Als je een langere vork in een 26'er steekt kom je ook aan een rechtere zit, en je krijgt een veel vergevingsgezindere stuurhoek, andere zitbuishoek,...P.. wrote:De zitpositie tussen 26" en 29" is blijkbaar ook anders... maar hoe komt het dat ge met een langere as-as basis bij de 29er toch meer rechtop zit (lees ik her en der?)
Ik ga binnenkort mij laten positioneren op een nieuwe koersfiets... mss dat daar ook bepaalde resultaten uit kunnen gehaald worden of een 26 of 29 mij meer moet liggen...
uiteindelijk gaat ge toch uren/dagen op die fiets zitten en dan is die positie ook wel belangrijk vermoed ik...
Momenteel neig ik naar een lichte carbon hardtail 29er... maar dat kan nog veranderen natuurlijk tegen het moment dat ik eindelijk de centen bij elkaar heb :D
Een spacerke onder de stuurpen, een andere stuurpen, een ander stuur veranderen de positie ook.
Maar, in 29'ers heb je meer fietsen met een iets relaxtere geometrie, bij 26'ers heb je ook fabrikanten die relaxt zitten maar je hebt ook nog fietsen die meer weg hebben van een koersfiets.
Luchtweerstand is voor mij op een MTB veel minder belangrijk dan de manipuleerbaarheid van de fiets.