2 x10 crankstel in 22-36

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Timba
Mountainbiker

Post by Timba »

koop je gewoon dit:

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... middleburn

heb je ineens een super-mooi crankstel met een spider die je kan wisselen en niet onbelangrijk: vierkante as.
hollowtech II = brol!!
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

tigrolino wrote:
PhilippeBiker wrote:Yep of ga je zilveren banden zoeken? :wink:
Nee maar witte ZTR Crest wielen met gave Dugast banden op :^o
Ik dacht dat Dugast enkel tubes maakt en die kan je toch niet op Crest velgen monteren?
BertG
Mountainbiker

Re: 2 x10 crankstel in 22-36

Post by BertG »

Interessant topic, nog eens van onder het stof halen.

Ik ben bezig met een 29er op te bouwen en ga dan ook maar eens overschakelen op 2x10, 24-36 (of eventueel 22-36) lijkt mij ook ideaal voor een 29er. Eigenlijk onbegrijpelijk dat Shimano/Sram etc. zelf niet inzien dat dat een interessante vertanding is voor grote wielen...
Een 38, laat staan een 40, lijkt me nogal groot voor mensen die liever in een bos rijden dan op de baan.

Maar dat wilt dus blijkbaar zeggen dat ik een crank moet kopen en dan direct de tandbladen moet gaan vervangen of een crank met een bashguard moet kopen ](*,)
Last edited by BertG on Tue 27 Aug 2013 10:44, edited 1 time in total.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Heb zowel een specifieke dubbel 36/22 als een ex-triple omgevormd naar 2 bladen 36/22 in gebruik.
Qua kettinglijn prefereer ik eig de ex-triple.
Is wel specifiek aan mijn benen, of beter aan het gebrek aan power erin, te wijten.
Kom nooit op de 11 vanachter en de ketting loopt op het triple crankstel minder schuin als ik achteraan op het grootste kranske zit, zowel op het 36 blad als op de granny...
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Dickie wrote:Heb zowel een specifieke dubbel 36/22 als een ex-triple omgevormd naar 2 bladen 36/22 in gebruik.
Is wel specifiek aan mijn benen, of beter aan het gebrek aan power erin, te wijten.
Kom nooit op de 11 vanachter en de ketting loopt op het triple crankstel minder schuin als ik achteraan op het grootste kranske zit, zowel op het 36 blad als op de granny...
Das interessant, dacht dat de kettinglijn bij een specifiek dubbel crankstel net beter ging zijn. Q-factor zou ook minder zijn met een echte dubbel maar of je daar veel van gaat merken in praktijk als gewone biker...
WOLF!
Mountainbiker

Post by WOLF! »

Dickie wrote:Heb zowel een specifieke dubbel 36/22 als een ex-triple omgevormd naar 2 bladen 36/22 in gebruik.
Hier hetzelfde. Een shimano xt omgebouwd naar 2 x 9. Werkt zeer goed en 36 tanden is zeker groot genoeg (voor mij).
Gelukkig kon ik op het shimano crankstel steken wat ik wou en moest ik geen spider beginnen veranderen.
Om die redenen geef ik ook de voorkeur aan een frame ZONDER direct mount; dan kan je tenminste een derailleur plaatsen die bij je trapstel met 'kleine tandwielen' past.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Gary Visser wrote:
Das interessant, dacht dat de kettinglijn bij een specifiek dubbel crankstel net beter ging zijn. Q-factor zou ook minder zijn met een echte dubbel maar of je daar veel van gaat merken in praktijk als gewone biker...
De Q-facteur hangt enkel af van de buiging van de cranks, kettingbladen blijven staan.
Kettinglijn op een triple wordt bepaald op het middenste kettingblad, terwijl bij een specifieke dubbel de kettinglijn tussen de 2 bladen wordt genomen.
Dus staan de bladen bij een dubbel meer naar buiten als je dezelfde kettinglijn aanneemt.
Ik zit nogal veel in het midden tot de grootste krans van de cassette met het groot blad vooraan
en ik merk op de dubbel dat de ketting schuiner loopt.
Mijn voordera heeft ook een smallere kooi en moet die dan meer bij bijregelen, gelukkig heb ik een friction shifter...
R1ALAIN
Mountainbiker
Location: Niner AIR9RDO-NINER AIR9-Scott Spark RC900(STOLEN !)-SCOTT SCALE RC WC

Post by R1ALAIN »

Tof topic.
Ik rijd op mijn Moozes AValanche 29 met een XT crankstel 40-28 vertanding (met externe lagers).
Mijn reis indachtig naar Oostenrijk heb ik hier op het forum een XT crankstel 22-36 vertanding aangeschaft met een Hope bash.
GEEN enkel ogenblik heb ik mij dit beklaagd. Hellingsgraden van 38% moeten bedwingen en daar zat ik toch wel op de limiet op de 22T vooraan en 36T achteraan.
Nu kan ik ongedwongen wisselen met beide crankstellen, slechts 2 inbussen losmaken en de crank scheiden. Pedalen in overvloed en ik moet zelfs de voorderrie niet bijregelen.
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

ik heb nog een xtr 970 crankske te koop, met 22 / 36 ta kamwielen...
altijd gebruikt icm xtr 980 10 speed, werkt perfect!
gaat weg wegens overstap XX1.
Kamwielen in topstaat! 70€
BertG
Mountainbiker

Post by BertG »

Dickie wrote:
Gary Visser wrote:
De Q-facteur hangt enkel af van de buiging van de cranks, kettingbladen blijven staan.
Kettinglijn op een triple wordt bepaald op het middenste kettingblad, terwijl bij een specifieke dubbel de kettinglijn tussen de 2 bladen wordt genomen.
Dus staan de bladen bij een dubbel meer naar buiten als je dezelfde kettinglijn aanneemt.
Ik zit nogal veel in het midden tot de grootste krans van de cassette met het groot blad vooraan
en ik merk op de dubbel dat de ketting schuiner loopt.
Mijn voordera heeft ook een smallere kooi en moet die dan meer bij bijregelen, gelukkig heb ik een friction shifter...

Ondertussen XTR crank besteld en besloten van naar 3x10 te gaan en niet 2x10 aangezien het te weinig meerwaarde biedt:

-Gewichtsverchil is minimaal tussen trippel en dubbel
-Kettinglijn van een dubbel is niet persé beter dan van een trippel
-Standaardkamwielen op meeste dubbel crankstellen hebben onnozele vertandingen
-Ik kan mijne derailleur vooraan behouden, minder kosten :lol:

Tegenspreken mag...
Post Reply