Training: Wie heeft zijn max hartslag laten bepalen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

Hier de resultaten van een 60jarige op 30/3/2004 na een revalidatie van 6
maanden en terug beginnen te fietsen rond november 2003

Ergospirometry report
height 169cm
weight 67,7

Max hartsl 187 (watt 340 )
Omslagpunt 161 (watt 255)

V'02(l/min) 3.07
V'02(ml/min/kg 45,85
Watt 320 en gestopt na 1' op 340
V'CO2(l/min) 4,18
V'O2/HR(ml) 16,5
V'E (l/min) 117,9
fb(l/min) 35,69
Eq O2 39,9
C-DALE
Mountainbiker
Location: Cannondale Taurine 2007/8.2kg + Cannondale Tesoro 2010/8.7kg

Inspanningstest.

Post by C-DALE »

Hello,

Gisteren naar Mensana geweest.
Bloed getrokken,vetpercentage laten bepalen en fietstest.
Van bloed heb ik nog geen resultaten.

De rest was een complete ramp, enkel m'n BMI was "standaard" nl
184cm-78kg. :cry:
Heb thuis zo'n weegschaal die je vochtpercentage en je vetgehalte meet.
Volgens m'n weegschaal moest ik rond de 21% vet zitten,wat nog veel is.
Awel t'is 27.9% vet,wist niet wat k hoorde.
T'is gedaan met als een bourgondier te leven,ga moeten dieten.

Bij de fietstest kwamen ze tot de conclusie dat m'n conditie niet goed was.
Maar toch niet slecht om max. maar 2x te rijden per week.
Er is allezins nog veel progressie mede dooor slechte conditie en m'n gewicht. :)
Moet proberen om 4x per week minstens 2h te rijden aan max Hartslag van 135 bpm=basistraining.

Zal dan een veldtest laten doen en zien wat dat geeft.

Was eerst 6 min aan 75W.
En dan om de 3 min 25W erbij + lactaattest.
Da ging tot 200W vanaf dan wast afzien zunne,was daar snikheet en met zo'n masker werd het op het eind toch wel benauwend. :(
Ben tot 310W geraakt.

M'n Vo2 max was 54.
En m'n max hartslag was rond de 190, geloof ik.
De resultaten worden opgestuurd.

Moet normaal gezien rond de 80 euro zitten.

Greetz.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Bij 200W was mijn hartslag juist 100 :drunk:
maar als je dan toch nog tot 310 geraakt bent is dat toch wel goed hoor. Het probleem met al die cijfers zo te geven is dat mensen zich met anderen gaan vergelijken (is normaal) maar je moet ook de ganse achtergrond kennen. Een persoon van bvb 15 jaar vergelijken met 1tje van 45j is praktisch onmogelijk.. behalve het leefstijdsverschil fietst de ene misschien 100km/week terwijl de andere 400km afmaalt.

maar ik denk dus inderdaad dat jij langere ritjes aan een rustig tempo moet gaan doen, die helpen ten eerste om vet te verbranden, en ten tweede om je basisuithouding op te krikken.
roger
Mountainbiker

Post by roger »

A d r i wrote: maar ik denk dus inderdaad dat jij langere ritjes aan een rustig tempo moet gaan doen, die helpen ten eerste om vet te verbranden, en ten tweede om je basisuithouding op te krikken.

Dat is waar Adri en dat is ook mijn bedoeling,hopelijk laat het weer het een beetje toe.voorlopig zijn het ritjes van 50 tot 60km,december 60 tot
80 en vanaf januari regelmatig eens naar de 100.Tussendoor probeer ik wat op kracht te trainen aan een lage hartslag.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ik had het eigenlijk tegen c-dale, roger.. vet verbranden moet jij niet echt meer doen denk ik :wink:
maar dat van die lange trage ritjes klopt voor de meesten onder ons.
Met 1 keer per week wat krachttraining erbij en een rit aan een wat hoger tempo moet dit nu voldoende zijn...

ik lees net in de Fiets dat je vanaf 4 w/kg bij je 4mmol punt (zij spreken van Maximal Lactate Steady State maar ik vermoed dat dit ongeveer overeenkomt) bij de grote mensen behoord wat klimmen betreft .

