vraag ivm fietspositionering start to bike van Energy Lab
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
vraag ivm fietspositionering start to bike van Energy Lab
Ik ben sinds augustus beginnen sukkelen met mijn knie door vermoedelijk een verkeerde zadelhoogte en/of te grote kader. Daarom zou ik me graag laten opmeten en de afstellingen van mijn mountainbike laten nakijken. Ik kwam op het internet terecht op de website http://www.energylab.be onderdeel “fietspositionering start to bike”. Dit lijkt me wel interessant. Heeft iemand deze meting al gedaan? Is die meeting bij energylab zijn geld waard? Want 150 EUR vind ik persoonlijk toch een behoorlijk bedrag. Zijn er goedkopere alternatieven/firma’s die ook zo’n meetingen doen?
Re: vraag ivm fietspositionering start to bike van Energy La
Ik ben in Beringen geweest bij energylab (Robin) en toch heel content van.
Binnenkort ga ik nog eens terug met mijn koersfiets ook.
- Phille81
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
+1roelp wrote:Ik ben in Beringen geweest bij energylab (Robin) en toch heel content van.
Ik ben ook bij Robin van EnergyLab geweest in Paal-Beringen voor zowel mtb als koersfiets.
Zeer vriendelijke gast met heel goede uitleg die echt de nodige tijd vrijmaakt voor zijn klanten!
Ik heb absoluut nog geen seconde spijt gehad van deze opmetingen.
Nu kan ik uren op de bike zitten zonder last te krijgen aan armen, schouders, rug...
En als ik nu nieuwe mtb-schoenen koop, ga ik (gratis) langs om mijn schoenplaatjes op de correcte positie te laten zetten. Over goede service gesproken !
Een opmeting is niet zo goedkoop maar zie het als een zeer goede investering in uw lichaam !
Hou ook rekening met het feit dat je misschien een andere stuurpen / zadelpen moet kopen als blijkt dat dit nodig is...
-
Kenno
- Mountainbiker
- Location: Cube Analog met RockShox SID en XT remmen en een Trek X500
Aangezien de geometrie van het kader een grote invloed heeft op de rijpositie en je die enkel kan veranderen door een andere fiets/kader te kopen , lijkt het mij wel interessant om een fietsopmeting te laten doen voor de aanschaf van een MTB. Is dit bij energy lab mogelijk? Welke resultaten krijg je vervolgens mee? De hoeken en lengtes van de buizen van het kader en ga je daarmee de catalogi af van de verschillende MTB merken? Of hebben zij catalogi waaruit zij een aantal voorstellen doen?
- Phille81
- Mountainbiker
- Location: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Mijn opmetingen bij EnergyLab gingen als volgt :Kenno wrote:Aangezien de geometrie van het kader een grote invloed heeft op de rijpositie en je die enkel kan veranderen door een andere fiets/kader te kopen , lijkt het mij wel interessant om een fietsopmeting te laten doen voor de aanschaf van een MTB. Is dit bij energy lab mogelijk? Welke resultaten krijg je vervolgens mee? De hoeken en lengtes van de buizen van het kader en ga je daarmee de catalogi af van de verschillende MTB merken? Of hebben zij catalogi waaruit zij een aantal voorstellen doen?
Eerst heb je een kort gesprek over uw sportief verleden, eventuele blessures waarmee rekening gehouden moet worden, sportieve doelstellingen, ...
Dan volgt een lichaamsscan waarbij je vanalle info krijgt : samenstelling, vetgehalte, gewicht skelet, lengte benen + eventuele afwijking...
Terwijl ge onder de scanner ligt, wordt uw eigen fiets opgemeten.
Dan zetten ze "hun speciale fiets" op identiek dezelfde positie dan uw eigen fiets.
"Hun speciale fiets" is een soort zeer geavanceerde home-trainer met krachtmeting op de pedalen en waarbij alles instelbaar is (stuur, zadel, ...).
Dan krijgt ge sensoren op uw lichaam geplakt (enkel, knie, heup, elleboog, schouder, pols, ...) zodat ze uw lichaam kunnen filmen en de bewegingen registreren tijdens het fietsen.
Dan hebben ze dus de bewegingen die je maakt op uw eigen fiets.
Afhankelijk van hoe sportief of ontspannen je op je fiets wil zitten, passen ze dan één en ander aan (positie stuur / zadel) en laten ze je opnieuw fietsen en wordt dit weer opgenomen.
Dit wordt een aantal keren herhaald tot je een goed gevoel hebt en alle lichaamshoeken kloppen.
Uiteindelijk kreeg ik dan een zeer uitgebreid overzicht met alle afstellingen (afstanden) van mijn bike zowel VOOR als NA de opmeting.
Deze opmeting kan ik perfect gebruiken voor als ik een nieuwe bike / frame zou gaan kopen.
