Ironbike 2012
Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Ik ben van Westmalle, da's niet zo ver van Lier.Cleareye wrote:De ironbike spookt al een paar jaar door mijn hoofd, ik heb al alle mogelijke filmpjes en foto's bekeken en ik zou me er graag aan wagen. Zijn er mensen uit de buurt van Lier die van plan zijn in 2013 deel te nemen? Eigenlijk speelt de woonplaats geen rol, want ons landje is zo klein dat je vrij snel overal kan zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er toch een beetje schrik voor heb, maar wie schrik heeft ..., m.a.w. weten dat er nog een aantal bikers zijn en eventueel ervaringen uitwisselen i.v.m. trainingen enz. zou heel leuk zijn.
Training: zie dat je én voldoende conditie hebt én dat je voldoende techniek hebt én dat je goed kan recupereren.
Zoals den Diet ooit mooi verwoordde: het is fysisch, technisch en mentaal.
Ikzelf hou het meestal bij lange trainingen met veel hoogtemeters. Door het werk kan ik in de week niet fietsen. Enkel in't weekend, maar dan leg ik me wel 10 uur of langer per dag op. Ne meerdaagse op voorhand is ook niet slecht om je recuperatievermogen beter in te schatten.
Je moet tegen omgevingslawaai kunnen 's nachts, slaap op voorhand al eens in een tentje in den hof.
Dit jaar werd ik 3e, het beste Belgisch resultaat ooit. Daar heb ik wel dit jaar wel 250.000 hm's training voor over moeten hebben.
Rij op souplesse. De klimmen zijn laaaaang, bvb. van 700 m naar 3.000 m in 1 ruk. Je komt op plaatsen waar je anders nooit zou komen, en je zit soms hoog. Gezond verstand daar qua kledingkeuze (van de organisatie wordt ge niet veel wijzer, bvb. dit jaar: tomorrow, the weather will be good ... tja, het was boven 2° C, het sneeuwde en het zicht was 0. Of: tomorrow will be dry ... dan krijgt ne nen halve dag regen).
In 2013 is de IB nog wat langer: 9 dagen. De bijkomende aankomstplaats is in ....... 'k vond het zelf verrasssend, mag ik het al zeggen ?.
't Is van de organisatie een sport om het elk jaar nog een tikkeltje meer "d'r over" te laten gaan ... het zou me verbazen mocht dat in 2013 plots een "easy walk for ladies" worden.
Sinds 2012 behoren lampen ook tot de verplichte items, was wel nodig, aangezien er elke dag in den donker aankomen.
Laat je niet vangen aan het roadbook. Bvb. dit jaar tappa 4: 90 km. De eerste kwam aan in 9h15, ik als derde in 9h30, het gros in den donker (laatste stuk héél technische singletrack naar beneden).
Dan moet je niet denken dat het over is ... de dag nadien staat er opnieuw zo'n etappe op het programma (dit jaar was 4.500 hm het gemiddelde per rit). Over fietsgemiddeldes wordt hier niet gesproken
Ik vermoed dat ge dit filmke al hebt gezien ? (4:15 --> "Are you OK ?" ==> "Aaaaarrrgghhhh"
Schrik moet ge niet hebben, wél gezond verstand en ne velo die deftig en afbraakbestendig is (= niet gelijk aan duur of light). Tip: neem wat mousse of isolatiebuizen mee.
Als ge van de bergen en écht MOUNTAINbiken houdt, gaat ge het schitterend vinden en wil je zeker terug ... anderen vinden het dan weer niks.
Enne, GENIET ervan. Het parcours en de panorama's onderweg vind je op georganiseerd niveau zelden elders.
Il podio after long days of hard work

Monte Bellino (3.000 m) - foto's van de Chaberton (3.130 m) laat ik achterwege, anders loopt de kwijl helemaal van het toetsenbord.

Het hart prikkelen.

Schoon zichten onderweg, had ik dat niet gezegd:

- Diet
- Mountainbiker
- Location: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29
als ik me goed herinner was die gevleugelde uitspraak in het Engels en met "mental" bedoelde ik de 2 betekenissen: zowel 'mentaal' als 'gestoord' en misschien nog ietsje meer het laatsteZoals den Diet ooit mooi verwoordde: het is fysisch, technisch en mentaal.
hoi Diet en Magura,
ik heb nog heel veel werk voor de boeg, doch die foto's doen echt wel goesting krijgen om er heel stevig tegenaan te gaan.Alvast bedankt voor jullie reacties. Wat techniek betreft, denk ik wel een en ander onder de knie te hebben. Het lange klimmen schrikt me niet af, maar ik weet niet of ik dat snel genoeg kan. Qua recuperatie zal de toekomst raad brengen.
Ik hoop jullie wel een dezer tegen te komen om nog wat meer info te verkrijgen.
Ciao,
Steven
PS: inschrijvingen rond 10 december als ik me niet vergis?
ik heb nog heel veel werk voor de boeg, doch die foto's doen echt wel goesting krijgen om er heel stevig tegenaan te gaan.Alvast bedankt voor jullie reacties. Wat techniek betreft, denk ik wel een en ander onder de knie te hebben. Het lange klimmen schrikt me niet af, maar ik weet niet of ik dat snel genoeg kan. Qua recuperatie zal de toekomst raad brengen.
Ik hoop jullie wel een dezer tegen te komen om nog wat meer info te verkrijgen.
Ciao,
Steven
PS: inschrijvingen rond 10 december als ik me niet vergis?
-
mariska vd pijnacker
- Mountainbiker
Re:
Post by mariska vd pijnacker »
Gelieve niet te veel foto's te posten aub. Straks schrijf ik m'n eigen terug in...Magura wrote:
Schoon zichten onderweg, had ik dat niet gezegd:
Re: Ironbike 2012
Ik ben van Bilzen en ben er zonder tegenslag ook bij in 2013. De editie van 2012 heb ik gemist door een blessure, maar ik mocht mijn inschrijving houden voor volgend jaar.
Dus nu maar trainen
Dus nu maar trainen
- Diet
- Mountainbiker
- Location: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29
allez hup, dan zijn we al zeker met 4 dit jaar: Magura, Cleareye, Vino en ikzelf. Ben zeker dat er nog wat oudgedienden opnieuw zullen deelnemen. Wordt weer plezante bedoening.
@magura: wat is die surprise makker? Tipje van de sluier? iets met Chaberton of gekkere verrassing?
@magura: wat is die surprise makker? Tipje van de sluier? iets met Chaberton of gekkere verrassing?
-
Magura
- Mountainbiker
- Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Neje, verrassend, a-typisch IB, maar ik twijfel er niet aan dat het toch weer een specialleke gaat wordenDiet wrote:allez hup, dan zijn we al zeker met 4 dit jaar: Magura, Cleareye, Vino en ikzelf. Ben zeker dat er nog wat oudgedienden opnieuw zullen deelnemen. Wordt weer plezante bedoening.
Helaas geen Chaberont-overnachting