Cristalp 2012

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Jannemanneke wrote:
Jeremy wrote:

Je moet dus denkden dat je 50km minder rijd en wel evenveel hoogtemeters moet doen. Dus steiler dan marmotte. De start is meteen een klim van rond de 800hm.
Ik heb la doyenne gereden als voorbereiding 270km en 5000hm maar dat is totaal niet te vergelijken. Aan de andere kant was het wel een goede voorbereiding.
Het is niet omdat de hoogtemeters over een kortere afstand overbrugd dienen te worden, de klims steiler zijn hé. Je kan bijvoorbeeld op een totale afstand van 170 km, de eerste 100 km op een totaal vlakke weg rijden en de resterende 70 km 5.000 hm voor de wielen krijgen. Dan heb je dus wel heel steile klims. Ook al doen de 5.000 hm over de 170 km lijken dat het niet zo is. :wink:
Ik heb de marmote gereden (in iets meer dan 9uur in de regen) als voorbereiding op de cristalp. De Cristalp is een pak zwaarder. Hier heb je geen lange verbindingsstukken waar je eventjes in het peloton kan recupereren, om nog maar te zwijgen over de stukken waar je je fiets moet dragen.
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

kenny wrote:
Ik heb de marmote gereden (in iets meer dan 9uur in de regen) als voorbereiding op de cristalp. De Cristalp is een pak zwaarder. Hier heb je geen lange verbindingsstukken waar je eventjes in het peloton kan recupereren, om nog maar te zwijgen over de stukken waar je je fiets moet dragen.
Mmm, hier ben ik al iets mee. Kan ik al wat vergelijken. Heb je de Cristalp uitgereden?

De laatste keer Marmotte was bij mij in 2009, in 8:04 uur effectieve tijd (niet de rijtijd), in een verzengende hitte en met een drankgebrek (uitdroging) op Alpe d'Huez. Dit jaar was m'n conditie net iets beter dan toen en woog ik vier kilo minder. Echter geen Marmotte gereden. Hopelijk volgend jaar dezelfde conditie én gewicht. :-)
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Ja, in 10u54 in een ongelooflijke hitte, een beetje voor de Lona kom je uit het bos en daar zit je volle bak in de zon. De temperatuur kan daar enorm zijn.
De afdalingen hier zijn niet supertechnisch, maar dat wil niet zeggen dat je je op je gemak naar beneden kan laten bollen. Je moet er echt wel bij blijven met je gedachten.
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

kenny wrote:Ja, in 10u54 in een ongelooflijke hitte, een beetje voor de Lona kom je uit het bos en daar zit je volle bak in de zon. De temperatuur kan daar enorm zijn.
De afdalingen hier zijn niet supertechnisch, maar dat wil niet zeggen dat je je op je gemak naar beneden kan laten bollen. Je moet er echt wel bij blijven met je gedachten.
ben naar Vlaamse normen iet of wat getraind, wekelijks tt + 2 avonden trainingen, laten we zeggen dat ik een 120 a 150 km/ week doe in de winter, en naar de zomer toe 150 a 200. Is dat een goeie basis?
Ben hier beetje aan het rondlezen geweest uit nieuwsgierigheid, had al paar keer op internet info gelezen hierover en het begint de nieuwsgierigheid te prikkelen.
Heb nog een wedstrijden van boven 60 km gereden, wel al zo gereden en dan ngo een 30 km verplaatsing naar huis etc.
Te weinig? Klimmen mag normaal geen probleem zijn voor mij alhoewel ik geen ervaring heb met zo'n echt lange klimmen, meer Ardennen niveau.
Dalen is een minpunt bij me, maar het is niet super gevaarlijk en technisch of toch? Zou eventueel in 2014 dit als doel willen stellen...
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

kenny wrote:Ja, in 10u54 in een ongelooflijke hitte, een beetje voor de Lona kom je uit het bos en daar zit je volle bak in de zon. De temperatuur kan daar enorm zijn.
Damn respect. 11 uur bollen!
Jannemanneke
Mountainbiker

Post by Jannemanneke »

BerggeitCasualFietser wrote:
ben naar Vlaamse normen iet of wat getraind, wekelijks tt + 2 avonden trainingen, laten we zeggen dat ik een 120 a 150 km/ week doe in de winter, en naar de zomer toe 150 a 200. Is dat een goeie basis?
Ben hier beetje aan het rondlezen geweest uit nieuwsgierigheid, had al paar keer op internet info gelezen hierover en het begint de nieuwsgierigheid te prikkelen.
Heb nog een wedstrijden van boven 60 km gereden, wel al zo gereden en dan ngo een 30 km verplaatsing naar huis etc.
Te weinig? Klimmen mag normaal geen probleem zijn voor mij alhoewel ik geen ervaring heb met zo'n echt lange klimmen, meer Ardennen niveau.
Dalen is een minpunt bij me, maar het is niet super gevaarlijk en technisch of toch? Zou eventueel in 2014 dit als doel willen stellen...
Om een marathon te rijden (MTB of op de weg) is het belangrijk dat je lange afstanden traint op lage hartslag. Die trainingen zijn de basis van alles.
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker

Post by BerggeitCasualFietser »

Jannemanneke wrote:
BerggeitCasualFietser wrote:
Om een marathon te rijden (MTB of op de weg) is het belangrijk dat je lange afstanden traint op lage hartslag. Die trainingen zijn de basis van alles.
Klopt het dat je die lange afstanden op lage hartslag constant moet trainen zonder tussentijds een vlamritje etc?
Heb er tijdje geleden met een kameraad-biker over gehad, volgens de sportarts die hem schema's gaf diende je dus maanden aan een stuk die lage hartslag aan te houden, maar dan is toch het probleem dat je in die tussentijd geen tt, chrono's of marathons kan rijden?
Jeremy
Mountainbiker
Location: Cannondale Scalpel 29er carbon 1, Trek x-caliber 29 en nen Eddy

Post by Jeremy »

Wel maken dat je veel lange afstanden doet 1 a 2x per week op de baan.
In het weekend mag je dan gerust een TT rijden.

In princiepe moet je eerst je basis in orde hebben (lange afstanden) en dan moet je daarnaast nog eens intervaltrainingen doen.

Als Cristalp 2014 je doel is doe je in 2013 eens de Belgische marathons (telkens langste afstand). Je gaat dan al een notie hebben van wat je moet doen om er te staan.

Rustig aan opbouwen is belangrijk.
veldegemnaere
Mountainbiker

Post by veldegemnaere »

inschrijving is geopend voor 2013
99.70€ voor de 125km dit weekend schrijf ik me in
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

BerggeitCasualFietser wrote: Klopt het dat je die lange afstanden op lage hartslag constant moet trainen zonder tussentijds een vlamritje etc?
Heb er tijdje geleden met een kameraad-biker over gehad, volgens de sportarts die hem schema's gaf diende je dus maanden aan een stuk die lage hartslag aan te houden, maar dan is toch het probleem dat je in die tussentijd geen tt, chrono's of marathons kan rijden?
Neen, je moet VOORAL veel km op lage hartslag rijden. Maar als je constant het zelfde doet ga je op den duur niet meer in staat zijn om een versnelling hoger te gaan.
Post Reply