upgraden of nieuwe MTB?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
aranatho
Mountainbiker

upgraden of nieuwe MTB?

Post by aranatho »

hallo,

een paar weken geleden heb ik me een MTB van den decacthlon aangeschaft, de goedkoopste... 250€
echter nu 200km te hebben gereden zijn men remblokjes versleten alsook de kabel van de v-brakes begint te haperen. de versnellingen heb ik zelf al moeten bijregelen maar die gaan nog redelijk.
jah, ik hoor het al komen, diene van den decathlon hadde nie mogen kopen, weggesmeten geld! maar ja, ik wist toen nog nie da ik graag ging MTB'en.
maar nu sta ik hier met de vraag; upgraden of ne nieuwe kope?
graag jullie gedacht over het onderwerp...
als het over upgraden gaat zou ik eerst de remmen vervangen.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Dat remblokken verslijten is normaal, en dat er vuil in de kabel komt bij dit weer kan gebeuren. Een nieuw kabel rekt dus dat je je versnelling een beetje moet bij regelen is ook niet vreemd. Ik zou gewoon een nieuwe kabel monteren en je remblokken vervangen. Koop u eens een nieuwe als je er echt zwaar kosten aan hebt, voorlopig kan deze er nog wel tegen.
eL Tee
Mountainbiker

Post by eL Tee »

kenny wrote:Dat remblokken verslijten is normaal, en dat er vuil in de kabel komt bij dit weer kan gebeuren. Een nieuw kabel rekt dus dat je je versnelling een beetje moet bij regelen is ook niet vreemd. Ik zou gewoon een nieuwe kabel monteren en je remblokken vervangen. Koop u eens een nieuwe als je er echt zwaar kosten aan hebt, voorlopig kan deze er nog wel tegen.
+22

Ik vermoed dat 't een Rockrider 5.2 betreft.

Da's best wel OK hoor. Niet direct een pluimpje van een competitiebeest, maar voor occasioneel gebruik (eens per week een uurtje of 2 bvb.) volstaat zoiets. Laat jouw kop niet zotdraaien door al dat 'carbon', 'titanium', 'XTR' en 'XX' gedoe.

Mettertijd zou ik deze fiets echter niet beginnen upgraden, wel rijdend houden. Je kan de fiets dan gebruiken voor andere doeleinden: ritje naar de bakker (je kan een bagagerekje op de RR5.2 kwijt), mee op vakantie, ...

Ik heb een RR8.1 die gestript werd en voorzien van een 'mindere' afmontage. Deze ligt binnenkort permanent op het dakrek van m'n Land Rover. Ga ik eens een weekendje er mee in 't bos gaan zitten, dan heb ik een fiets bij om wat te spelen...
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

ik zou toch een nieuwe kopen, er is tussen die decathlon fiets en de titanium/xtr/carbon fietsen nog een heel ruim aanbod :wink:

zowiezo bij die decathlon bij iets of wat normaal mtb gebruik krijg je problemen met de versnellingen, wielen en vork na enkele maanden tot een jaar.

goede prijs kwaliteit fiets is SLX/XT afmontage , combi met een wat deftige vork bij bv cube/steven/rose/canyon/... kijk eventueel eens rond of men geen 2012 modellen nog van de hand wil doen tegen een mooie korting, dan moet je toch iets vinden voor een 750-1000 euro
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

rombaft wrote:ik zou toch een nieuwe kopen, er is tussen die decathlon fiets en de titanium/xtr/carbon fietsen nog een heel ruim aanbod :wink:

zowiezo bij die decathlon bij iets of wat normaal mtb gebruik krijg je problemen met de versnellingen, wielen en vork na enkele maanden tot een jaar.

goede prijs kwaliteit fiets is SLX/XT afmontage , combi met een wat deftige vork bij bv cube/steven/rose/canyon/... kijk eventueel eens rond of men geen 2012 modellen nog van de hand wil doen tegen een mooie korting, dan moet je toch iets vinden voor een 750-1000 euro
Bij goede prijs/kwaliteit fietsen verslijten ook onderdelen en moet je ook remblokken, kabels, tandwielen, etc. vervangen... dus ik zie geen reden waarom hij een nieuwe moet kopen. Persoonlijk zou ik pas beginnen uitkijken als je grote kosten hebt aan vork of wielen...
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

Ik heb vroeger ook eem MTB van de Decathlon gehad.
Bij de productomschrijving in het boekje staat dat je met hun MTB's niet mag gaan mountainbiken. :-?

Ja, ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen dat de gebruikershandleiding heeft gelezen.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

el gordo wrote:Ik heb vroeger ook eem MTB van de Decathlon gehad.
Bij de productomschrijving in het boekje staat dat je met hun MTB's niet mag gaan mountainbiken. :-?

Ja, ik ben waarschijnlijk 1 van de weinigen dat de gebruikershandleiding heeft gelezen.
Wat is de definitie van mountainbiken? Voor de één is dat een veldtocht voor de ander een freeride in de Hoge Venen... :wink:
el gordo
Mountainbiker

Post by el gordo »

RigolleM wrote:
el gordo wrote:Ik heb vroeger ook eem MTB van de Decathlon gehad.

Wat is de definitie van mountainbiken? Voor de één is dat een veldtocht voor de ander een freeride in de Hoge Venen... :wink:
Als ik me niet vergis, was een passage door het veld nog aanvaardbaar, maar regio's zoals Aarschot, Halle, de Vlaamse Ardennen etc waren al uit den boze.
Wacky-S
Mountainbiker

Post by Wacky-S »

Gewoon oprijden en als je stukken heb en de kosten zijn niet te groot, onderdelen vervangen door iets degelijkere (bv deore/slx) of kijk eens in de verkoop topic bij onderdelen, daar vind je regelmatig voor weinig geld kwaliteitsonderdelen.
Dan is het tenminste geen weggooid geld geweest en je kan blijven rijden voor weinig geld.
Slijtage van onderdelen is normaal, die moet iedereen na een bepaald tijd vervangen.

't Is zoals Kenny en eL Tee zeggen, niet meteen upgraden, maar rijdende houden en doorsparen voor een degelijker model.

Leer eerst het mountainbiken en als zijn aspecten kennen. Als je dan voor een nieuwe bike gaat kijken is de keuze iets makkelijker en weet je waar je wel en niet op moet letten.
aranatho
Mountainbiker

Post by aranatho »

thx voor de snelle reacties!

ik zal de MTB nog bijhouden.
over die remmen; de v-brakes die er nu opzitten hangen men kl* uit. als ik rem, 6 van de 10 keer doet ie het goed en komt de rem mooi terug op zijn plaats, maar die andere keren blijft het blokje precies 'plakken' aan de velg. heb de vijsjes al bijgesteld, kabel schoongemaakt, dan gaat het weer even beter maar het blijft terug komen. is dit normaal met v-brakes of niet?
Post Reply