V-brakes vs. Disc

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Trailcrash
Mountainbiker

Re: V-brakes vs. Disc

Post by Trailcrash »

1 van mijn bikes heeft ook hs33 remmen en op een modderige dag in de Schorre hoopt er achteraan echt wel modder op.

Zijn goede discs beter dan goede v brakes: ja!
Heb je dure discs nodig als gewone toertocht rijder: neen.
10 jaar geleden stierven er zeker geen mtb'ers bij de vleet door gebrek aan remkracht....
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Je hebt velgremmen en velgremmen en schijfremmen en schijfremmen hé!

Ik heb liever een setje HS33 of XTR velgremmen met een booster op keramische velgen dan (even dure) rommelschijfremmen!

Maar toch ook liever een goed setje schijven dan goeie velgremmen, je kan met één vinger remmen, weinig onderhoud,...

tenzij je strandraces gaat doen, dan is de extra clearance van velgremmen toch weer een voordeel!

Veel schijfremfietsen hebben ook veel last van moderophoping aan de achterbrug, gewoon omdat de brug te nauw aansluit, daar heb je geen velgremmen voor nodig :wink:

Als je die fiets regelmatig in de bergen of zelfs de ardennen wil inzetten zou ik schijfremmen nemen, voor onze contrijen zijn velgremmen zeker voldoende maar schijfremmen hebben hun voordelen.
Randy82
Mountainbiker

Post by Randy82 »

Wacky-S wrote:
RigolleM wrote:De rest is geen discussie meer waard, we zijn ondertussen eind 2012!
Waarin nog steeds met V-brakes gereden en verkocht worden...

Gebrek aan remkracht door vuilophoping? Ik heb al veel vettige tot ronduit smerige (zand/leem/etc) tochten/amateur wedstrijden gereden (tot zelfs Ardennen toe) waarbij de fiets tot boven de bracket in de modder stond. En als ik dan geen remkracht meer had was dat te wijten aan de banden die geen grip meer hadden...
Misschien is mijn afstelling anders?

Waarom rijden de veldrijders dan nog steeds met velgremmen als schijfremmen zo superieur zijn?

Het is net zoals de 26'er stilaan worden verdreven door de 29ers. Zijn de 26ers daarom slechter?

Maar nogmaals: Een set goede schijfremmen zal zeker "beter" zijn dan een set goede v-brakes. Maar heeft de doorsnee TT biker ze echt nodig hier in ons Belgenlandje?

Waarom rijden de veldrijders dan nog steeds met velgremmen als schijfremmen zo superieur zijn?
Dit is door een heel andere reden dan de reden die hier wordt aangehaald. Ze kunnen ze gewoon niet gebruiken. Waarom veldrijders geen schijfremmen gebruiken is omdat de extra remkracht die schijfremmen geven niet gebruikt kan worden door de dunne bandjes. Deze ontwikkelen gewoon te weinig grip. (Zelfs met de amper remmende velgremmen die ze nu gebruiken zie je nog geregeld wielen blokkeren en mannen op hun gezicht gaan. (ik spreek ook uit ervaring)) Daarboven komt dan nog dat schijremmen een hoger gewicht hebben dan velgremmen, dus weinig tot geen voordelen voor een veldrijder die soms zijn fiets ook nog een half parcours moet dragen. Hierbij komt dan natuurlijk ook nog de traditie en gewoonte wat zeer moeilijk te doorbreken is. Zo kan je je ook afvragen waarom ze met tubes rijden en niet tubeless bijvoorbeeld. Op dit moment is Jonathan Page de enige cyclocrooser die met schijfremmen rijd. Hij is dan ook net een Amerikaan die minder gebonden is aan tradities in de cyclocross zoals wij belgen daarentegen. Bij hem lijkt het daarnaast ook vooral ingegeven door sponsor en fietsfabrikant etc. Bij veldrijders is er gewoon geen discussie tussen velg- of schijfremmen. Bij MTB is dit natuurlijk een compleet ander verhaal.

Edit door moderator
dit is het 2544547ste topic over al dan niet velgremmen of schijfremmen
er is hierover al meer dan voldoende over geschreven op het forum
gelieve dus de zoekfunctie te gebruiken
Locked