80% onverhard hoop ikrony_rabijns wrote:.
Het is een route geworden van om en bij de 29 km, die voor bijna 80% verhard is. www.dabbers.be
routes noord limburg
Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Proficiat! Een heel mooi initiatief. Mij mag je alvast binnenkort op de route verwachten.rony_rabijns wrote:Bij het opstarten van het mountainbike-netwerk Noord-Limburg was de vraag van de provincie Limburg en Bloso om attractieve routes te ontwikkelen over paden die nog niet gebruikt waren door toertochten, semi-permanente routes of wedstrijden.
Het was ook de bedoeling om alle lussen te verbinden met elkaar, zodanig dat er een netwerk ontstond zoals voor de reguliere fietser. Overal in Limburg bestond dit soort mtb-netwerken al, behalve in het Noorden.
Wij met de Dabbers hebben het deel in de omgeving van Neerpelt voor onze rekening genomen, meer specifiek de blauwe lus in het noorden van Neerpelt, de Dabberroute. We zijn tevens ook peter van deze route wat wil zeggen dat we in staan voor de controle er van.
Het is een route geworden van om en bij de 29 km, die voor bijna 80% verhard is.
We hebben 2,5 jaar lang gezocht naar paden die nog nooit betreden of bereden waren met de MTB. We zijn daar in geslaagd door o.a. nieuwe tracks te trekken in de bossen en langs beken in samenspraak en overleg met alle betrokken instanties en privé-personen. En ik kan je verzekeren dat dat er heel veel zijn, allemaal met hun eigen belangen. Iedereen weet dat je vandaag de dag echt niet meer mag fietsen waar je dat wil. Dat was voor ons de uitdaging om met die wetenschap in het achterhoofd al het mogelijke te doen. Te peilen naar de reacties die we krijgen, zijn we in het opzet geslaagd.
Als je nog meer info nodig hebt of GPS-tracks wil van de route, kan je terecht op onze site.
http://www.dabbers.be/de-dabberroute.php
Tot in Neerpelt, op de Dabberroute!
Rony
www.dabbers.be
- rony_rabijns
- Mountainbiker
Post by rony_rabijns »
Oops, onverhard natuurlijk ... mea culpajunior72 wrote:80% onverhard hoop ikrony_rabijns wrote:.
Het is een route geworden van om en bij de 29 km, die voor bijna 80% verhard is. www.dabbers.be
Dit weekend eens op verkenning geweest naar het nieuwe netwerk.
Gisteren de Neerpeltse routes en vandaag de Hechtel-Eksel-routes, goed voor 110 km.
Ik ga proberen objectief mijn bevindingen weer te geven, niet gemakkelijk voor een (op mtb-vlak) verwend joenk zoals ik.
(Juist gestopt met 1x per week Ardennen gedurende 7 maanden, en als kers op de taart een 8-daagse Alpentocht - nu komen de 5 maanden in eigen regio)
Ik woon in de driehoek Balen-Mol-Lommel, en vanaf mijn deur zit ik op eindeloos lange st’s. In Overpelt, Hechtel, Eksel kom ik regelmatig, soms in één langgerekte singletrack door bossen en over pittige landduinen vanaf de Balense Keiheuvel en het Lommelse Kattenbos. Een andere richting uit : de Lommelse Sahara en de vaste routes van Luyksgestel en Eersel geven ook onbeperkt bike-plezier.
Neerpelts grondgebied doe ik enkel aan als ik de Malpies, de Plateaux en Hageven aan elkaar rijg (ssst .. niet geschikt voor alle oren).
En nu maar eens op verkenning van vaste routes :
Neerpelt blauw (wijzerzin) :
Hier had ik rechtuit gezegd niks van verwacht, wegens toch veel agrarisch gebied.
Wel, die heeft me aangenaam verrast, en je merkt dat daar een club haar ziel heeft ingestoken. De eerste 6 km (vanaf de scoutsrally) zijn gewoon subliem : chapeau mannen, en nooit geweten dat je daar zo mooi kon biken. Eenmaal het kanaal over wordt het wat saai, maar daarna hebben ze wel alles eruit gehaald wat er in de aangedane streek zit. Hier kan ik me mee verzoenen !
Neerpelt zwart (wijzerzin) :
Geen commentaar, want deze website gaat over mountainbiken.
