edge 800 .... ?
Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Ik rij sinds juni met een Garmin Edge 800, performance, met Europe CN (op microSD) en topokaart (DVD). Heb er 3000km mee afgelegd op een hybride crossfiets. Hoewel ik niet zo slecht pleeg te zijn met ICT-toepassingen, blijf ik toch problemen ondervinden.
Ik vrees dat ik niet goed begrijp hoe basecamp en de edge het geheugen van het toestel en de microSDkaart gebruiken. Gezien de problemen misschien samen op te lossen zijn, plaats ik ze naast elkaar:
1. Het locatiegeheugen zit meteen vol (waarschuwing bij opstarten edge) als ik ze vanuit basecamp naar mijn toestel sleep. Als ik waypoints, koersen en routes opsla op mijn microSD, dan vind ik ze niet terug in mijn lijst 'koersen' op het toestel. In de praktijk wis ik zoveel mogelijk van mijn toestel en laad enkel één of twee koersen en sla dus nooit op naar microSD. Het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn om meer dan twee koersen en tien waypoints op het toestel op te slaan zonder een vol geheugen te hebben met zo'n toestel. Wat kan ik daaraan doen?
2. Als ik tijdens het rijden de activiteiten op de microSD doe opslaan, dan kan ik mijn activiteiten niet terugvinden als ik met garminconnect connecteer (maar zie de activiteiten wel op mijn scherm). Als ik de activiteiten dus op garminconnect wil plaatsen, moet ik op mijn toestel opslaan (en gezien mijn punt 1. lijkt me dat misschien problematisch voor de opslagcapaciteit). Gevolg is dat ik enkel opsla op het toestel zelf en de activiteiten zo snel mogelijk online plaats en van mijn toestel wis (ik hou enkel de totalen bij). Kan ik ze ook vanaf mijn microSD opladen naar garminconnect? (ja, ik heb al al die andere uploadmogelijkheden op de website uitgeprobeerd en uiteraard de plugin al ettelijke malen herinstalleerd en met andere browsers gewerkt).
Met andere woorden: kan iemand me helpen de opslagcapaciteiten ten volle te benutten? Ik heb het gevoel dat ik nu een toestel heb dat heel veel kan en waar ik maar heel weinig mee tegelijk kan doen. En dat vreet aan het plezier, want kom steeds vaker tegen dat ik iets vergeten ben opnieuw te uploaden thuis.
Ik vrees dat ik niet goed begrijp hoe basecamp en de edge het geheugen van het toestel en de microSDkaart gebruiken. Gezien de problemen misschien samen op te lossen zijn, plaats ik ze naast elkaar:
1. Het locatiegeheugen zit meteen vol (waarschuwing bij opstarten edge) als ik ze vanuit basecamp naar mijn toestel sleep. Als ik waypoints, koersen en routes opsla op mijn microSD, dan vind ik ze niet terug in mijn lijst 'koersen' op het toestel. In de praktijk wis ik zoveel mogelijk van mijn toestel en laad enkel één of twee koersen en sla dus nooit op naar microSD. Het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn om meer dan twee koersen en tien waypoints op het toestel op te slaan zonder een vol geheugen te hebben met zo'n toestel. Wat kan ik daaraan doen?
2. Als ik tijdens het rijden de activiteiten op de microSD doe opslaan, dan kan ik mijn activiteiten niet terugvinden als ik met garminconnect connecteer (maar zie de activiteiten wel op mijn scherm). Als ik de activiteiten dus op garminconnect wil plaatsen, moet ik op mijn toestel opslaan (en gezien mijn punt 1. lijkt me dat misschien problematisch voor de opslagcapaciteit). Gevolg is dat ik enkel opsla op het toestel zelf en de activiteiten zo snel mogelijk online plaats en van mijn toestel wis (ik hou enkel de totalen bij). Kan ik ze ook vanaf mijn microSD opladen naar garminconnect? (ja, ik heb al al die andere uploadmogelijkheden op de website uitgeprobeerd en uiteraard de plugin al ettelijke malen herinstalleerd en met andere browsers gewerkt).
Met andere woorden: kan iemand me helpen de opslagcapaciteiten ten volle te benutten? Ik heb het gevoel dat ik nu een toestel heb dat heel veel kan en waar ik maar heel weinig mee tegelijk kan doen. En dat vreet aan het plezier, want kom steeds vaker tegen dat ik iets vergeten ben opnieuw te uploaden thuis.
stahl wrote: 1. Het locatiegeheugen zit meteen vol (waarschuwing bij opstarten edge) als ik ze vanuit basecamp naar mijn toestel sleep. Als ik waypoints, koersen en routes opsla op mijn microSD, dan vind ik ze niet terug in mijn lijst 'koersen' op het toestel. In de praktijk wis ik zoveel mogelijk van mijn toestel en laad enkel één of twee koersen en sla dus nooit op naar microSD. Het lijkt me dat het toch mogelijk moet zijn om meer dan twee koersen en tien waypoints op het toestel op te slaan zonder een vol geheugen te hebben met zo'n toestel. Wat kan ik daaraan doen?
