Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
mario
Mountainbiker

Post by mario »

Heb vorige vrijdag 2 skinny jimmy's gestoken. En er het ganse sunparks weekend de kempense bossen mee omgeploegd. Zeer tevreden over hun gedrag in de modder, ik had er wel iets meer dan 3bar opzitten. En ik had de indruk dat die 1.9 band steeds op zoek ging naar vaste grond. (in vergelijking met mijn RR...ahum...ik moet het niet uitleggen zeker...) Zeer tevreden dus. Hun kwaliteiten op andere ondergrond (asfalt, kasseien...ed) heb ik nog niet echt kunnen testen. Dat zal wel vlug komen eenmaal ik terug op de west-vlaamse tochtjes zit... #-o
Ik heb wel 27.5 betaald per stuk...

Mario
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik heb er eergisteren de jimmy's terug opgelegd, die bollen toch merkelijk beter dan de XLS op de asfalt !!!

In de modder doen die het ook een stuk beter, ze zijn op papier even dik, maar eigenlijk zijn ze veel smaller, samen met het open profiel maakt het dat ze meer zoeken en minder snel vollopen.

In de modder is de skinny jimmy nog beter dan de jimmy, maar de echte mud champion blijft voor mij de black shark mud.
De jimmy's zijn wel een stuk beter naar comfort en geven wat meer controle, maar de de skinny jimmy voldoet als allroundband.
Een voordeel van de smalle band is dat de modderophoping aan de achterbrug, de voorvork en de remmen veel minder is.

PS. Als het echt kletsnat (moerastoestanden) ligt gaat de XLS dan weer het best, ook zoor voor de heel steile schotterpaden en de riskante afdalingen (Zolang de band niet volgelopen is).
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Hangen de adviezen hier eigenlijk af van het soort modder dat je onder de wielen krijgt geschoven? Volgens mij kan je geen modderband hebben die in alle verschillende soorten Belgische modders perfect bolt.
Zelf heb ik geen verstand van banden en leg altijd die band op die mijn fietsenmaker als all-round band bestempeld.
Maar ik heb toch vaak het gevoel dat die band dan bevoorbeeld in de Kempense modder (zand en vaak zeer diep) perfect rijdt. Terwijl ik in Haspengouw met dieje vettige oppervlakkige leemmodder, alle kanten uit vlieg omdat ik geen controle meer heb op mijn stuur.
Mijn gedacht is dus in de Kempen een vrij dikke band 2.0 of meer te gebruiken, en in lemiger gebieden voor een smallere band te kiezen.
Is dat een goed gedacht?
Welke banden zijn aan te raden om in de leemstreek goed te kunnen bollen, vooral de grip is hier belangrijk. Het moeten ook nog van die goeie ouderwetse bandjes zijn waarbij nog een binnenband nodig is.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Bij leem en klei is het nog sterk afhankelijk van hoe nat de modder is!!
Heel natte (of opengereden) modder blijft niet in het profiel plakken, net iets droger en je banden lopen vol en voelen als slicks!

Een ander probleem is dat je ook nog op andere ondergrond wil rijden, een 1,5 inch doet het zeer slecht op kassei en rotsen.
Spikes doen het super in de mud, maar op harde ondergrond gaat ge op uw bakkes!!

Ik verander mijn banden meestal naar de ondergrond, voor modderige leemgrond is het de jimmy als er tamelijk wat asfalt bijzit, als het voornamelijk modder is de black shark mud!
Als het echt aan het gieten is de XLS.

In de kempense zandgrond is het een comp s light, ook in de "modder"
carl hungus
Mountainbiker

Post by carl hungus »

pff. hoe meer ik lees, hoe moeilijker dat het wordt.

als je zondag van plan bent om een wedstrijdje (45min., vlak, half bos/half veld) af te haspelen en je kunt kiezen uit z-max 1.9 en black shark mud 1.5 (en ook 1 jimmy 1.9). wat is dan de beste keuze? (en dan heb ik het nog geeneens over den druk)
nothing 's impossible
Mountainbiker

carl hungus wrote:pff. hoe meer ik lees, hoe moeilijker dat het wordt.)
En dan gaat het hier maar over een 5-tal merken, er zijn honderden merken!!
carl hungus wrote: als je zondag van plan bent om een wedstrijdje (45min., vlak, half bos/half veld) af te haspelen en je kunt kiezen uit z-max 1.9 en black shark mud 1.5 (en ook 1 jimmy 1.9). wat is dan de beste keuze? (en dan heb ik het nog geeneens over den druk)
Zo zonder meer info over het parcours zou ik denken de BSM, redelijk hard opgepompt.
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Ik ben eigenlijk vree tevreden van de Panaracer Fire mud Pro 1.8.
Op asfalt bolt dat niet, maar in het terrein is dat wel een bijterke.
Achteraan de Mythos XC 2.1. Gaat goed door de modder, en bolt goed.
Die Panaracer is eigenlijk alleen een hoopke toppen op een bandje van 1.8 gegooid en dat vreet zich in alles. Die vreeje plakmodder is het enige waar je niet in vooruit komt omdat de band te diep wegzakt.
Verder super.
...Jokke
Mountainbiker

Post by ...Jokke »

ik ben zeer tevreden over de band. In de modder trekt hij goed zijn slag, hetzij het mss beter kan of mag. Maar in de modder is altijd wat zwiepen denk ik.
Hier tegenover staat wel dat de black jack in de losse zand zeer goede grip heeft en als het ware over het zand vliegt.

ik kan je de band wel aanraden, maar dit is mijn bescheiden mening. Ik heb in het verleden even met Michelins gereden en daarna bontrager en nu Swalbe. En van deze drie is voor mij Swalbe het best meegevallen

veel succes

groetjes
jokke
carl hungus
Mountainbiker

Post by carl hungus »

nothing 's impossible wrote:Zo zonder meer info over het parcours zou ik denken de BSM, redelijk hard opgepompt.
ik heb uw raad opgevolgd ... gelukkig. er was vééél meer modder dan ik verwacht had. mijn fiets was achteraf niet meer te herkennen.
ik had ze thuis op 4bar gezet. maar ik heb ze toch nog wat afgelaten (+-3,5 gok ik). ik had de indruk dat ze nog wat zachter mochten, maar zo 10min. voor het startschot durfde ik niet.
bebob
Mountainbiker

Post by bebob »

A d r i wrote:Black Jack in de modder, vergeet het.
achteraan zou misschien nog lukken, maar vooraan heeft hij geen grip genoeg.
Adri,

jij hebt blijkbaar ervaring met deze band.

Bedoel je zijdelingse grip of grip tout-court?

Ik denk dat je vooraan vooral een band nodig hebt met lage rolweerstand en veel zijdelingse grip voor de bochten.

Achteraan vooral grip bij rechtdoor rijden omdat daar de tractiekracht zit. Meer rolweerstand zul je er dan moeten bijnemen.

Ik heb namelijk een nieuwe Black Jack liggen om mijn Michelin Comp S light te vervangen vooraan. (Achteraan Michelin XLS)

Graag je feedback.
Post Reply