Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

P,

Ik zou de kat nog wat uit de boom kijken wat carbon velgen bertreft, maar anderen nemen het risico wel!

Als je een cleane rijstijl hebt en graag met harde banden rondhobbelt is het risico eerder klein, als je af en toe eens een steen meeneemt en redelijk plat bolt is het risico op breuk alweer wat groter!

En, inderdaad, een top 10 rijder, die komt weg met een 26'er hardtail met vaste vork, hij is maar enkele uren onderweg, heeft voldoende techniek om geen brokken te rijden, zit niet als een patattenzak op zijn fiets naar het einde van de rit.

Persoonlijk zou ik ook wel naar een epic 29'er durven grijpen, heel plezant in de afdalingen, vlot genoeg in de klim, en een enorm comfortable fiets, maar eigenlijk wat overkill. :wink:
need for speed
Mountainbiker

Post by need for speed »

P.. wrote:
nothing 's impossible wrote:Je moet je goed voelen op een fiets, de maat moet kloppen, ....
Maar de meest amusante fiets is een verkeerd criterium. Je zoekt een polyvalente fiets en dat zijn meestal grijze muizen, goed in alles maar nooit het beste!

Je wil gaan voor een compromis, licht maar betrouwbaar, goed in klimmen maar ook in afdalen,....

Een extreem lichte 26'er met vaste vork, carbon wielen en lichte semi slicks is bvb ongefoofleijk plezant, na elke bocht, elke klim heb je een gat, technische stukken vragen enorm veel techniek modder is een grote uitdaging,... elke domme bloso route is plots terug een speeltuin, maar ik wil daar niet meer mee in de bergen rijden!

Een gravity gerichte fully of dikkebandenfiets is ook superplezant, je kan van dingen afrijden waar je anders niet eens aan moet denken, je gaat als een speer bergaf en het is supercomfortabel rijden maar vlak en zeker bergop ga je geen meter vooruit.

De marathonfiets is sloom in vergelijking met de race hardtail, en oncomfortabel en ondergeveerd in vergelijking met de gravity fietsen, maar hij is gemiddeld het snelst!
Als ge het zo stelt dan lijkt een 29er idd een must... en het neigt wel licht naar die 29er, ik had enkel gehoopt dat het meer uitgesproken verschil/voordeel zou zijn... :)
ne epic kopen ideaal voor meerdagen te fietsen
nothing 's impossible
Mountainbiker

Dat is de volgende discussie, wat is nog het voordeel van een fully bij een 29'er :wink:

Ik zou nooit met een hardtail met kleine wielen naar de alpen trekken, maar wel met een hardtail 29'er.

Een 29'er fully, voor mij is de meerwaarde eerder klein, maar je hebt wel de nadelen van een fully!
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

Naar mijn gevoel is een fully per definitie zwaarder en trager dan zijn hardtail-tegenhanger... daarom dat dit geen optie is.

Als het gaat over 'fun' hebben in de transalp of 'voor de tijd' rijden dan kan ik enkel zeggen dat iedereen wrs wel afziet onderweg en dat hoe minder lang ge moet afzien hoe liever en hoe meer fun het voor mezelf is :) in dat kader is mijn doel wel 'zo snel als mogelijk binnen veilige grenzen en realistische voorbereidingsmogelijkheden'. Ik heb geen zin om de transalp ergens halfweg een afdaling te eindigen tegen een rots of in het decor... maar 'k zou toch elke dag zo snel als't kan willen aankomen aan de finish :D
nothing 's impossible
Mountainbiker

Welke fietsen heb je eigenlijk getest?
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

nothing 's impossible wrote:In veel gevallen zit ik op een 29'er XC fiets relaxter dan op mijn marathon endorfin, en op die endorfin zat ik toen al veel rechter dan veel andere marathonrijders op hun XC fiets.
hehe, fijn machientje he zo'n vp4 sl...
mijn bakkie is enkele jaren geleden ook Alpenproof gemaakt met een korte stuurpen, breed high riser stuur, dropper zadelpen en dikke banden. Sindsdien kan ik die niet meer missen. Het is eigenlijk een comfortable snelle zetel.
Enkel het stuur ga ik misschien terug inwisselen voor een lowriser.