Je krijgt dus de voor jou ideale maten mee en deze kan je dan inderdaad vergelijken met de geometrie die je terugvindt in de catalogi van verschillende merken.
Het allerbelangrijkste is uiteraard de correcte framemaat.
Kleine aanpassingen zal je volgens mij bijna altijd moeten doen :
- hoogte zadel
- setback zadel
- positie stuur = lengte + hoek stuurpen
Ikzelf was onder de indruk hoeveel verschil het kan maken om bijvoorbeeld uw stuur een beetje op te hogen in combinatie met mijn zadel die ook hoger moest.
Vooral op lange ritten is dit verschil enorm... nu kan ik probleemloos 5 tot 6 uren fietsen terwijl ik vroeger na 2 uur al aan 't afzien was en hunkerde naar de finish o.w.v. opkomende pijn overal.
Dus volgens mij kan je bij EnergyLab ook perfect een opmeting laten doen VOOR je een bike hebt gekocht.
Of ze daar ook catalogi hebben liggen en ineens voor u het perfecte frame kunnen uitkiezen, weet ik niet aangezien ik mijn bikes al had uiteraard. Maar met de info die je meekrijgt na zo'n opmeting, heb je meer dan genoeg info om daarna een bike te kopen die u als gegoten zit mits eventuele kleine aanpassingen (vb. andere stuurpen).
-
king_of_nothing
- Mountainbiker
Post by king_of_nothing »
Kan wat hierboven geschreven is, alleen maar bevestigen. Is niet goedkoop, maar de service zit echt wel goed in elkaar. Had al heel het jaar last van mijn rug, waardoor ik bijna tegen mijn goesting ging gaan fietsen
, maar nu ga ik zelf bijna met plezier door de modder ploeteren
het enige dat ik spijt van heb, is dat ik niet voor de zomer geweest ben 
@Phille81
Als ze je lichaam gescand hebben, dan heb je wel de volledige fietsopmeting gehad van 300 euro, en niet de start to bike van 150 euro.
Als ze je lichaam gescand hebben, dan heb je wel de volledige fietsopmeting gehad van 300 euro, en niet de start to bike van 150 euro.
- Phille81
- Mountainbiker
Ahja, da zou kunnen, mijn excuses...roelp wrote:@Phille81
Stuur dan gewoon maar eens een mailtje naar EnergyLab om het exacte verschil te vragen tussen de 2 mogelijkheden.
In mijn ogen is het belangrijk dat je het verslagje krijgt met daarop de exacte ideale afmetingen voor u op je bike.
- Longobardi
- Mountainbiker
Post by Longobardi »
En nog eens +1
Ik ben vandaag er nog geweest om MTB positie op te meten nadat ik aangegeven had voor welk frame ik mij wou aanschaffen.
Dus voor een M of L gaan in dat merk.
Ervoor had ik reeds een opmeting gedaan voor de racefiets en moet enkel bevestigen dat die gast (Robin) enorm goede informatie , hulp verschaft.
Ook bij bijkomende vragen beantwoord hij je goed of stuurt je een bepaalde richting uit qua keuze.
Hij had gelijk ook de plaatjes van mijn MTB schoenen correct geregeld.
Niks anders dan positief voor mij (Je geld waard).
Bij de racefiets had ik last van de knie en deze is sindsdien volledig weg.
Ik ben vandaag er nog geweest om MTB positie op te meten nadat ik aangegeven had voor welk frame ik mij wou aanschaffen.
Dus voor een M of L gaan in dat merk.
Ervoor had ik reeds een opmeting gedaan voor de racefiets en moet enkel bevestigen dat die gast (Robin) enorm goede informatie , hulp verschaft.
Ook bij bijkomende vragen beantwoord hij je goed of stuurt je een bepaalde richting uit qua keuze.
Hij had gelijk ook de plaatjes van mijn MTB schoenen correct geregeld.
Niks anders dan positief voor mij (Je geld waard).
Bij de racefiets had ik last van de knie en deze is sindsdien volledig weg.
Phille81 wrote:+1roelp wrote:Ik ben in Beringen geweest bij energylab (Robin) en toch heel content van.
Ik ben ook bij Robin van EnergyLab geweest in Paal-Beringen voor zowel mtb als koersfiets.
Zeer vriendelijke gast met heel goede uitleg die echt de nodige tijd vrijmaakt voor zijn klanten!
Ik heb absoluut nog geen seconde spijt gehad van deze opmetingen.
Nu kan ik uren op de bike zitten zonder last te krijgen aan armen, schouders, rug...
En als ik nu nieuwe mtb-schoenen koop, ga ik (gratis) langs om mijn schoenplaatjes op de correcte positie te laten zetten. Over goede service gesproken !
Een opmeting is niet zo goedkoop maar zie het als een zeer goede investering in uw lichaam !
Hou ook rekening met het feit dat je misschien een andere stuurpen / zadelpen moet kopen als blijkt dat dit nodig is...