Overpelt blauw (tegenwijzerzin) :
Hier heb ik het grootste stuk van gedaan (niet het saaie oostelijke gedeelte, dat zat al in Neerpelt rood !). Dit gedeelte is de moeite waard, met enkele pittige stukken, maar ook wat saai weg en weer gerij – wel altijd in de bossen. Als je deze doet, integreer dan de afkorting bij in je traject en je hebt een zeer mooi stuk dubbel.
Hechtel rood (tegenwijzerzin) :
Ongeveer zoals Overpelt blauw. In de omgeving van de autokeuring liep er al wel wat zever uit mijn mond toen ik links en rechts keek.
Hechtel blauw (tegenwijzerzin) :
Man man. Als je weet wat hier allemaal aan geweldige tracks ligt ! Hier liep de kwijl uit mijn bakkes toen ik al die paadjes links en rechts moest laten liggen. Enkele mooie stukken, en dan draaien we van al dat moois weg, pardoes op de grote baan Hechtel-Hasselt. Wat daarna kwam ? snel vergeten.
Conclusie :
Op een paar aangename verrassingen na, vraag ik me soms toch af voor wie deze routes gemaakt zijn. Voor de beginnende mountainbiker ? Gaat die de smaak te pakken krijgen om hiervan zijn sport te maken ? Vindt hij hier de fun ?
Wat me vooraf ook intrigeerde waren de volgende zinnetjes :
“om attractieve routes te ontwikkelen over paden die nog niet gebruikt waren door toertochten, semi-permanente routes of wedstrijden”
“we hebben 2,5 jaar lang gezocht naar paden die nog nooit betreden of bereden waren met de MTB”
Moet ik hier uit afleiden dat de mooiste paadjes (die nu door die TT’s worden gebruikt) exclusief worden voorbehouden voor die TT’s ? Ik mag hopen dat dit niet de bedoeling is !
Maar ik snap toch niet wat hier achter zit.
Toch een positieve noot : de afpijling is buitengewoon goed, en op elke mogelijke splitsing of verbinding staat een duidelijk plan >> een voorbeeld van hoe het moet.
(wel nog heel wat palen zonder borden tegengekomen op Neerpelt-zwart en Hechtel-rood)
Herhaaldelijk heb ik in het verleden al mensen van ANB, Vlaamse Landmaatschappij en de Bosgroep Zuiderkemepen gewezen op hoe men het in Nederland doet en de vaste routes van Eersel en Luyksgestel als voorbeeld gegeven. Men lijkt het maar moeilijk te snappen (hoewel er hier en daar nu toch aangelegde trajecten liggen, waarvoor chapeau !) Ik denk dat er hier toch overheids-bossen genoeg zijn om dit nog meer uit te buiten en bvb parallel aan de brede dreven meer slingerpaden aan te leggen (een mooi voorbeeld ligt o.a. op het verbindingstraject Hechtel-Eksel / Lommel). Als men dat consequenter zou doen en de trajecten dus attractiever zou maken, dan zal elke biker, net als in Nederland, mooi de vaste routes volgen.
Maar ik begrijp dat dat enkel kan in gemeente- of staatsbossen.
Bon, ’t is maar één mening. En zoals ik begon : ik ben verwend.
Ik hoop dat er toch voldoende mensen zullen zijn die plezier beleven aan dit initiatief.
De doorgewinterde biker vindt zijn weg wel (en gps-tracks !)
Gisteren de Neerpeltse routes en vandaag de Hechtel-Eksel-routes, goed voor 110 km.
Ik ga proberen objectief mijn bevindingen weer te geven, niet gemakkelijk voor een (op mtb-vlak) verwend joenk zoals ik.
(Juist gestopt met 1x per week Ardennen gedurende 7 maanden, en als kers op de taart een 8-daagse Alpentocht - nu komen de 5 maanden in eigen regio)
Ik woon in de driehoek Balen-Mol-Lommel, en vanaf mijn deur zit ik op eindeloos lange st’s. In Overpelt, Hechtel, Eksel kom ik regelmatig, soms in één langgerekte singletrack door bossen en over pittige landduinen vanaf de Balense Keiheuvel en het Lommelse Kattenbos. Een andere richting uit : de Lommelse Sahara en de vaste routes van Luyksgestel en Eersel geven ook onbeperkt bike-plezier.
Neerpelts grondgebied doe ik enkel aan als ik de Malpies, de Plateaux en Hageven aan elkaar rijg (ssst .. niet geschikt voor alle oren).
