Renaat, alles hangt ervan af hoeveel je het ganse jaar door fietst.
Misschien kan dit je helpen. Ikzelf heb twee jaar geleden meegedaan aan LCMT en gedurende het jaar fiets ik één toertocht per week en loop ik éénmaal per week in de winter. In de zomer is dit 2 x fietsen + 1 x lopen per week. Voor de LCMT is zeker verre van voldoende.
Onze voorbereiding voor de LCMT startten we op 01.01.
Vanaf dan zijn we begonnen met de kilometers op te drijven.
Dit was dan een toertocht de zaterdag + extra lus en de zondag los rijden op de baan (totaal 120 kms). Vanaf februari werd dit nog opgedreven tot een toertocht + extra lus op zaterdag, een 70 kms op de baan de zondag + een rit van 100 kms tijdens de week, zodat je in maart en april zeker al aan 200 à 250 kms zit. Het lopen viel vanaf dan weg. De rit tijdens de week was dan telkens alle bergjes van de Ronde van Vlaanderen (vanaf Kluisberg tem de Berendries, 14 in totaal). Als raketman kan je zoiets doen rond de Kemmel, Rode- en Zwarteberg. Dit hebben we 3 maanden aan een stuk gedaan.
Volgens mij is dit een absoluut minimum om aan de LCMT deel te nemen.
Degenen die het tegendeel beweren moet je niet geloven. Echt waar.
De LCMT is niet te onderschatten en je zal er niet veel plezier aan beleven als je niet goed voorbereid bent.
Je mag niet vergeten dat je 4 dagen naéén 6 uur per dag op je fiets zit op een golvend landschap. Ikzelf heb de 4 dagen uitgereden maar was toch 2 dagen blij dat er gedurende de rit een afslag kon genomen worden. Wees er maar zeker van dat heel weinig deelnemers (uitz. de chronorijders) alles uitrijden. Heb ik genoeg vastgesteld aan de laatste bevoorrading.
Maar zoals ik reeds zei, hangt alles af van het aantal kilometers dat je normaal gezien het ganse jaar door rijdt. In mijn geval was dit slechts een toertocht per week en daardoor moest ik wel veel bijtrainen als voorbereiding.
Hopelijk helpt dit je een beetje verder.
LCMT 2005 van 5 tot en met 8 mei 2005
Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
- renaat
- Mountainbiker
- Location: specialized s works m5 ( crossmax sl , fox rlc 100 )FSA crank en de rest full SRAM X9
bedankt voor deze tip! ik zal daar rekening mee houden.
ik had inderdaad in gedachten heuvelland als training basis.
in hoeverre ik de kilometers dan stap voor stap ga opdrijven.
toertochten rijden is geen probleem. normaal gezien zou dit nu iedere week moeten gebeuren en tijdens de week 1 keer training...
toertochten rijden is geen probleem. normaal gezien zou dit nu iedere week moeten gebeuren en tijdens de week 1 keer training...
jaja maar hoe rijd ge die toertochten ?? altijd vollenbak ??renaat wrote:bedankt voor deze tip! ik zal daar rekening mee houden.
kilometers geleidelijk opdrijven : 40+25 en daarna 40+40 ofzo , in de week zou ge toch ook eens moeten proberen om een lange afstand te rijden van 6h ofzo .
Ben ook ingeschreven voor de 3de maal , al iedere keer zonder probleem uitgereden . Ik vind dat dat allemaal goe meevalt , echt afzien doet ge niet volgens mij .
Dit jaar ga ik wel geen chrono doen , LCMT is voor mij een training geworden .
Jo
- A d r i
- Mountainbiker
Ik denk toch dat je de moeilijkheid van zo'n LCMT ook niet moet overdrijven
Als je regelmatig weken van 200-300km draait, met offroad stukken van 70-80km en zo nu en dan een tocht van 5 tot 6 uur gewoon om eens te voelen wat dat is , kan je dat gemakkelijk aan.
Het hangt ook af van hoe serieus je dit allemaal neemt. Als je elke avond meent dat het nodig is om het licht in de bar uit te doen, tja, dan ga je de rekening (en niet die van de bar!) gepresenteerd krijgen.
Rust en recuperatie , en natuurlijk een gezonde portie koolhydraten zijn van primordiaal belang. Ook tijdens de rit regelmatig eten en drinken om het stoofke brandend te houden. Biken op dit niveau heeft alles met zelfdiscipline te maken.