Hou het geheugen van uw toestel vrij voor het plaatsen van tracks/koersen en waypoints
Dit via gpx files in de map "newFiles"
Plaats al uw kaarten op de micro SD kaart
Registreer op uw toestel (inderdaad voor Garminconnect, Trainingcenter, ...)
Normaliter synchroniseer je met
- trainingcenter op uw pc
- garmin connect on the cloud
Eventueel maak je een profiel aan in trainingcenter per jaar
Al wat in een vorig jaar staat in trainingcenter kan je bij activities op uw toestel deleten om geheugen vrij te maken
Indien geen registratie nodig vanuit trainingstechnisch of medisch standpunt: niet opslaan elke seconde, maar wel "smart"
Zie wat je overdraagt vanuit BC
Sleep nooit routes over waarin veel via punten vervat zitten, want deze laatste nemen ook effectief geheugen in bij max aantal wp
=> enkel tracks en wp die je effectief ga gebruiken
Met andere woorden: gezien mijn beide kaarten al op de microSD staan, is het inderdaad best om alles op het toestel zelf op te slaan, enkel één of twee koersen te uploaden naar mijn toestel die ik de dag zelf wil rijden en voorts zoveel mogelijk te blijven wissen uit mijn toestel en op mijn pc te bewaren?Beny wrote:
Plaats al uw kaarten op de micro SD kaart
...
=> enkel tracks en wp die je effectief ga gebruiken
Ik vind het toch een probleem hoor, dat je met een zo geavanceerd toestel niet bijvoorbeeld vijf bikedagen op één moment kunt inplannen en op het toestel plaatsen. Ik zit namelijk liever één avond aan mijn basecamp aan het begin van een vakantieweek.
Als ik mijn Garmin koppel aan mijn Mac is het intern geheugen zo'n 110MB, een fitbestand gemiddeld 75KB, maw een 50-tal ritten is nog 'maar' 3,75 MB. Ik zie niet onmiddellijk een probleem om een vijfdaagse rit te plannen op een Edge 800 via het intern geheugen.
Op mijn Edge staan een 40-tal gereden ritten (Activities), een 12-tal courses en een 30-tal waypoints en alsnog heb ik 92MB vrij geheugen.
Het enige probleem dat ik vaak heb ik dat je via BC een track/route één voor één moet doorsturen en niet alles in één keer, af toe lukt het wel, maar meestal niet. Controleer ook of alles is geladen bij het vertrekken naar uw bestemming!
Op mijn Edge staan een 40-tal gereden ritten (Activities), een 12-tal courses en een 30-tal waypoints en alsnog heb ik 92MB vrij geheugen.
Het enige probleem dat ik vaak heb ik dat je via BC een track/route één voor één moet doorsturen en niet alles in één keer, af toe lukt het wel, maar meestal niet. Controleer ook of alles is geladen bij het vertrekken naar uw bestemming!
Vandaag eerste testritje gedaan met mijn nieuw speelgoed
Wat ik me nu meteen afvroeg: hoe krasbestendig is dat scherm?
Zorg je door dat touchscreen te gebruiken tijdens de rit, met dus modderspatten op het scherm, niet meteen voor krassen?
Vandaag had ik dat beschermplastiekje er nog op gelaten en dat zat alvast meteen vol krassen... Dat scherm zelf kan waarschijnlijk meer verdragen, maar toch?
En overleeft dit (duur!!) toestel het wel als je eens stevig overkop gaat?
Grtz
Zorg je door dat touchscreen te gebruiken tijdens de rit, met dus modderspatten op het scherm, niet meteen voor krassen?
Vandaag had ik dat beschermplastiekje er nog op gelaten en dat zat alvast meteen vol krassen... Dat scherm zelf kan waarschijnlijk meer verdragen, maar toch?
Grtz
Ik heb er een beschermplastiekje op en overkop gaan lukt aardigappel wrote:Vandaag eerste testritje gedaan met mijn nieuw speelgoed![]()
Grtz
als je meedere tracks in 1 keer naar uwe edge 800 wil zetten. doe je als volgd. selecteer de gemaakte en opgeslagen tracks of routes. sleep of kopieer ze naar de map van van uwe 800. en zet ze in de map newfiles. als je dan de GPS terug opstart zet de gps deze om in fit bestanden en zet ze ook in de juiste map. zo kan je veeeel tracks of routes in één keer op uwe gps zetten. zonder dat je mapsource gebruikt.