En nu maar eens op verkenning van vaste routes :
Hier had ik rechtuit gezegd niks van verwacht, wegens toch veel agrarisch gebied.
Wel, die heeft me aangenaam verrast, en je merkt dat daar een club haar ziel heeft ingestoken. De eerste 6 km (vanaf de scoutsrally) zijn gewoon subliem : chapeau mannen, en nooit geweten dat je daar zo mooi kon biken. Eenmaal het kanaal over wordt het wat saai, maar daarna hebben ze wel alles eruit gehaald wat er in de aangedane streek zit. Hier kan ik me mee verzoenen !
Neerpelt zwart (wijzerzin) :
Geen commentaar, want deze website gaat over mountainbiken.
Overpelt blauw (tegenwijzerzin) :
Hier heb ik het grootste stuk van gedaan (niet het saaie oostelijke gedeelte, dat zat al in Neerpelt rood !). Dit gedeelte is de moeite waard, met enkele pittige stukken, maar ook wat saai weg en weer gerij – wel altijd in de bossen. Als je deze doet, integreer dan de afkorting bij in je traject en je hebt een zeer mooi stuk dubbel.
Hechtel rood (tegenwijzerzin) :
Ongeveer zoals Overpelt blauw. In de omgeving van de autokeuring liep er al wel wat zever uit mijn mond toen ik links en rechts keek.
Hechtel blauw (tegenwijzerzin) :
Man man. Als je weet wat hier allemaal aan geweldige tracks ligt ! Hier liep de kwijl uit mijn bakkes toen ik al die paadjes links en rechts moest laten liggen. Enkele mooie stukken, en dan draaien we van al dat moois weg, pardoes op de grote baan Hechtel-Hasselt. Wat daarna kwam ? snel vergeten.
Conclusie :
Op een paar aangename verrassingen na, vraag ik me soms toch af voor wie deze routes gemaakt zijn. Voor de beginnende mountainbiker ? Gaat die de smaak te pakken krijgen om hiervan zijn sport te maken ? Vindt hij hier de fun ?
“om attractieve routes te ontwikkelen over paden die nog niet gebruikt waren door toertochten, semi-permanente routes of wedstrijden”
“we hebben 2,5 jaar lang gezocht naar paden die nog nooit betreden of bereden waren met de MTB”
Moet ik hier uit afleiden dat de mooiste paadjes (die nu door die TT’s worden gebruikt) exclusief worden voorbehouden voor die TT’s ? Ik mag hopen dat dit niet de bedoeling is !
Maar ik snap toch niet wat hier achter zit.
Toch een positieve noot : de afpijling is buitengewoon goed, en op elke mogelijke splitsing of verbinding staat een duidelijk plan >> een voorbeeld van hoe het moet.
(wel nog heel wat palen zonder borden tegengekomen op Neerpelt-zwart en Hechtel-rood)
Herhaaldelijk heb ik in het verleden al mensen van ANB, Vlaamse Landmaatschappij en de Bosgroep Zuiderkemepen gewezen op hoe men het in Nederland doet en de vaste routes van Eersel en Luyksgestel als voorbeeld gegeven. Men lijkt het maar moeilijk te snappen (hoewel er hier en daar nu toch aangelegde trajecten liggen, waarvoor chapeau !) Ik denk dat er hier toch overheids-bossen genoeg zijn om dit nog meer uit te buiten en bvb parallel aan de brede dreven meer slingerpaden aan te leggen (een mooi voorbeeld ligt o.a. op het verbindingstraject Hechtel-Eksel / Lommel). Als men dat consequenter zou doen en de trajecten dus attractiever zou maken, dan zal elke biker, net als in Nederland, mooi de vaste routes volgen.
Maar ik begrijp dat dat enkel kan in gemeente- of staatsbossen.
Bon, ’t is maar één mening. En zoals ik begon : ik ben verwend.
Ik hoop dat er toch voldoende mensen zullen zijn die plezier beleven aan dit initiatief.
De doorgewinterde biker vindt zijn weg wel (en gps-tracks !)
- rony_rabijns
- Mountainbiker
Post by rony_rabijns »
Wij met de Dabbers hebben onze tijd gestoken in de Neerpeltse blauwe lus. Vandaar dat ik nog wat toelichting wil geven over dit deel. De overige lussen zijn opgesteld door andere mensen.lowie wrote:En nu maar eens op verkenning van vaste routes :
...