Als het tijdens de LCMT dan ook nog gaat regenen, valt er zowiezo nog de helft meer uit.
Zoals ik al zei, rustig beginnen en naargelang de dagen vorderen ga je profiteren van die rustige start.
Als je regelmatig weken van 200-300km draait, met offroad stukken van 70-80km en zo nu en dan een tocht van 5 tot 6 uur gewoon om eens te voelen wat dat is , kan je dat gemakkelijk aan.
Het hangt ook af van hoe serieus je dit allemaal neemt. Als je elke avond meent dat het nodig is om het licht in de bar uit te doen, tja, dan ga je de rekening (en niet die van de bar!) gepresenteerd krijgen.
Rust en recuperatie , en natuurlijk een gezonde portie koolhydraten zijn van primordiaal belang. Ook tijdens de rit regelmatig eten en drinken om het stoofke brandend te houden. Biken op dit niveau heeft alles met zelfdiscipline te maken.
Als het tijdens de LCMT dan ook nog gaat regenen, valt er zowiezo nog de helft meer uit.
Zoals ik al zei, rustig beginnen en naargelang de dagen vorderen ga je profiteren van die rustige start.
- The Raceface
- Mountainbiker
Post by The Raceface »
Wat zoate zegt en de anderen (oa. Adri), kan ik alleen maar beamen. Nog nooit meegedaan aan de LCMT maar een regelmatige training lijkt mij noodzakelijk. Zelf rij een elk weekend een tocht met koersfiets van een 60 à 70 km + nog een TT met MTB voor zo'n 60 km. Als het wat later donker wordt rij ik 2 extra trainingen in de week (goed voor zo'n 100 km).
'k heb ook wel zin om eens mee te doen, maar ik zal waarschijnlijk de km's moeten opdrijven. Sorry 'k wel al eens meegedaan aan de LCMT, de 1e editie in 1999. Dan was het nog starten in GULPEN (NL) met aankomst in DE PANNE, goed voor 7 DAGEN. Zelf heb ik maar de laatste 3 dagen meegedaan. Ronse - Ieper, Ieper - Ieper en Poperinge De Panne, toch nog goed voor een 250 à 300 km.
'k heb ook wel zin om eens mee te doen, maar ik zal waarschijnlijk de km's moeten opdrijven. Sorry 'k wel al eens meegedaan aan de LCMT, de 1e editie in 1999. Dan was het nog starten in GULPEN (NL) met aankomst in DE PANNE, goed voor 7 DAGEN. Zelf heb ik maar de laatste 3 dagen meegedaan. Ronse - Ieper, Ieper - Ieper en Poperinge De Panne, toch nog goed voor een 250 à 300 km.
- Epic
- Mountainbiker
Je moet je nu eens niet miskijken op afstand, volgens mij heeft het geen zin om enkel in het weekend veel kilometers te doen. Eerst de frequentie van de trainingen vergroten dan pas de duur ervan! T'is beter om 3-4 keer 2u te trainen dan 2 keer 3-4 (aan te hoge intensiteit dan nog). Je moet een basis verwerven dus zal je toch dikwijls de tt'en rustig moeten rijden anders ben je niet echt opbouwend bezig.
Je moet in zo'n LCMT gewoon zijn om dagen na mekaar te fietsen, dus herstel is uitermate belangrijk, maw een basis.
Je moet in zo'n LCMT gewoon zijn om dagen na mekaar te fietsen, dus herstel is uitermate belangrijk, maw een basis.
- A d r i
- Mountainbiker
De eerste keer dat ik meedeed startten ze in Zonhoven, maar toen ook voor 4 dagen, dat was 2002 en de afstand bedroeg toen 368km met 6195 hoogtemeters.
De 2de keer was de start in Luik, en dat was in 2003, toen was het 415 km met 8045 hoogtemeters !
Ik heb in 2000 ook met Kurt en een groepje het prototype van de latere Drielandentour gereden, een vierdaagse met start in Gulpen en dan via Malmedy, Houffalize en Robertville terug naar Gulpen, een 322 km en een van de prachtigste meerdaagsen ooit.
De 2de keer was de start in Luik, en dat was in 2003, toen was het 415 km met 8045 hoogtemeters !
Ik heb in 2000 ook met Kurt en een groepje het prototype van de latere Drielandentour gereden, een vierdaagse met start in Gulpen en dan via Malmedy, Houffalize en Robertville terug naar Gulpen, een 322 km en een van de prachtigste meerdaagsen ooit.