edge 800 .... ?

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
on6hp
Mountainbiker

Re: Re:

Post by on6hp »

RigolleM wrote:
on6hp wrote: Je weet wat ik bedoel. Tussen een route gemaakt op de PC en omgezet naar een koers door de edge, of tussen een route omgezet naar een track en dan gewoon na te rijden zonder begeleiding.
Beiden worden omgezet naar een koers, via de instellingen kan je begeleiding aan of uit zetten, maw 2x hetzelfde.
Een route wordt ALTIJD een track, want de Edge 800 ondersteunt geen routes.
Je hebt gelijk Mr Rigolle :-" . Heb geen zin om hierover een discussie aan te gaan, de topicstarter is hier niks mee. Voor mij case closed. Doei =;
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

RigolleM wrote:
on6hp wrote: Je weet wat ik bedoel. Tussen een route gemaakt op de PC en omgezet naar een koers door de edge, of tussen een route omgezet naar een track en dan gewoon na te rijden zonder begeleiding.
Beiden worden omgezet naar een koers, via de instellingen kan je begeleiding aan of uit zetten, maw 2x hetzelfde.
volgens mij bedoelt on6hp volgende 2 mogelijkheden:
- koers narijden via functie "ga"
- koers narijden zonder functie "ga", maar via "toon op kaart" en zonder begeleiding zorgen dat je op de broodkruimel blijft
in dit geval is de behandeling van deze koers hetzelfde als een track naar analogie bij outdoor toestellen
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

on6hp wrote:
RigolleM wrote:
Je hebt gelijk Mr Rigolle :-" . Heb geen zin om hierover een discussie aan te gaan, de topicstarter is hier niks mee. Voor mij case closed. Doei =;
Kort lontje? :roll:
Hetgeen jij aanhaalt leek voor mij 2x hetzelfde, en wou ik gewoon verduidelijken. Hetgeen Beny hierboven neerschrijft is hetgeen ik van jou wou horen en hierdoor is de vraagsteller ook beter geïnformeerd.
wihameke
Mountainbiker

Re: edge 800 .... ?

Post by wihameke »

Het lijkt mij handiger om met begeleiding te navigeren. Op mijn garmin zumo 550 (motornavigatie) maakte ik ook altijd de rondritten op MS en nooit problemen gehad. Enkel "herberekenen enkel op verzoek" aantikken.
Stokke
Mountainbiker

Post by Stokke »

@ wihameke

Dit is wat RigolleM juist wil aantonen
In het begin zat ik er ook kompleet naast
Dank zij hem weet ik nu dat een edge 800 helemaal anders werkt dan mijn Oregon
Deze maakt wel het verschil tussen route's en track's
Uw zumo kan dan ook weer overweg met route's
Route's zijn indien je een routeerbare kaart hebt natuurlijk een rit die dank zij de route funktie van je kaart word berekent voor je tussen een of meerdere waypoint's
Dit is in de edge 800 het geval als je bv navigeer naar (adres) dan zal deze voor je een route berekenen via die funktie van je routeerbare kaart
Indien je van uw route afwijkt word deze terug berekent
Bij een koers in de edge kan je begeleiding aanzetten dit lijkt op een route maar is dit niet omdat deze niet herberekent word
Deze zal enkel zeggen als je van koers bent
Bij mountainbike word gebruik gemaakt van track's gewoon omdat we vaak rijden op plaatsen waar die route funktie van je kaart niet werkt
Gewoon omdat die niet weet dat daar kan gereden worden
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Ik ga het deze namiddag eens testen op mijn vast trainingsrondje via het knooppuntennetwerk en zien hoe de edge reageerd en dan ga ik hier ook helemaal kunnen volgen denk ik :-)
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

wihameke wrote:Het lijkt mij handiger om met begeleiding te navigeren. Op mijn garmin zumo 550 (motornavigatie) maakte ik ook altijd de rondritten op MS en nooit problemen gehad. Enkel "herberekenen enkel op verzoek" aantikken.
een Zumo is dan weer een nog ander verhaal en op zijn beurt ook niet te vergelijken met een outdoor toestel zoals een oregon
bij de Zumo reeks draag je bij overdracht niet alleen de minimum 2 punten (of dus meer bij het plaatsen van via punten) over, maar ook heel de listing met afslag begeleiding zoals MS of BC deze uitgestippeld heeft
Op voorwaarde dat de Zumo dezelfde kaart heeft als waarop jij berekent hebt in MS of BC krijg je dan wel exact hetzelfde te zien op je gps als op uw pc

Bij de outdoor toestellen en oude edge draag je enkel de minimum 2 punten over van de route maar niet de listing met afslag begeleiding
=> de gps berekent volledig opnieuw de route met als enig zeker gemeenschappelijk punt de minimum 2 punten
=> mogelijk verschil in kaart, zeker verschil in voorkeuren en manier van berekenen maakt dat de route op je gps meer dan waarschijnlijk anders gaat lopen dan deze op je pc
Dit laatste zou je kunnen oplossen door gebruik te maken van vele via punten opdat je de berekeningssoftware eigenlijk geen andere keus meer geeft maar is in de praktijk niet haalbaar wegens beperkt aantal waypoints per toestel en per rit (nadeel is dat de via punten ook het geheugen innemen van de waypoints ook al zie je ze niet in de wp listing op je toestel) => route converteren naar een track is de enige maar dan ook zekere oplossing om een traject uitgestippeld op je pc exact hetzelfde te kunnen narijden op je gps
wihameke
Mountainbiker

Post by wihameke »

Vandaag dus even uitgetest en een 3 uurtjes gaan fietsen op de weg. navigatie is oke maar hij navigeert niet echt...
Daar bedoel ik dus mee dat je wel een pijltje hebt dat je naar links/rechts moet en hoe ver het is tot de volgende "afslag" maar er komt geen tekeningetje op zoals bij een gewone gps. Maar dit is normaal dan?

Ook uploaden naar strava en garmin connect gaat zonder problemen en de trainingsfuncties vind ik ook zeer handig.

Leuk speelgoed :-D
on6hp
Mountainbiker

Post by on6hp »

wihameke wrote:Vandaag dus even uitgetest en een 3 uurtjes gaan fietsen op de weg. navigatie is oke maar hij navigeert niet echt...
Daar bedoel ik dus mee dat je wel een pijltje hebt dat je naar links/rechts moet en hoe ver het is tot de volgende "afslag" maar er komt geen tekeningetje op zoals bij een gewone gps. Maar dit is normaal dan?

Ook uploaden naar strava en garmin connect gaat zonder problemen en de trainingsfuncties vind ik ook zeer handig.

Welkom in de wereld van de outdoor GPS'en :drunk: heel normaal dus.
Succes er mee!
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

on6hp wrote:
wihameke wrote:Vandaag dus even uitgetest en een 3 uurtjes gaan fietsen op de weg. navigatie is oke maar hij navigeert niet echt...

Welkom in de wereld van de outdoor GPS'en :drunk: heel normaal dus.
Succes er mee!
Zet je scherm op kaartweergave. Je kan eventueel datavelden hierop plaatsen die je het belangrijkste vindt, dan hoef je niet telkens te scrollen van scherm A naar B.
Post Reply