Het klopt inderdaad dat de mooiste stukken de eerste 9 km zijn. Het is één lange single-track die wellicht iedereen kan bekoren. Het klopt ook dat het deel over het kanaal hoofdzakelijk agrarisch is. We kunnen geen bossen bijmaken, al zouden we dat wel willen. We hebben daar getracht om zoveel als mogelijk nieuwe paden te maken. Ik denk hierbij aan het deel langs de Noord-Zuid afrit, langs de beek achteraan op Grote Heide, het deel tussen de weilanden met de vee-poortjes enz.
Ook wij hadden natuurlijk initieel een voorstel dat door het Hageven ging, maar de vogels waren niet akkoord.
Natuurlijk hebben we geen 2,5 jaar gezocht naar paden, maar ik bedoel hier dat we 2,5 jaar bezig zijn geweest met iedereen en alles te overtuigen om bepaalde stukken verwerkt te krijgen in de route. Diegenen die ooit een MTB-tocht georganiseerd hebben, weten hoe lastig het is om nog ergens door te mogen.
Wij zijn er van overtuigd dat iedere mountainbiker op deze lus zijn gading vindt, van beginner tot meer ervaren fietser. En dat was het opzet van ons.
Tot in Neerpelt.
www.dabbers.be
- rony_rabijns
- Mountainbiker
Post by rony_rabijns »
Nog even een toelichting bij de Neerpeltse route (blauwe lus) want ere wie ere toekomt:
De Neerpeltse sportfunctionaris, zelf fervent MTB-er, heeft van in het begin erg hard gesleuteld aan traject(en) en overleg gepleegd met andere instanties om op die manier leuke en attractieve delen op te nemen in wat uiteindelijk de “Dabberroute” is geworden.
Tot in Neerpelt,
www.dabbers.be
De Neerpeltse sportfunctionaris, zelf fervent MTB-er, heeft van in het begin erg hard gesleuteld aan traject(en) en overleg gepleegd met andere instanties om op die manier leuke en attractieve delen op te nemen in wat uiteindelijk de “Dabberroute” is geworden.
Tot in Neerpelt,
www.dabbers.be
- saiko
- Test team
Vandaag was inhuldiging van de route in Bocholt.
http://www.mountainbike.be/media/video/ ... 2012-30-km
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rTxF8sCnJw
http://www.mountainbike.be/media/video/ ... 2012-30-km
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... rTxF8sCnJw
-
Davy Vervaet
- Mountainbiker
Post by Davy Vervaet »
De groene route in Bocholt vond ik veruit de mooiste. De rode route loopt voor 50% over verharde wegen, en dit is goed om de gemiddelde snelheid hoog te houden, maar het echte fietsplezier was voor mij toch te vinden op de groene lus.
Ben zondag mijn eerste mountainbikerit ooit gaan doen, dit na 6 jaar niet meer gesport te hebben. Heb meteen gekozen voor de groene lus en geen spijt van gehad. Toffe route imho!Davy Vervaet wrote:De groene route in Bocholt vond ik veruit de mooiste. De rode route loopt voor 50% over verharde wegen, en dit is goed om de gemiddelde snelheid hoog te houden, maar het echte fietsplezier was voor mij toch te vinden op de groene lus.
Re: routes noord limburg
hoi,ikzelf ben van hamont,ik heb al bijna alles gehad van die route
volgens mij proberen de groenen(waar ik altijd op gestemd had ha-ha)ons van de singletracks te houden(vogels?militairen?)we mogen er alleen maar naar kijken(van ver dan!)
geachte toeristen die in noord limburg komen mountainbiken koop aub een gps en download de mooiste routes op de bijhorende sites,wij fietsen telkens andere routes en het is zeker de moeite in noordlimburg!
of zouden de gemeenteraadsverkiezingen er voor iets tussen zitten(snel-snel ....)
volgens mij proberen de groenen(waar ik altijd op gestemd had ha-ha)ons van de singletracks te houden(vogels?militairen?)we mogen er alleen maar naar kijken(van ver dan!)
geachte toeristen die in noord limburg komen mountainbiken koop aub een gps en download de mooiste routes op de bijhorende sites,wij fietsen telkens andere routes en het is zeker de moeite in noordlimburg!
of zouden de gemeenteraadsverkiezingen er voor iets tussen zitten(snel-snel ....)