nothing 's impossible wrote:...Ik zou nooit met een hardtail met kleine wielen naar de alpen trekken, maar wel met een hardtail 29'er...
Het grootste voordeel van een fully is de tractie, door de vering zoeken de banden echt grip tussen de losse stenen op steile hellingen. Een 26' hardtail botst van steen naar steen.
Een 29 hardtail heeft zowizo meer grip dan z'n 26' broertje, maar zal volgens mij toch niet de grip (in losse schotter) van een fully evenaren.

Vroeger reden ze allemaal met hun 26' hardtailtje met cantilevers de alpen over...

P.. wrote:.... Ik heb geen zin om de transalp ergens halfweg een afdaling te eindigen tegen een rots of in het decor... maar 'k zou toch elke dag zo snel als't kan willen aankomen aan de finish :D
vergeet ook niet te genieten van het decor en de trip...
need for speed
Mountainbiker

hy

Post by need for speed »

nothing 's impossible wrote:Dat is de volgende discussie, wat is nog het voordeel van een fully bij een 29'er :wink:

Ik zou nooit met een hardtail met kleine wielen naar de alpen trekken, maar wel met een hardtail 29'er.

Een 29'er fully, voor mij is de meerwaarde eerder klein, maar je hebt wel de nadelen van een fully!
ik weet toch dat de epic bter is voor mlj
nothing 's impossible
Mountainbiker

aresius, ik heb een sandman hoggar en ik heb een VP4-sl maar behalve de dikkere banden staat die standaard.

De endorfin komt nog zelden of nooit buiten, enkel bij landingen op het vlakke ed. mis ik wat veerweg, de 29'er loopt over schotter, een 26'er bottert tussen de schotter, de vering kan dat maar gedeeltelijk opvangen.
De momenten waarop een 29'er storend begint te botteren trekt de vering van de endorfin het niet meer.

De sandman is wel titanium, wat ook wel wat comfortabeler is!

Er is op zich niks mis met de epic, die is nog een stuk comfortabeler, maar ik heb geen fully meer nodig voor een marathon sedert ik naar 29'er ben overgestapt, ik zou dan ook eerder de FSR gekozen hebben, ik was eerder op zoek naar een enduro/ AM bike.
En dan is de FSR toch nog net iets polyvalenter.

Maar toen kwam ik mr dikkebanden tegen, en ik heb gemerkt dat ik meer heb aan de grip en een beetje veerweg van de dikke banden dan aan de veerweg voor een fully, en met dunne banden is het nog een aanvaardbare marathonfiets (beetje zware afmontage).

En een fully met dikke banden, daarmee moet je enkel nog rotsen groter dan 50 cm en bomen ontwijken :wink:
P..
Mountainbiker

Post by P.. »

De zitpositie tussen 26" en 29" is blijkbaar ook anders... maar hoe komt het dat ge met een langere as-as basis bij de 29er toch meer rechtop zit (lees ik her en der?)

Ik ga binnenkort mij laten positioneren op een nieuwe koersfiets... mss dat daar ook bepaalde resultaten uit kunnen gehaald worden of een 26 of 29 mij meer moet liggen...
uiteindelijk gaat ge toch uren/dagen op die fiets zitten en dan is die positie ook wel belangrijk vermoed ik...

Momenteel neig ik naar een lichte carbon hardtail 29er... maar dat kan nog veranderen natuurlijk tegen het moment dat ik eindelijk de centen bij elkaar heb :D
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

een koersfiets en mtb zijn qua positie moeilijk te vergelijken.
Bij een koersfiets zit je meestal stil terwijl je bij een mtb een iets dynamischere rijstijl hanteert (gewicht verplaatsen)
Post Reply