Ik ben naast de goede w/kg waarden vooral tevreden dat m'n omslagpunt (142bpm) vrij ver onder de 4mmol grens (157bpm) ligt.. dat betekend namelijk dat ik uuuuuuren kan fietsen rond m'n omslag zonder in zware verzuring te gaan, echte marathonbiker dus.
Dzjowie
Mountainbiker

Re: Inspanningstest.

Post by Dzjowie »

C-DALE wrote:Hello,

Gisteren naar Mensana geweest.
Bloed getrokken,vetpercentage laten bepalen en fietstest.
Van bloed heb ik nog geen resultaten.

De rest was een complete ramp, enkel m'n BMI was "standaard" nl
184cm-78kg. :cry:
C-DALE, ik ben zeer zeker een grote fan van allerhande meettoestanden en wat weet ik allemaal, maar ook de realiteit mag je nooit uit het oog verliezen... Dat valt vaak beter mee...

- Staar je niet blind op dat vetpercentage, bepaalde soorten metingen (huidplooimetingen bv) kunnen daarin nogal heel onnauwkeurig zijn. Hoogstens duidt het aan dat je "relatief" meer vet dan spieren hebt, want qua gewicht zit je wel ok volgens mij.
- Verder heb je de resultaten nog niet, dus niet te snel conclusies trekken :wink:

Ik het ook nogal eenvoudig van de begeleiders om als raad mee te geven van 4 keer per week 2u te gaan fietsen aan lage hartslag: uiteraard word je op die manier beter, maar ik ben er zeker van dat als je daar de tijd voor had, dat je dat nu al zou doen. Realistisch is dus anders, we hebben elk onze drukke bezigheden...

Het hangt uiteindelijk allemaal af van hoeveel tijd je hebt, hoeveel je er wil insteken en wat je wil bereiken. Als je nu slechts twee keer per week traint, begin dan vooral met wat meer regelmaat in je trainingsopbouw te stoppen. Probeer bijna dagelijks tijd te maken om te rijden, dat hoeft daarom niet telkens 2 uur te zijn (drie kwartier, uurtje)... Je zal snel merken dat je enkel door die regelmaat al een basis creëert tijdens deze donkeren wintermaanden, en als je die basis combineert met een langere rit een of twee keer per week en in het ideale geval ook wat krachttraining, dan zal je best veel vooruitgang boeken...

Achteraf kan je dan nog altijd zien hoe het trainen je bevalt, en de zaken nog serieuzer oppakken...
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

Ik maak me wat zorgen omtrent mijn hartslag.
Zie ook mijn post onder het topic : http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=10509

Daarom ben ik van plan een inspanningstest te doen.
Heeft er iemand adressen in de ruime omgeving van Gent waar ze een fatsoenlijke test afnemen? Ik zou liefst een fietstest doen.
Oh ja, je betaalt 80€ maar kunt hiervan via de ziekenkas 23€ recupereren
Hoe regel je dat om het te recupereren via de ziekenkas?

Zijn die test standaard of zijn er bepaalde parameters waar zeker op gelet moet worden?
Geeft de arts die de test afneemt, voldoende uitleg bij de waarden of kan ik hiervoor op jullie deskundigheid rekenen?
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

greenie wrote:Daarom ben ik van plan een inspanningstest te doen.
Heeft er iemand adressen in de ruime omgeving van Gent waar ze een fatsoenlijke test afnemen?
Erkende "keuringscentra:
Mensana in Sijsele
Centrum voor Sportgeneeskunde in Gent (UZ)
Alle centra
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

greenie wrote:
Oh ja, je betaalt 80€ maar kunt hiervan via de ziekenkas 23€ recupereren
Hoe regel je dat om het te recupereren via de ziekenkas?

Zijn die test standaard of zijn er bepaalde parameters waar zeker op gelet moet worden?
Geeft de arts die de test afneemt, voldoende uitleg bij de waarden of kan ik hiervoor op jullie deskundigheid rekenen?
Ziekenkas: je krijgt een briefje van de arts.
Vragen: vraag het aan de arts, daar dient hij voor EN hij heeft ervoor gestudeerd ! :wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Zoals ik hier kan lezen zijn er velen die zo'n inspanningstest laten doen.
Ik ben dit ook eens van zin. Ik vind van mijn eigen dat ik nogal een hoge hartslag heb.
Weet er iemand waar je dit kan laten doen in Noord Limburg (of toch in de buurt)

Thx
Post Reply