelpen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Phille81
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)

verstelbare zadelpen

Post by Phille81 »

Aangezien mijn zadel relatief hoog staat, hindert dit bij (technische) afdalingen.
Ik ben al een paar keren gevallen omdat ik niet genoeg "naar achter" kon gaan hangen of omdat ik niet tegoei of op tijd terug boven mijn zadel geraakte.

Daarom overweeg ik om een verstelbare zadelpen aan te schaffen... type Crankbrothers Kronolog / GravityDropper / Rock Shox Reverb ...

Zijn er mensen die hun ervaringen willen delen over verstelbare zadelpennen aub ?
Voordelen / nadelen van sommige merken ?
Snelle slijtage ?
Komt het zadel steeds terug volledig naar de beginpositie (volledig omhoog) ?

Je kan natuurlijk ook vlak voor elke afdaling afstappen en uw zadel manueel lager zetten en dan iets later terug omhoog zetten, maar dat zie ik absoluut niet zitten.
Uiteraard liefst met bediening op het stuur.

Alvast bedankt voor de reacties !
flupke73
Mountainbiker

Re: verstelbare zadelpen

Post by flupke73 »

'k gebruik
- gravity dropper: mechanisch systeem, eenvoudig/snel doch op 2 exemplaren al troubles gehad (opgelost door invoerder), in gebruik sinds 2009
- oude crankbrothers joplin: sinds februari nog geen troubles gehad

't hangt er idd enorm van af wat de geo van je frame is,
op de HT heb ik het niet nodig, op de fatbike wel
op de fully zeker
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Ik heb op mijn Turner Flux sinds 2010 een Kind Shock i950 remote staan.

POSITIEF:
-Werking
-Gebruiksgemak
-Onderhoudsarm,af en toe beetje vet aan de dichting ('k krijg dat ding niet open,maar 't blijft werken)
-Minimale zijdelingse speling,niet voelbaar tijdens het rijden.

NEGATIEF
-Soms blijft de zadel de laatste cm steken,meestal tijdens een baggertocht (oplossen met een spatlapje).
-Originele remotekabel net iets te kort.
-Weinig info terug te vinden i.v.m. onderhoud (chinese fabrikant).
-Remote gevoelig voor de klemkracht op 't stuur=> te strak en hij blijft hangen.
-Totale lengte is nipt.

Gewoon onmisbaar op ELKE fiets.Ik gebruik hem zelfs tijdens vlakke ritten op single tracks,zadel stukje laten zakken en je hebt plaats om de fiets plat te gooien.

Volgende zadelpen wordt hetzelfde merk maar dan de LEV omdat deze langer is en een remotebediening onder aan de pen heeft.
Litevilleke
Mountainbiker

Post by Litevilleke »

Ik heb een gravity dropper van bij Rob Akkermans en sedert kort ook een nieuwe RS Reverb.
De gravity werkt mechanisch en moet ook regelmatig uit mekaar gehaald worden om te reinigen.Het is oerdegelijk en redelijk simpel systeem waarvan ieder onderdeeltje apart te krijgen is. De gravity heeft in de turbo uitvoering een vaste tussenstand (-2 cm).

Mijn nieuwe Rverb vindt ik qua gebruik veel praktischer. Het principe is hetzelfde als een voorvork.
Dus ik vermoed op termijn ook wel onderhoud nodig. Tot op heden nog geen enkel probleem qua dichtheid of werking. Er moet bijna 18 kg druk op, het is dus nog een vraagteken hoelang de dichtingen dit aankunnen.

Voor mij geen ardennenrit zonder een verstelbare zadelpen. Voordelen zowel in steile afdaling (zadel volledig naar beneden) als technische stukken (zadel 3 cm lager) of bij het terug vertrekken op een steile klim.
Trevorken
Mountainbiker
Location: Canyon Nerve 9.0 LTD + Specialized Stumpjumper Fsr Expert 2008

Post by Trevorken »

IPPE wrote:Ik heb op mijn Turner Flux sinds 2010 een Kind Shock i950 remote staan.

POSITIEF:
-Werking
-Gebruiksgemak
-Onderhoudsarm,af en toe beetje vet aan de dichting ('k krijg dat ding niet open,maar 't blijft werken)
-Minimale zijdelingse speling,niet voelbaar tijdens het rijden.

NEGATIEF
-Soms blijft de zadel de laatste cm steken,meestal tijdens een baggertocht (oplossen met een spatlapje).
-Originele remotekabel net iets te kort.
-Weinig info terug te vinden i.v.m. onderhoud (chinese fabrikant).
-Remote gevoelig voor de klemkracht op 't stuur=> te strak en hij blijft hangen.
-Totale lengte is nipt.

Gewoon onmisbaar op ELKE fiets.Ik gebruik hem zelfs tijdens vlakke ritten op single tracks,zadel stukje laten zakken en je hebt plaats om de fiets plat te gooien.

Volgende zadelpen wordt hetzelfde merk maar dan de LEV omdat deze langer is en een remotebediening onder aan de pen heeft.
Bijna compleet dezelfde ervaring, maar wel een i900 en ik vind hem lang genoeg. Ik moet geen gewone zadelpen meer hebben, het geeft zoveel meer vertrouwen in afdalingen. Ik ben er vrij zeker van als ik deze vorig jaar geinstalleerd had, dat mijn rug dan nu nog wel in orde zou zijn ](*,)
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik vind het ideaal, je kan je zwaartepunt verlagen in snelle bochtige stukken, je hebt extra travel in je benen zodat je geen fully nodig hebt, je kan vlot vertrekken op technische stukken,.....
Ik mis dat hendeltje :oops:

Ze zijn een stukje zwaarder, maar, vooral: ze gaan echt niet lang mee :(
Je moet er dus minstens 2 kopen, dan heb je één in herstelling/ garantie en één om te gebruiken!

Op een fully is het volgens mij iets minder nodig dan op een hardtail!
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

stupid question, werkt zo'n zadelpen ook verend dus extra comfort ?
flupke73
Mountainbiker

Post by flupke73 »

rombaft wrote:stupid question, werkt zo'n zadelpen ook verend dus extra comfort ?
NEEEEEEEEEEEEEEEE
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

flupke, dat is te zeggen hé, als zo'n zadelpen om zeep is durft die wel een poosje wat meeveren :lol:
julie
Mountainbiker

Post by julie »

ik heb sinds kort dus ook een rockshox reverbe. Ik had het in eerste instantie gekocht voor op mijn fiets die meer enduro gericht is, maar ik vond het zo prettig rijden, dat ik dus een tweede erbij heb gekocht voor op mijn XC fiets! Ik zou haast niet meer zonder kunnen! Alle voordelen zijn al genoemd in technische afdalingen. Het voordeel van de reverbe is dat je de hoogte kan instellen, dus je kunt je zadel gewoon een klein beetje laten zakken waardoor je nog goed genoeg kan trappen (indien nodig), maar toch al wat lager zit, dat helpt echt in technische trails.
Ik kan nog niets zeggen over de onderhoud, want ik heb ze nog niet zo lang, tot nu toe geen probleem. Uiteraard zijn ze wat zwaarder dan een gewone zadelpen, dus voor de weight weenies is het even slikken (dat was het voor mij), maar de voordelen wegen echt op tegen de nadelen.
Post Reply